Moldova Socialista, 1971 (XLVII/1-26)

1971-01-14 / nr. 11

* ТЕХНИКА АГРИКОЛЭ СЭ ФИЕ ГАТА 111111.....11ШШ11Ш1ШШШ11Ш1Ш...............................................................................................................11Ш11Ш1Ш|111ШШ|1ШШШШ1!1ШНШ1Ш1111ШШШШ1111Ш11Ш1!1Ш1Ш111НШ1тШ1ШШ1П1NoШ11ШШ«НШШ11111Ш1ИП1Ш11111111т111 ПЕНТРУ ЛУКРЭРИЛЕ ДЕ ПРИМЭВАРЭ! Л11Ш1111111111111111111111Н11111111111111111111111111111111111111111Н111Н1111111111111111111111И11111ПП1111ППП111Ш111111111111111111111111111111111111111111111111111111Ш111111111111ШииН11Ш1П11П111111и111НПШ1Ш1И11П11111111111Н1ШНШЮ111И11Ш111И111111Нт1111Г Ла Комитетул Нейтрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей Ку привире ла инициатива меканизаторилор дин районул Вулкэнешть Меканизаторий дин районул Вулкэнешть, дынд довадэ де грижэ пентру прегэтиря ла време а техничий ын ведеря лукрэрилор агриколе де примэварэ ын анул 1971, мергынд ын ынтымпинаря Конгресулуй ал ХХ1У-ЛЯ ал ПКУС ши Конгресулуй ал ХШ-ля ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, шь-ау луат ангажаментул де а термина репараря машинилор де семэнат ши де лукраре а солулуй пынэ ла 15 фебруарие 1971, репараря машинилор де реколтат череале пынэ ла 15 май, а машинилор де реколтат нутрец пентру ынсилозаре ши а машинилор де реколтат пэпушой—пынэ ла 1 юние, де а редуче ла минимум стационэрило непродуктиве але машинилор ын периоада лукрэрилор агриколе, де а меканиза ла максимум мунка ла крештеря културилор агриколе ши ла десервиря фермелор де вите. Ей ау хотэрыт де асемсня, ка пе база фолосирий кыт май продуктиве а мижлоачелор технике сэ редукэ прецул де кост ал продукцией, сэ адукэ прин мунка лор ун принос дестойник ла ындеплиниря сарчинилор ын примул ан ал чинчиналулуй ал ноуэля. Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей а апробат инициатива меканизаторилор дин районул Вулкэнешть, авынд дрепт скоп дезволтаря ын континуаре а ынтречерий сочиалисте ын чинстя Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, прегэтиря ла тимп а мижлоачелор техниче ын ведеря лукрэрилор агриколе де примэварэ ын анул 1971 ши ридикаря ын континуаре а нивелулуй де меканизаре а лукрэрилор агриколе. Комитетеле районале де партид ши комитетеле екэекутиве районале, Министерул агрикултурий ал РСС Молдовенешть, Министерул индустрией апиментаре ал РСС Молдовенешть, асочиацииле републикаие «Молдсеяьхозтехника» ши «Молдплодоовощ», организацииле примере де партид дин колхозурь ши совхозурь ау фост облигате сэ организезе дискутаря ларгэ а адресэрий меканизаторилор дин районул Вулкэнешть ла адунэриле колхозничилор, мунчиторилор дин совхозурь, ын колективеле асочиацией районале «Молдсельхозтехника», сэ десфэшоаре ынтречеря сочиалиетэ ын рындуриле меканизаторилор ши тутурор оаменилор мунчий де ла сате пентру прегэтиря ла тимп ши де бунэ калитате а мижлоачелор техниче ын ведеря лукрэрилор агриколе де примэварэ ын анул 1971 ши пентру ридикаря ын континуаре а нивелулуй де меканизаре а продукцией