Moldova Socialista, 1972 (XLVIII/103-125)

1972-05-23 / nr. 118

ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУИ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕИ АЛ СОВЕТУЛУИ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУИ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924 No 118 {11799) Марць, 23 май 1972 Прецул 2 коп. ФОРЦА МЭРЯЦЭ А ПО Л ПТИЧИЙ ЛЕНИНИСТЕ А ПАРТИДУЛУЙ Ла 19 май 1972 а авут лок о Пленарэ а Комитету* луй Чентрал ал Партидулуй Комуниет ал Униуний Советиче. Пленара а аскултат ши дискутат ралортул тов. Л. И. Брежнев, Секретар Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, «Ку привире ла ситуация интернационала», ралортул тов. И. В. Капитонов, секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, «Ку привире ла прескимбаря документелор де партид» ши а адоптат хотэрыриле кореспунзэтоаре. Ын хотэрыря адоптатэ ын унанимитате «Ку привире ла ситуация интернационала» Пленара Комитетулуй Чентрал а ынкувиинцат ши сприжинит ын ынтреЖиме тезеле рапортулуй тов. Л. И. Брежнев ши активитатя практика а Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал, каре, ын конформитате ку хотэрыриле Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, аре дрепт скоп дестиндеря ынкордэрий интернационале, консолидаря пэчий ши а секуритэций интернационале. Пленара а констатат ку адынкэ сатисфакцие, ка «политика екстернэ леникистэ а ПКУС, а Статулуй Советик се букурэ де сприжинул унаним ал ынтрегулуй партид, ал ынтрегулуй нород советик. Политика екстернэ принчипиалэ, консеквентэ а Униуний РСС распунде интереселор кардинале але Униуний Советиче, але сочиализмулуй мондиал, мишкэрий де елибераре национала, контрибуе актив ла афирмаря принчипиилор коекзистенцей пашниче а стателор, че ау системе сочиале диферите, ла рипоста, дата лолитичий агресиве а империализмулуй». Ын рапортул, презентат ла пленарэ де тов. Л. И. Брежнев, се фаче о профундэ анализа марксист-ленинистэ а ситуацией интернационале дин зилеле ноастре, есте карактеризатэ дин тоате пунктеле де ведере активитатя, депусэ де ПКУС ши де Статул Советик пе арена интернационала, сынт детерминате сарчиниле актуале але Униуний РСС ын домениул политичий екстерне. Партидул ностру, Комитетул луй Чентрал ленииист се кэлэузеск ын ынтряга лор активитате дула хотэрыриле историкулуй Конгрее ал ХХ1У-ля ал ПКУС, каре а детерминат дирекцииле Женерале але политичий интерне ши екстерне а партидулуй, а Статулуй Советик ла етапа актуалэ. Периоада де ун ан ши чева, каре с'а скурс дула конгрее, а конфирмат ын мод конвингэтор, кэ политика екстернэ советика контрибуе ла креаря унор кондиций интернационале фаворабиле пентру конструкция комунистэ, акордэ ун сприжин ефичиент мишкэрилор де елибераре, акционязэ ымпотрива унелтирипор агресиве але империализмулуй, дуче па консолидаря пэчий женерале. Програмуп де паче, формупат де Конгресул ал ХХ1У-ля, се традуче консеквент ын вяцэ ши а девенит ун фактор ефичиент ал политичий мондиале. Униуня Советика промовязэ неабэтут линия епре адыичиря ши дезвоптаря колаборэрий мултилатерале, алианцей ши приетенией ку цэриле сочиализмулуй. Ной авем о линие комунэ коордонатэ ку стателе сочиалисте фрэцешть ын тоате проблемеле принчипале але политичий мондиале. Униуня РСС коордонязэ ку приетений ей плануриле пе термен лунг де колабораре економикэ. Се десфэшоарэ активитатя де ынфэптуире а интегрэрий економиче сочиалисте. Креште потенциалул ши се ынтэреште коезиуня комунитэций сочиалисте, се ынтэреск позицииле ей ши се лэрЖеште инфлуенца екзерчитатэ де еа асупра еволуцией мондиале. Рапортул де форце ын луме се скимбэ тот май мулт ын фавоаря сочиализмулуй. Вяца конфирма, кэ комунитатя цэрилор сочиалисте а фост ши рэмыне форца принчипалэ, каре луптэ ымпотрива капитализмулуй мондиал, а фост ши рэмыне ун путерник бастион ал мишкэрилор де елибераре дин зилеле ноастре. Ын континуаря енержикэ ши де акум ынаинте а линией де ынтэрире а позицкилор сочиализмулуй мондиал. де дезволтаре пе тоате кайле а колаборэрий ку цэриле фрэцешть веде ПКУС чя май импортант» даторие а са интернационалиста. Нородул советик, ымпреунэ ку попоареле фрэцешть але сочиализмулуй ынтэреште актив алианца ку тоате челелалте форце револуционаре дин епока ноастрэ — ку мишкаря мунчиторяскэ интернационала, ку луптэторий пентру елибераря национала ши сочиалэ а попоарелор. Реализаря консеквентэ а хотэрырилор Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС ышь гэсеште експресие ын сприжинул, пе каре ыл акордэ Патрия ноастрэ попоарелор, че луптэ пентру либертате ши индепенденца, ымпотрива агресией империалисте, а колониализмулуй ши неоколониализмулуй. Рипоста дата атентателор империалиштилор ымпотрива либертэций ши индепенденцей попоарелор, лупта пентру ликндаря фокарелор де разбой конституе уна дин челе май импортанте дирекций ын политика екстернэ советика. Кэлаузинду-се дупэ принчипииле ленинисте але интернационализмулуй пролетар, Униуня Советика акордэ ажутор ероикулуй нород ал Виетнамулуй, патриоцилор дин Лаос ши Камбоджия, каре ышь апэрэ либертатя ши индепенденца. Сукчеселе, добындите де луптэторий виетнамежь ымпотрива агресией империалисте, сынт ун резултат ал ефортурилор лор плине де абкегацие, ап дырзенией ымбинате ку путерникул сприжин дин партя Униуний Советиче, алтор царь але сочиализмулуй, форцелор лрогресисте дин ынтряга луме. Ынкувиинцынд ын ынтрежиме пропунериле ындрептэците але РДВ ши Републичий Виетнамулуй де Суд, оамений советичь чер плекаря интервенциоништилор дин Индокнна, чер, ка попоареле дин ачастэ реЖиуне сэ айбэ посибилитатя де а-шь детермина де сине стэтатор соарта, фара вре-ун аместек сау вре-о пресиуне дин афарэ. Униуня РСС сприжинэ лупта дряптэ а попоарелор арабе пентру ликидаря урмэрилор агресией израилене, пентру солуционаря политика а конфликтулуй, стабилиря уней пэчь трайниче ши дурабиле ын Ориентул Апропият. Креште приетения ши колабораря динтре Униуня Советика ши стателе арабе лрогресисте, каре репрезинтэ ун импортант фактор позитив ын ачастэ режиуне. Вом ынтэри ши де акум ынаинте ачесте релаций ын интересул речипрок ал попоарелор ноастре, ын интересул пэчий. Нородул советик дезволтэ релацииле де приетение, де ынцележере речипрокэ ши колабораре ку попоареле тутурор континентелор, каре шь-ау екутурат ланцуриле асупририй колониале, каре луптэ ымпотрива империализмулуй ши неоколониализмулуй, пентру ынтэриря индепенденцей, пентру о кале прогрееистэ ын дезвоптаря сочиалэ. «Униуня Советика опуне политичий агресиве а империализмулуй политика де апэраре актива а пэчий ши де ынтэрире