агриколе. Ынтре 20 ши 28 фебруарие с’а хотэрыт сэ се организезе ын господэрий контролул обштеск ал прегэтирий машинилор ын ведеря лукрэрилор агриколе дин анул 1971. Се рекомандэ Комитетулуй де Стат ал Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть пентру телевизиуне ши радиодифузиуне, редакциилор газетелор републикане ши районале сэ оглиндяскэ ларг мерсул ынтречерий сочиалистс а колхозурилор ши а совхозурилор пентру прегэтиря ла време а мижлоачелор техниче ын ведеря лукрэрилор агриколе де примэварэ, ридикаря ын континуаре а нивелулуй де меканизаре а лукрэрилор агиколе ши а лукрэрилор де ла фермеле де анимале. А ДРЕС1РЛ МЕКАНИЗА ТОРИЛОР ДИН РАЙОНУЛ ВУЛКЭНЕШТЬ КЭТРЕ ТОЦЬ МЕКАНИЗАТОРИЙ ДНН КОЛХОЗУРЬ ШИ СОВХОЗУРЬ, КЭТРЕ ИУНЧИТОРИЙ ШИ СПЕЧИАЛИШТИЙ ЫНТРЕПРИНДЕРИЛОР АСОЧИАЦИЕЙ РЕПУБЛИКАИЕ «МОЛДСЕЛЬХОЗТЕХНИКА» ДИН РСС ИОЛДОВЕНЯСКЭ Дражь товарэшь! С'а ынкеят ултимул ан ал чинчиналулуй. Ел а фост ун ан деосебит, каре с'а евиденцият прин амплоаря ынтречерий сочиалисте а ынтрегулуй нород пентру ынтымпинаря дестойникэ а чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин ши ындеплиниря ынаинте де термен а чинчиналулуй. Оамений мунчий дин агрикултура районулуй Вулкэнешть, ынсуфлециць де хотэрыриле Пленарей дин юлие а Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, мерг ку пашь фермь ын ынтымпинаря Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал партидулуй ностру. Ей консакрэ сукчеселе лор де мункэ ачестуй импортант евенимент дин вяца цэрий. Менционэм ку сатисфакцие, кэ господэрииле районулуй ау ындеплинит прима лор даторие — команда статулуй ла продуселе агриколе принчипале. Песте сарчинйле чинчиналулуй с'а вындут 32,7 мий тоне де череале, инклусив 30 мий тоне де грыу де тоамнэ, 42,6 мий тоне де поамэ, 7 мий тоне де фрукте, 2,2 мий тоне де легуме, 2,5 мий тоне де карне, 7,5 мий тоне де лапте, 125 тоне де лынэ ши песте 1,5 милиоане де оуэ. Меканизаторий дин район ау адус ун маре принос ла реализаря ачестор сукчесе. Креште ын перманенцэ мэестрия меканизаторилор ноштри, се перфекционязэ деприндериле лор ын мункэ, ей ынсушеск техоноложия ноуэ де крештере а културилор агриколе. Даторитэ фолосирий ефичиенте а машинилор с'а крескут ши с'а реколтат фэрэ апликаря мунчий мануале 99 проявите дин тоате семэнэтуриле де пэпушой, ла ун комбайн де реколтат пэпушой с'а стрынс ын 1970, ын медие пе сезон, 110 хектаре. Меканизаторий фрунташь ай районулуй ау добындит резултате ши май буне: комбайнерул М. И. Печененко дин колхозул «Дружба» а реколтат ку комбайнул «ККХ-3» о супрафацэ де 21В хектаре де пэпушой, Д. Ф. Кесе дин колхозул «Гигант» — 194 де хектаре, И. Н. Узун дин колхузул «Советский пограничник» — 178 де хектаре. Ын аний чинчиналулуй колхозуриле ши совхозуриле дин район ау трекут ла форме май прогресисте де организаре а субунитэцилор де продукцие, кум сынт бригэзиле де меканизаре комплекса де кымп, бригэзиле де трактоаре спечиализате пентру десервиря плантациилор мултиануале. Ачест лукру а дат посибилйтатя де а меканиза ын ынтрежиме крештеря културилор череалиере, легуминоасе пентру боабе ши рэсэритей. Тог май мулте машинь ши меканизме ышь гэсеск апликаре ын ливезь, ын вий, пе плантацииле де легуме ши де тутун. Спечиализаря ши кончентраря крештерий анималелор ау дат посибилитатя де а меканиза мулсул вачилор, дистрибуиря нутрецурилор, скоатеря гуноюлуй^ де гражд. Дар сынтем де пэрере, кэ нивелул де меканизаре атинс ну кореспунде ынкэ черинцелор продукцией агриколе модерне, ын унеле рамурь континуэ сэ се апличе ун маре волум де мункэ мануалэ. Чел май бун дар де мункэ, пе каре ыл вор адуче меканизаторий Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал партидулуй ностру, ва фи прегэтиря ла време ши де бунэ калитате а мижлоачелор техниче ын ведеря лукрэрилор агриколе дин анул 19/1, меканизаря ын континуаре а лукрэрилор ку волум маре де мункэ ын агрикултурэ ши ын крештеря анималелор. Пэшинд прагул ноулуй чинчинал, прегэтинду-не сэ ынтымпинэм дестойник Конгресул ал ХХ1У-ля ал ПКУС ши Конгресул ал ХШ-ля ал Пар-тидулуй Комунист ал Молдовей, ной, меканизаторий дин районул Вулкэнешть, не луэм урмэтоареле ангажаменте сочиалисте. Порнинд де ла посибилитэциле пе каре ле авем, ной фэгэдуим сэ терминэм репараря трактоарелор, машинилор де семэнат ши де лукраре в солулуй пынэ ын зиуа де 15 фебруарие 1971—зиуа дескидерий Конгресулуй ал ХШ-ля ал Партидулуй' Комунист ал Молдовей; сэ терминэм репараря комбайнелор де реколтат череале пынэ ла 15 май, а машинилор де реколтат нутрецурь пентру ынсилозаре ши а машинилор де реколтат пэпушой — пынэ ла 1 юние. Сэ кэпэтэм де пе урма апликэрий пропунерилор де рационализаре ун .ефект економик ын сумэ де 18—20 мий де рубле; сэ редучем ла минимум стационэриле непродуктйве; сэ ындеплиним ку стриктеце графикул де репараре ши де ынгрижире техника а машинилор. , Пентру а не цине де кувынт, авем тоате посибилитэциле. Колхозуриле ши совхозуриле дин район диспун де о базэ техникэ ши де репараций дестул де бунэ. Шапте господэрий ау ателиере де репарацие-тип, ноуэспрезече господэрий — шопроане ши гараже пентру пэстраря машинилор, ын тоате господэрииле ау фост конструите базе де петрол пе бригэзь ши ын опт господэрий — базе де петрол нейтрале. Мунчиторий ши спечиалиштий асочиацией районале «Молдсельхозтехника» дин Вулкэнешть се облигэ ка пынэ ла 15 фебруарие сэ репаре, ку гаранцие де ыналтэ калитате а лукрэрилор, 50 де трактоаре, сэ рестауреэе пьесе узате ын валоаре де 3.000 де рубле; сэ асигуре прин пунктул техник де скимб ливраря ла тимп кэтре колхозуриле ши совхозуриле дин район а мотоарелор, нодурилор ши агрегателор, нечесаре прегэтирий машинилор ын ведеря лукрэрилор агриколе де примэварэ; сэ адукэ ын господэрииле районулуй, пынэ ла ынчеперя лукрэрилор агриколе, ынгрэшэминтеле ши субстанцеле кимиче токсине; сэ асигуре функционаря ирепрошабилэ а тутурор агрегателор де муле. Пентру менцинеря машинилор ын старе техникэ кувенитз ши прин урмаре пентру функционаря лор фэрэ ынтрерупере ши пречиеэ ын кымп, ной организэм претутиндень десервиря техникэ профилактикэ а агрегателор де трактор, фолосинд звеноурь де мештерь-реглорь. Щн презент десервиря техникэ а машинилор есте асигуратэ де 16 ателиере мобиле ши де 7 пункте стационаре де десервире техникэ. Ын 1971 вор фи конструите ынкэ патру базе де петрол-тип нейтрале, 7 пункте стационаре де десервире техникэ а паркулуй де машинь ши трактоаре. Пэшинд прагул примулуй ан ал ноулуй чинчинал, вом мунчи аша ка сэ ридикэм родничия кымпурилор, сэ ындеппиним ынаинте де термен планул де стат де колектэрь ла тоате фелуриле де продусе але агрикултурий. Ын 1971 челе 32 бригэзь меканизате де кымп вор култива ын район културиле череалиере ши техниче пе о супрафацэ де 44 мий де хектаре. Вом култива интервалеле ынтре рындурь але виилор-Пе род пе о супрафацэ де 8.000 де хектаре ку ажутооул диспозитивулуй «ПР8Н- 72000». Пентру фолосиря ку ыналтэ продуктивитате а мижлоачелор техниче ши пентру организаря мунчий ын доуэ скимбурь вор фи прегэтиць суплиментар ла диферите курсурь: 200 де тракторишть, 95 де шоферь, 30 де комбайнерь, 50 де мулгэторь-меканизаторь ши 40 де тунсэторь де ой. Ын периоада де тоамнэярнэ тоць меканизаторий вор ынвэца ла курсурь де ридикаре а калификэрий. Товарэшь меканизаторь! Темелия унор роаде богате есте ыналтул нивел де лукраре а пэмынтулуй. Ел поате фи обцинут, дакэ вом асигура фолосиря ку ыналтэ ефичиенцэ а машинилор, дакэ вом организа лукраря солулуй ши семэнатул ла тимп ши де бунэ калитате, дакэ вом организа ынгрижиря пилдуитоаре а плантелор, дакэ вом стрынже ла време ши фэрэ пердерь роада. Кемэм пе тоць меканизаторий, мунчиторий ателиерелор де репарацие, инжинерий ши техничиений дин републикэ сэ десфэшоаре ынтрёчеря пентру прегэтиря ынаинте де термен ши ын мод пилдуитор а мижлоачелор техниче ын ведеря лукрэрилор агриколе де примэварэ, пентру апликаря ларгэ а реализэрилор штиинцей ши техничий ын продукция агриколэ. Сэ не ынкадрэм ын лупта активэ пентру ынтродучеря ын континуаре а меканизэрий комплексе ын тоате рамуриле агрикултурий, пентру мэриря волумулуй продукцией ку минимум де келтуель де мункэ ши де мижлоаче! Ын фелул ачеста вом адуче приносул ностру де мункэ ла ынтречеря ынтрегулуй нород пентру традучеоя ын вяцэ а хотэрырилор Пленарей дин юлие а Комитетулуй Чентрал ал ПКУС ши пентоу ынтымпинаря дестойникэ а Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал Паотидулуй Комунист ал Униуний Советиче ши Конгресулуй ал ХШ-ля ал Партидулуй Комунист ал Молдовей. Адресаря а фост адоптатэ ла консфэтуиря районалэ а меканизаторилор. ПЛЕКАРЯ ЛУЙ Н. В. ПОДГОРНЫЙ ЫН РАУ Ла 13 януарие а плекат дин Москова ла' Каиро ын визита офичиалэ Н. В. Подгорный. Прешединтеле Президяумулуй Советулуй Супоем ал Уни-уний РСС. Н. В. Подгорный ва паотичи-па де асеменя ла фестивитэциле ын легэтурэ ку ьмкееря конструкцией ко-мплексулуй хидроенерЯсетяк де ла Асуан. (ТАСС). ★ * * КАИРО. 