а секуритэций интернационале», — а епус тов. Л. И. Брежнев ын Рапортул де активитате ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, презентат Конгресулуй ал ХХ1У-ЛЯ ал ПКУС. Карактерул фруктуос ал ачестей линий се конфирма ши прин ефичиенца ефортурилор, депусе де партидул ши де статул ностру ын ведеря резолвэрий проблемелор-кее, ридикате де еволуция политика а Еуролей. Пе пэмынтул еуропян ее ынтэреск позицииле сочиализмулуй. Дяу ооаде мэсурняе практиче, ынтрепринсё де Униуня РСС ши де алте царь сочиалисте, авынд дрепт скоп, ка ын локул конфрунтэрий остиле а форцелор дин Вестул ши дин Естул Еуролей сэ вина о периоада де колабораре пашникэ ши речипрок авантажоасэ. Акциуниле коордонате але цэрилор фрэцешть але сочиализмулуй, стэпыниря де сине ши принчипиалитатя лор, рипоста ферма, дата черкурилор империалисте рэзбойниче ын ымбинаре ку линия конструктива де дезволтаре а колаборэрий Женералеуропене, ау контрибуит ла креаря уней атмосфере фаворабиле дестиндерий ын континуаре а ынкордэрий ши ыктэририй секуритэций пе континент. Се лэрЖеште ку сукчес колабораря Униуний РСС ку Франца ши ку алте царь але Еуролей. Ынкееря тратателор Униуний Советиче ши Полонией ку РФЖ ынеямнэ рекуноаштеря реалитэцилор териториале ши политиче, креате ын Еурола, ши ачест лукру клэдеште темелия пентру дезвоптаря унор релаций де буна вечинэтате ынтре РФЖ ши Униуня Советика ши алте царь але сочиализмулуй. Чя май маре парте дин популация РФЖ а демонстрат, кэ се пронунцэ пентру ымбунатэциря радикала а релациилор ку Униуня РСС, ку стателе комунитэций сочиалисте, пентру руптура ку политика форцелор милитаристе, реваншарде. Ынтраря ын вигоаре а тратателор сусарэтате, ка ши а акордулуй ку привире ла Берлинул де Вест, ва екзерчита, десигур, о ынрыурире позитива асупра климатулуй политик дин ынтряга Еуропэ. Се креазэ о база трайникэ пентру а лупта ку сукчес ын фавоаря уней ситуаций стабиле пе континент, а унуй виитор пашник пентру попоареле луй. Ачесте тратате дескид, де асеменя, посибилнтэциле коордонэрий ын континуаре а релациилор динтре РДЖ ши РФЖ пе база нормелор де дрепт интернационал, рекуноскуте де тоатэ лумя. РДЖ — стат сочиалист ал мунчиторилор ши цэранилор пе пэмынтул Жерман — есте ун импортант фактор ал пэчий еуропене. Се ынтэреск позицииле ей интернационале, се дезволтэ легэтуриле ей ку алте царь. Тратателе Униуний РСС ши РПП ку РФЖ ынлэтура нумероасе бариере, ридикате де НАТО ын каля конвокэрий консфэтуирий Женерал-еуропене ын проблемеле секуритэций ши колаборэрий. Прегэтириле ын ведеря консфэтуирий ау девенит о кестиуне де политика практика. Ун рол есенциал ын ачесте прегатирь ыл ва жука, десигур, асамблея де ла Бруксел, каре урмязэ сэ айбэ лок ын примеле зиле але луний юние, а форцелор обштешть пентру секуритате ши колабораре ын Еурола. Униуня Советика ши алте царь сочиалисте консидерэ консфэтуиря женерал-еуропянэ ун евенимент ынсемнат, каре ва контрибуи ын маре мэсурэ па ымбунатэциря субстанциалэ а ситуацией де пе континент, па фэуриря унуй систем де секуритате женерал-еуропянэ. Декларация де паче, секуритате ши колабораре ын Еурола, каре купринде принчипииле колаборэрий женерал-еуропене, декларацие, адоптатэ де стателе—партичипанте ла Трататул де па Варшовия, а фост примитэ позитив де мажоритатя ковыршитоаре а стателор еуропене. Еа а дескис перспективе буне пентру коивокаря консфэтуирий. Униуня Советика с'а ростит ши се ростеште пентру дезвоптаря челор май буне релаций ку стателе Асией. Стабилиря унор асеменя релаций ку цэриле вечине, ынтэриря прогресивэ а приетенией ноастре ку Индия, котитура визибилэ спре май бине ын релацииле ку Жапония се рэсфрынг ын мод позитив асупра ситуацией Женерале дин Асия. Униуня РСС а формулат идея секуритэций колективе пе ачест континент — идее, каре а трезит о реакцие позитива ын мулте царь але Асией. Политика советика контрибуе ла коезиуня попоарелор Асией ын лупта антиимпериалиста, ла консолидаря пэчий. Ымпотрива ачестей идей есте линия антиленинистэ а кондукэторилор РПК. Статул ностру промовязэ ын мод консеквент ши ва промова фацэ де Кина линия, елаборатэ де Конгресул ал ХХ1У-ля ал ПКУС. Еа преведе акциунь активе ымпотрива политичий счизионисте, остиле каузей сочиализмулуй, дусе де кондукэторий кинежь, рипоста консеквентэ, дата орькэрор атентате ымпотрива интереселор Патрией ноастре ши, тот одатэ, хотэрыря де а нормализа релацииле ку РПК, де а рестабили релаций де буна вечинэтате. Ачастэ линие распунде атыт интереселср Женерале але комунитэций сочиалисте ши але мишкэрий револуционаре мондиале, кыт ши интереселор кардинале але попоарелор Униуний Советиче ши Киней. Ын системул релациилор сале интернационале Униуня РСС се кэлэузеште дупэ принчипиул пенинист ал коекзистенцей пашниче а стателор ку орындуирь сочиале диферите, се пронунцэ пентру реглементаря политика пашникэ а проблемелор интернационале. Ачест лукру детерминэ кэутаря кэилор де солуционаре пашникэ а проблемелор литиЖиоасе ши ку Стателе Уните але Америчий — чя май маре царэ капиталиста. Униуня Советика есте пентру нормализаря релациилор ку СУА. Ла Конгресул ал ХХ|У-ля ал партидулуй ачастэ кестиуне шь-а окупат локул ын програмуп Женерал де пуптэ пентру ынтэриря пэчий ши пентру дестиндеря ынкордврий интернационале. Ын актуала ситуацие мондиалэ тратативеле совето-американе ын интересул нормализэрий релациилор билатерале рэспунд ын ынтреЖиме интереселор сочиализмулуй мондиал ши ынтэририй пэчий Женерале. Униуня Советика абордязэ де пе позиций реалисте практиче визита Президентулуй СУА Никсон ын Униуня РСС. Ной консидерэм фолоситор сэ фие лэрЖите релацииле динтре Униуня Советика ши Стателе Уните, релаций, каре сэ пермитэ, фара а ренунца ла принчипииле политичий ноастре, сэ организэм о колабораре речипрок авантажоасэ спре бинеле попоарелор челор доуэ царь ши ал ынтэририй пэчий ын ынтряга луме. Ынцеляпта линие ленинистэ а политичий екстерне, пе каре о промовязэ констант Комитетул Чентрал ал ПКУС, Бироул луй Политик ши секретариатул луй, Гувернул Советик ши Советуя Супрем ал Униуний РСС, есте сприжинитэ ын ынтреЖиме ши ын унанимитате де тот нородул советик. Програмуп де политика екстерка зя Конгресулуй ал ХХГт-ля ал ПКУС, програмуп де паче есте ынкувиинцат ши сприжинит де партиделе комунисте фрэцешть, де черкуриле ларЖь але опинией публиче, сублиниинд именса луй ынсемнэтате ын лупта пентру паче ши прогрес, пентру колабораре ынтре попоаре ши ликидаря фокарелор де агресие империалиста. Политика ноастрэ екстернэ есте традусэ ын вяцэ ын кондицииле уней перманенте ши ынкордате пупте