13 януарие. (ТАСС). Ла Каиро я, сосит ынтр’о визита офичиалэ Н. В. Подгорный, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Ел ва партичипа де асеменя ла фестивитэциле ын легэтурэ ку терминаря конструкцией комплексулуй хидроенерзйетик де ла Асуан. Пе аеродромул дин Каиро Н. В. Подгорный ши персоанеле каре-л ынсоцеск ау фост ынтымпинаць де президентул Анвар Садат ши де алць кондукэторь ай РАУ. Сэрбэтоаря приетенией совето-монголо Ын ‘ ачесте зиле попоареле Уяиуний Советиче ши Републичий Популаре Монголе маркязэ ларг о дата слэвитэ ын история релациилор челор доуэ цэрь — чя де-а 25-я аниверсаре а Трататулуй де приетение, колабораре ши ажутор речипрок. Ачест евенимент а фост комемо1рат ла 12 януарие, ла о адунаре солемнэ а регарезентаяцилор оаменилор мунчий ди« Москова. Рапортуя а фост преэентат де М. Т. Ефремов, локциитор ал Прешедвнтелуй Сбветулуй Миништрилор ал Угаиуний РСС. Ел а ворбит амэнунцит деспре колабораря родникэ динтре челе доуэ цэрь ын конструкция пашникэ ши ын аний де лупгэ ымпотрива душманилор комунь. Чей празенць ау ывтьшпянат калдурос кувынтаря амбасадорулуй РПМ ын Уииу«я РСС, Н. Лувсаячултем,— Не фаче плэчере сэ менциоиэм, — а'декларат ел, — кэ приетения попоарелор ноастре, легате прин идентитатя де скопурь ши идей, се дезволтэ ши се адьшчеште ан де ан спре бинеле конструирий сочйализмулуй ши комунизмулуй ы>н цэриле ноастре. (ТАСС). I Д ИАЛОГ КУ КЭЛЭТОРУЛ АСТРАЛ Космонаутул Владимир Александрович ШАТАЛОВ рэспунде ла ынтребэриле кореспондентулуй ностру Акум дом ань ын летолисецул кучеририй космосулуй штиинца советмкэ а ымскрис о ноуэ филэ. Ын резултатул куплэрий а доуэ наве «Союз-4» ши «Союз-5» пентру прнма датэ ын луме а фост формата о стацие орбиталэ. Ла 14 януарие 1969 шь-а ынчепут зборул ын журул Пэмынтулуй иава космикэ «Союз-4» ку В. А. Шаталов ла борд, яр песте о зи спре болта черяскэ ышь луэ дирекция корабня «Союз-5» ку трей космонауць ла борд; Б. В. Волынов, А. С. Елисеев ши Е. В. Хрунов. Дупэ купларя навелор космонауций А. С. Елисеев ши Е. В. Хрунов ау трекут динтр’о навэ ын алта. Песте кытева зиле, дупэ атеризаря навелор, кондукэторул примем стаций орбитале Ероул Униуний Советиче В. А. Шаталов декларасе зиариштилор: — Дореск сэ збор ынкэ о датэ ын космос... Ын луна октомбрие а ачелуяш ан 1969, ын декурсул а трей зиле пе орбитэ ау фост пласате трей наве: «Союз-6», «Союз-7» ши «Союз-8». Департе де Пэмынт, ын космос, се афлау конкомитент шапте космонауць (ун деташамент ынтрег!) ын фрунте ку В. А. Шаталов. Зборул консакрат чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин с'а ынкунунат ку ун ноу триумф ал штиинцей советиче. Пилоций-космонауць В. А. Шаталов ши А. С. Елисеев ау фост дистиншь ку а доуа стелуцэ де аур де Ероу ал Униуиий Советиче. — Сынт феричит, — шь-а ынчепут конворбиря космонаутул N° 13 полковникул Владимир Александрович Шаталов. — Ын декурс де ун ан де доуэ орь ам збурат ын космос... Акум ам урмэрит ку ун сентимент де адыккэ емоцие кэлэтория лунохо-дулуй пе сателитул планетей ноастре... — Кум апречияць деппаеаря примулуй вехикул пе Лунэ! — Ефектуаря депласэрий ши маневрэрий апаратулуй аутомат пе Лунэ е резултатул уней мунчь мигэлоасе, пе каре саванций советичь о депун эи де зи ын студиеря трептатэ а тайнелор космосулуй. Ноуа реализаре а штиинцей ноастре ва да посибилитате сэ черчетэм ну нумай супрафацэ Луний, чи ши а алтор планете. Кындва омениря н'авя идее де авиацие. Чел май рапид транспорт ера трэсура. Дар ау трекут зечь де ань, секоле. Омениря а кучерит ной трепте. Астэзь черул е брэздат де авиоане суперсониче. Еа, омениря, фаче примий пашь ын космос. Вииторул оменирий е зборул пе алте планете... — Каре-й чел май «инкомод» сентимент ын зборуриле космиче! — Импондерабилитатя. Е фоарте страниу ачест сентимент. Вэ ынкипуиць че хаос е ын кабинэ, кынд тоате обьектеле плутеск ын аер. Персонал ну-мь симцям греутатя. Мэ мишкам фэрэ сэ депун оарекаре ефортурь. Кред, ынсэ, кэ штиинца ва трече ши песте ачастэ бариерэ... — Владимир Александрович, Думнявоастрэ аць адмират де доуэ орь планета ноастрэ. Че ынфэцишаре аре еа, фиинд привитэ дин космос! — Аратэ фоарте бине. Е ка ун мэр фрумос. Ын примул, прекум ши ын зборул ал дойля прин илуминатор ам адмират орашеле, рыуриле, шоселеле ши кяр корэбииле ын очезне. Ну май ворбеск де резервоареле марь де апэ, пэдурь, мунць сау де кымпий. Ми с'ау ынтипэриТ, май алее, степеле Казахстанулуй, унде требуя сэ атеризез... — Повестици-не, Вэ рог, деспре клипеле, каре в'ау рэмас пентру тотдяуна ын меморие. — Ын доуэ зборурь с'ау адунат мулте. Ын примул збор купларя навелор. Пе пэмынт, ын тимпул антренаментелор, ам репетат ачест прочедеу де суте де орь. Де алтфел, космонауций се кэлэузеск де принчмлиул: е греу ла антренаменте, дар ын космос е ши май греу. Кынд навеле се алропияу уна де алта, ам пре луат кондучеря асупра мя. Ын континуаре требуя сэ ну комит мяч о грешалэ. Прин илуминатор вэдям корлбмя а доуа. Не деспэрцяу 100 де метрм, 70, 50, 20, 10, 1 метру. Апой ам аузит ун згомот асемэнэтор уней чокнитурь де трамвай. Навеле се алмписе уна де алта. Апой а урмат реведеря ын космос ку приетений мей Хрунов ши Елисеев. Ын челе 24 де оре, кынд ерам сингур пе орбитэ, м’ам прегэтит де ынтылнире. Ам скрис ши о лозинкэ; «Бине аць венит!». «Мусафирий» н'ау рэмас « даторь пентру оспиталитатя оферитэ. Ей мь-ау трансмис зиареле дин 14 януарие, унде ера дубликат комуникатул Аженцией ТАСС, скрисориле де ла социе, руде, приетень. Чя май феричитэ клипэ, десигур, е ынтоарчеря пе Пэмынт... Де алтфел ефектуаря атеризэрий уней наве космиче е ун лукру компликат. Ын пэтуриле ыналте але атмосферей корабня арде. Рэмыне нумай апаратул де коборыре. Дулз* че арде ынвелишул, апаратул рэмыне гол ка о нукэ. Апроксиматив ла о ынэлциме де 10 километри симць о иэбитурэ брускэ. Респирь ушор: ынеямнэ кэ с'а дескис парашута... — Владимир Александрович, ка орьче пэммнтян, ку че Вэ окупаць ын презент! — Ну е департе зиуа, кынд спациул космик ыл вор брэзда ной стаций орбитале. Де виитоареле зборурь ши май компликате се