де класэ пе арена мондиалэ. ын кондицииле луптей ымпотрива форцелор, каре ее пронунцэ актив контра дестиндерий ынкордэрий интернационален контра ынтэририй ынрыуририй интернационале а Патрией ноастре ши ынтреЖий комунитэць сочиалисте. Ситуация чере о атенцие неслэбитэ фацэ де проблемеле де политика екстернэ, чере инициатива ын ачест домениу. Ануме аша лрочедязэ партидул ностру, Комитетул луй Чентрал. Пленара Комитетулуй Чентрал а дат Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС ынсэрчинаря сэ традукэ ши де акум ынаинте неабэтут ын вяцэ програмуп де паче, елаборат де Конгресул ал ХХ1У-ля, ши ын конформитате ку ситуация конкретэ, сэ фолосяскэ диферите форме ши методе пентру реализаря луй, сэ ымбине органик ындеплиниря сарчинилор немижлочите куренте але моментулуй де фацэ ку перспектива де лунгэ дуратэ ши ку скопуриле луптей пентру паче, либертате ши секуритатя попоарелор, пентру прогрес еочиал ши еочиализм. Ын конформитате ку хотэрыря конгресулуй, Пленэра Комитетулуй Чентрал а адоптат хотэрыря де а ефектуа ын аний 1973—1974 прескимбаря документелор де партид але мембрилор ПКУС. Ын хотэрыря плекарей се аратэ: «Прескимбаря документелор де партид требуе сэ фие ынфэптуитэ ка о мэсурэ организаторикэ-политикэ импортантэ, субордонынд-о сарчинилор ынтэририй ын континуаре а партидулуй, ридикэркй спиритулуй де активитате ши дисчиплиней комуништипор. Еа требуе сэ контрибуе ла ымбунэтэциря активитэций тутурор организациилор де партид, ла интеисификаря мунчий лор пентру ындеплиниря сарчинилор конструкцией економиче ши културале, пуее де Конгресул ал ХХ1У-ла ал ПКУС. Прескимбаря документелор де партид требуе фолоситэ ын мэсурэ деплинэ пентру актмвизаря ын континуаре а веций интерне де партид, перфекционаря методелор кондучерий де партид, ридикаря нивелулуй мунчий идеолоЖиче-едукативе ши организаториче ын рындуриле маселор». Форца партидулуй ностру констэ ын конвинЖеря идеопоЖикэ, спиритул де активитате, спиритул де жертфире де сине ал комуништипор. Партидул есте авангарда ленинистэ а нородулуй, авангарда, че кэлэузеште нородул пе каля ындеплинирий унор мэреце сарчинь креатоаре. Ауторитатя луй моралэ ва фи ку атыт май ыналтэ, ку кыт май ыналте вор фи калитэциле идеолоЖиче ши морале,' пе каре ле ва авя фиекаре комуниет. Деачея организацииле де партид сынт кемате сэ лупте, пентру ка тоць комуништий сэ респекте ку стриктеце преведериле Програмулуй ши Статутулуй 71КУС, сэ-шь ындеплиняскэ ын мод ефектив ролул де авангардэ ын продукцие ши ын вяца сочиал-политикэ. Датория комунистулуй есте де а ындеплини конштиинчос ынсэрчинэриле де партид, де а ынсуши ын перманенцэ теория марксист-ленинистэ, де а фи ун екземплу де реепектаре а леЖилор советиче, а нормелор моралей комунисте ши а регулилор конвецуирий сочиалисте. Пленара а стабилит, кэ урмязэ сэ фие прескимбате тоате билетеле де партид ши фишеле де евиденцэ ла еле де моделул 1954. Прескимбаря билетелор де партид урмязэ сэ се факэ ын мод стрикт индивидуал, немижлочит ла комитетеле районале, комитетеле орэшенешть де партид, ын секцииле политиче, унде комуништий се афлэ ла евиденцэ де партид перманентэ. Комитетул Чентрал ал ПКУС а ынкрединцат кондучеря прескимбэрий документелор де партид пе терен комитетелор реЖионале, комитетелор цинутале, Комитетелор Чентрале але партиделор комунисте дин републичиле унионале, яр ын организацииле де партид але Арматей Советиче ши Флотей Маритиме Милитаре, трулелор де грэничерь ши ын челелалте организаций де партид — дирекцммлор политиче ши секциилор политиче респективе. Традукынд ын вяцэ хотэрыриле Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, нородул советик а реализат сукчесе марь ын конструкция економикэ ши културалэ, ын ынтэриря капачитэций де апэраре ши а позициилор интернационале але Патрией ноастре. Ачест лукру креазэ кондиций приелниче пентру конструкция економикэ континуэ, пентру ридикаря бунэстэрий оаменилор мунчий, пентру пропэширя цэрий. Ку кыт вом дезволта ку май мулт сукчес економия, штиинца ши култура, ку атыт май ыналт ва фи престиЖиул Униуний Советиче пе арена интернационала ын калитате де бастион трайник ши де надежде ал каузей пэчий ши сочиализмулуй. Комуништий ши тоць оамений мунчий дин цара ноастрэ ынкувиинцязэ дин тоатэ инима ши ын мод унаним хотэрыриле Пленарей Комитетулуй Чентрал ап ПКУС. Ей ышь експримэ сприжинул фербинте фацэ де линия ленинистэ а скумпулуй партид, а Комитетулуй луй Чентрал прин лупта лор плинэ де абнегацие пентру ындеплиниря челуй де-ал ноуэля план чинчинал. Ынтречеря сочиалистэ ын чинстя челей де-а 50-я анивереэрь а формэрий Униуний РСС а Куприне ынтрегул нород. Суб кондучеря партидулуй ленинист, суб драпелул луй викториос нородул советик пэшеште ку ынкредере спре ной реализэрь ын конструкция комунистэ. (Аргиколул де фонд ал газетей «Правде» дан 21 май а. к ). да (дон залей: ынгрижиря СЕИЭНЭТУРИЛОР Ци се ымпле инима де букурие, кынд везь плантацииле верзь де грыу де тоамнэ, каре пе алокурь дэ ын спик, плантацииле де рэсэритэ, пэпушой, мазэре, сфеклэ де нутрец, рындуриле кэрора ынтретае огоареле ын лунг ши ын лат. Тоате креск фуртунос ши промит о роадэ маре. Се букурэ инима плугарулуй, се букурэ инима трекэторулуй. Дар, одатэ ку плантеле агриколе, креск ши буруениле, каре пе алокурь фак вырф. Се штие, кэ ынтырзиеря ку кытева зиле а ынфэптуирий рэритулуй, прэшитулуй ши култивацией спациилор динтре рындурь ла културиле прэшитоаре дуче ла о скэдере симцитоаре а роадей. Кяр дакэ ын континуаре плантеле вор фи ынгрижите идеал. Пентру а ие конвинже, кум декург ачесте лукрэрь ын районул Анений-Ной, ымпреунэ ку агро«омул-шеф ал дирекцией агриколе а комитетулуй екзекутив районал, Иван Степанович Судьин, не-ам депласат ынтр'ун шир де господэрий. Колхозул «Заветы Ленина» а уы маре продукэтор де ту тун. Ын анул курент аич ау фост плантате 150 хектаре де ачастэ културэ. Пынэ ла 19 май колхознички ау прэшит апроапе о жумэтате дин суппрафаца де тутун. Аста е бине. Дар, депласынду-не пе алте сектоаре, ам авут де вэзут ун кымп де 75 хектаре де пэпушой «ВИР-156», дин каре апроапе пе о жумэтате дин сурафацэ плантеле сынт фоарте раре. Акум аич се ефектуязэ боронитул ши нумэрул де планте ва скэдя ши май мулт. Ын господэрие ау фост семэнате 380 хектаре де рэсэритэ. Еа а фост боронитэ, дупэ че плантеле ау рэсэрит, дар култивация ей абя с'а ынчепут. Пе ун сектор де 16 хектаре плантеле сынт раре, плине де буруень. — Е ун сектор де сэмынцэ, — спуне Василе Бордиян, кондукэторул бригэзий N° 1.