прегэтеск космонауций дин деташаментул, пе каре ыл кондук. Ле трансмит куноштинцеле, експериенца, акумулате ын спациул астрал. * — Авець ши планурь персонале. Каре-с! — Зи де зи мэ прегэтеск. Нэдэждуеск сэ май збор ын космос.» *6?4/ г$*ф*^4Ьр,4. Сон***и»>* Дин нумеле чититорилор й-ам мулцэмит пилотулуй-космонаут пентру интервиул акордат, урынду-й ной сукчесе ын мунка нобилэ ши ероикэ де пионер ал кучеририй космосулуй. Ла деспэрцире космонаутул No 13 а лэсат ын карнет урмэтоареле кувинте: «ЧЕЛЕ МАЙ ФРУМОАСЕ УРЭРЬ ДЕ БИНЕ, СУКЧЕСЕ, СЭНЭТАТЕ, ФЕРИЧИРЕ ЧИТИТОРИЛОР ГАЗЕТЕЙ «МОЛДОВА СОЧИАЛИСТЭ». ШАТАЛОВ». Москова. А. ЧУБАШЕНКО. 2.030 м етр и пе супрафаца лунарэ Чентру пентру комуникацнй космиче ла маре дистанцэ, 13 януарие. (ТАСС). Ын кадрул шединцей де легэтурэ радио, каре с’а терминат астэзь ла ора 1 ши 30 де минуте ши каре а дурат 6 оре, параде л ку ефектуаря мэсурэторилор штиинцйфиче, ау фост перфекционате методеле де навигацие ши де дирижаре а луноходулуй. Ынтре алтеле, ын прочесул депласэрий, каре а фост ефектуатэ ын диферите позиций але луноходулуй фацэ де Соаре, а фост перфекционатэ методика пречизэрий дирекцией дупэ пунктеле де репер де пе супрафаца Луний ши умбреле лэсате де пьеселе карактеристиче але корпулуй луноходулуй. Ла ынчепут апаратул аутопропулсат с’а депласат пе о супрафацэ типикэ пентру челе май нетеде сектоаре але мэрилор лунаре, яр апой а ынтрат ынтр’о зона ку ун нумэр спорит де кратере, авынд диаметрул де ла 3 пынэ ла 30 де меггри. Депласы«ду-се ын лимителе ачестей зоне, луноходул шь-а демонстрат ынсушириле буне де чиркулацие. Дупэ оприре. ау фост кэпэтате телепанораме. Ын кадрул шединцей Де легэтурэ радио с’а паркурс 553 метри. Системеле де борд ши апаратажул штиинцифик ау функционат нормал. Дистанца тоталэ, паркуреэ де апаратул пропулсат дин моментул активнтэций луй пе супрафаца лунарэ, конституе 2.930 метри. Ынтре 13 ши 15 януарие есте превэзутэ ефектуаря унор мэсурэторь штиинцифиче. Ыи ачест каз луноходул ну ва фаче нич о депласаре. Ачаста есте о урмаре а позицией ыналте а Соарелуй де асупра оризонтулуй лунар, чея че креазэ контрастул редус ал имаДшнилор телевизате але супрафецей лунаре. >ЛА ЫННИДЕРЯ ЕДИЦИЕИ О ДИСПОЗИЦИЕ А ПЕНТАГОНУЛУИ ВАШИНГТОН, 13 януарие. (ТАСС). Пентагонул а дат диспозиция сэ се ынчапэ продукция ын серие а ракетелор ку раза микэ де акциуне «Срем>>. Ачесте ракете се вор прими пентру ынармаря бомбардиерелор стратейсиче модернизате «В-52» шй а алтор авиоане. Антреприза пентру продукция де ракете а фост датэ компанией «Боинг» — унул динтре чей май марь фурнизорь ай Пентагонулуй. Костул тотал ал ачестуй програм есте евалуат ын сума де 1,7 милиарде де доларь. ПОПУЛАЦИЯ ИТАЛИЕЙ РОМА, 13 януарие (ТАСС). Дупэ дателе Институтулуй чентрал де статистика, пе зиуа де 31 дечембрие 1969 нумэрул популацией Италией с’а рндикат ла 54.302 мий де оамень. Ын компарацие ку ултимул реченсэмынт, каре а авут лок ын анул 1961, нумэрул локуиторилор а крескут ку 3.607 мий де оамень. I *