— Де аста ам лэсат плантеле май раре. Пе ун алт сектор ам авут де вэзут ун кымп де 82 хектаре де пэпушой неборониць, мэкар кэ ау 4—5 фрунзе. Буруянул а пус стэпынире пе масив. Култивация ну се фаче, ербичиделе н'ау фост апликате. Ла фел сынт нэпэдите де буруень ши челе 32 хектаре де вие, плантатэ ын анул курент. Колхозул аре семэнате 50 де хектаре де сфеклэ де нутрец. Култивация ну се фаче, плантеле сынт десе. — Вом май фаче ун контрол, — спуне Ион Чутзк, — агрономул-шеф ал Жолхозулуй. Кынд се вор фаче тоате ачестя, дакэ о парте дин сфеклэ н'а фост рэритэ мэкар о сингурэ датэ? Деспре че роадэ де сфеклэ де нутрец поате мерже ворба ын колхозул «Бируинца», дакэ апроапе пе тоатэ супрафач ца де 40 де хектаре ну с'а фэкыт рэритул плантелор? Дар еле ау де акум опт ши кяр зече фрунзе. Ш’апой май сынт нэпэдите ши де буруень. Пе ун сектор де 30 де хектаре де вицэ де вие Изабела, анул дой де ла плантаре, с'а фэкут култивация солулуй. Дар буруянул ын рындурь е атыт де маре, кэ бутучий ну се вэд. Ын господэрие се дуче ла бун ефыршит култивация рэсэритей. Дар че фолос, дакэ ну с'а фэкут ынаинте де аста рэритул ын рындурь, яр плантеле ау акум 6—8 фрунзе. — Тоатэ нэдеждя колхозночий шь-о пун ын вииле хибриде, каре ау авут де суферит май пуцин де пе урма жерурич лор, — спуне прешединтеле колхозулуй. Ку пэрере де рэу, ынсэ, вииле, ын женерал, ши челе хибриде пе род, ын спечиал, сынт прост ынгрижите, сынт ын старе де делэсаре. Деспре че нэдеждь ворбеште п р еш единте л е? Колхозничий де аич ау стрынс анул трекут о роодэ релатив микэ де културь агриколе: 31 чентнере де пэпушой-грэунце ла хектар, 13 — де рэсэритэ, 17 чентнере де тутун ш. а. м. д. Ын чел де-ал дойля ан ал чинчиналулуй ей шь-ау луат ангажаментул сэ стрынгэ кыте 42 чентнере де пэпушой-грэунце ла хектар, (Сфыршитул ын паЖ. 2). Конгресулуй ал У-ля ал Асочиацией де приетение монголо-советикэ ДраЖь товарэшь ши приетень! Феличит кэлдурос пе делегаций ла конгрее, пе тоць мембрий Асочиацией де приетение монголо-советикэ ку прилежул ремаркабилулуй жубилеу — чя де-а 25-я аниверсаре а креэрий ын Република Популарэ Монгола а организацией де масэ де приетение ку Униуня Советикэ. Путеря дэтэтоаре де вяцэ а приетенией совето-монголе, ла ынчепутуриле кэрея с’ау афлат мареле Ленин ши слэвитул фиу ал нородулуй монгол Сухе-Батор, се манифеста конвингэтор ши виу ын тоате доменииле веций де стат ши обштешть. Ачастэ приетение, каре а Куприне азь ынтрегул нород, служещте актив каузей ноастре комуне — ынтрукипэрий ын вяцэ а идеалу рилор марксист-ленинисте, бинелуи ши феричирий попоарелор ноастре. Оамений советичь куноск бине ши апречиязэ фоарте мулт активитатя Асочиацией де приетение монголо-советикэ '— ажутор крединчос ал Партидулуй Популар Револуционар Монгол ын конструиря сочиализмулуй, ын дезволтаря релациилор фрэцешть, кордиале ши а колаборэрий мултилатерале динтре попоареле монгол ши советик. Конгресул думнявоастрэ, каре аре лОк ын зиуа челей де-а 25-я анивереэрь а асо-' чиацией, ва фи, фэрэ ‘ ындоялэ, о ноуэ контрибуцие ла ынтэриря ын континуаре а легэтурилор де приетение динтре оамений мунчий дин цэриле ноастре. Вэ урез, драЖь товарэшь ши приетень, сукчесе марь ын активитатя асочиацией думнявоастрэ. Трэяскэ ши ынфлоряскэ приетения де нездрунчинат ши колабораря динтре попоареле Униуний Советиче ши Републичий Популаре Монголе! Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супреи ал Униуний РСС Н. ПОДГОРНЫЙ. Сосиря яа Москова а Президентулуа СУД Ричард М. Никсон Ла 22 май а сосит ынтр’о визитэ офичиалэ ла Москова Ричард М. Никсон, Президентул Стателор Уните але Америчий. Ымпреунэ ку Р. М. Никсон ши ку соция са ау сосит ла Москова Уильям П. РоЖерс, секретар де стат ал СУА, Хенри А. КиссинЖер, ажутор ал президентулуй Ын проблемеле секуритэций национале, Питер Флениган, ажутор ал президентулуй, Мартин Ж. Хилленбранд, локциитор ал секретарулуй де стат. Пе аеродромул Внуково, ымподобит ку стягуриле де стат але СУА ши Униуний РСС, Президентул Никсон ши ынсоциторий луй ау фост ынтымпинаць де Н. В. Подгорный, Прешедештеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, А. Н. Косыгин, Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, К. Т. Мазуров, Д. С. Полянский, (Сфыршитул ын паж. 3). ЫН ФОТОГРАФИЕ: ынтылниря пе аеродромул Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС Презндентул СУА Ричард М. НИКСОН трек ын ревистэ гарда де осташь советичь. Фото ТАСС. Внуково. Прешединтеле Н. В. ПОДГОРНЫЙ ши ЫНТЫЛНИРЯ ЛУЙ Л. И. БРЕЖНЕВ КУ Р. НИКСОН Ла 22 май а авут лок ла Кремлин о ынтылнире а Секретарулуй Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС Л. И. Брежнев ку Президентул СУА Ричард М. Никсон, сосит ын Униуня Советикэ ынтр’о визитэ офичиалэ. Прин ачастэ конворбире с'а ынчепут дискуция асупра проблемелор де ынсемнэтате принчипиалэ пентру дезволтаря ын континуаре а релациилор совето-американе, прекум ши асупра актуалелор проблеме интернационале. Конворбиря, каре а авут ун карактер практик ши дескис,. а арэтат кэ амбеле пэрць атрибуе о маре ынсемнэтате тратативелор динтре кондукэторий Униуний Советиче ши Стателор Уните. С’а експримат конвинЖеря речипрокэ, кэ реализаря унор резултате конструктиве ла тратативе ва кореспунде интереселор попоарелор черор доуэ цэрь, целурилор дестиндерий ынкордэрий интернационале ши ынтэририй секуритэций Женерале. Дин партя Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комуниет ал Униуний Советиче, Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, Советулуй Миннштрилор ал Униуний РСС Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комуниет ал Униуний Советиче, Президиумул Советулуй Супрем ал Униуний РСС, Советуя Миннштрилор ал Униуний РСС комуникэ ку адынкэ мыхнире оаменилор мунчий дин Униуня Советикэ, кэ ын ноаптя де 20 спре 21 май 1972, ла Улан-Батор, а ынчетат дин вяцэ ла вырста де 77 де ань товарэшул Жамсарангийн Самбу, Прешединтеле Президиумулуй Марелуй Хурал Популар ал РПМ, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ППРМ, ом де стат ши де партид де самэ ал Републичий Популаре Монголе. Примиря де кэтре Л. И. Брежнев а гмбасадорулуй Францей Р. Сойду Ла 20 май Л. И. Брежнев, Секретар Женерал ал КЧ ал ПКУС, л-а примит пе Р. Сейду, амбасадорул Францей ын Униуня Советикэ, ши а авут ку ел о конворбире, каре а декурс ынтр’о атмосфера приетеняскэ. С’а експримат сатисфакция ын легэтурэ ку дезволтаря релациилор совето-франчезе ын конформитате ку «принчипииле колаборэрий динтре Униуня РСС ши Франца». Ын курсул конворбирий ау фост дискутате, де асеменя, проблеме актуале але ситуацией интернационале, каре презинтэ интерес речипрок.