Mozgó Képek, 1988 (4. évfolyam, 1-8. szám)

1988-03-01 / 3. szám

1988. MÁRCIUS ,'& ' &&@£s /н,‚*■‡/‡,{v, 'v ,,í \ ' '■■■•/' /Äf/. w ®-«y' / Z/í»'- WíHícoSSÍI ' t S <í •■ : műves vendéglő házában, ahol a fodrászszövetkezet működik­­ egy borbélyüzlet kirakatában. Tengerjáró luxushajó modellje: parányi kéményekkel, korlátok­kal, piciny úszómedencével, nyugágyakkal a napozni vagy légfürdőzni vágyó utasok szá­mára. Miért éppen a borbélyoz­ , WM­­­W&­­ WMSM /WXA/i ' ' % , .* •* i** ^ i ASi ■'iW W / % " * Ff ' let hívta föl a Titanic másával a figyelmet magára? Titok. Izgató titok. Elámító szépséget kínált a Nagymező utcában az egyik ház bejáratát óvó markíztető, az előreugró kapueresz. Tete­jén bearanyozott táncospár a kasztodon, esténként össze­ködik Rozsnyai Sándorral, a mulató karmes­terével. Papája állítólag artistamenedzser, aki revüügynökként kereste pénzét. Tehát szakmabelinek tekinthető. Majdnem­ mű­­vész. Valójában azonban pék- és cukrász­­mester volt. Ameddig a mulató épül, Ó utcai pékségében húzzák meg magukat a később híressé lett mutatványosok; amikor megnyílt a világhírű lokál, Rozsnyai apuka udvari szállítója lesz az Arizonának. Rozsnyai Sándor muzsikus. Életrajzát töb­ben többféleképpen hamisították meg. Incze Henrik Színházi Almanachja úgy tudja, Rozs­nyai megjárta a tengerentúlt, Toscanini keze alatt az 1909/1910-es évadban a New York-i Metropolitan korrepetitoraként működött, ami, ha tekintetbe vesszük, hogy 1896-ban született, tehát az adott időpontban tizenhá­rom évesnek kellett lennie - nem kis teljesít­mény. Sok szerencsével nem járhatott. Mi­után hazatér, Wabits Lujza szerződteti. A Jardinben megszereti a vörös hajú tán­cosnőt. 1924-ben feleségül veszi, nevére írat­ja a korábbi házasságból származó, akkor már nyolcéves Pipit, kapaszkodóban. Napközben mozdulatlanul pihentek, csak estetente kaptak fényt, és ke­ringtek párba fűzve. Késő délutánonként egy fe­hér elefánt caplatott végig kí­­sérőjével az Andrássy úton. Otthonából, az Állatkertből tar­tott munkahelye, az Arizona 1924 tavaszán merész vállalkozásba fog­nak. Ott hagyják a Jardint, s Olaszországba mennek turnézni. Önállóan^: Rossz a pesti szórakoztatóipari piac. /ozsnyainé köré épül a revü. Ő Miss Arizona. Az egzotikus nevet állítólag Szomory­­ Dezső ragasztotta rá. Ne feledjük azonban: Arizona a század­­forduló aranyásóinak színhelye. És Rozs­­nyaiék számára ez a név valóban aranybánya lett. A táncoló lányok mellé szerződtetnek néhány állástalan olasz artistát körítésül, és nekivágnak Itáliának. Háromhetes bérletre kiveszik egy-egy város színházát, ott tartja előadásait az Arizona Trupp. A zenekart rendszerint Rozsnyai vezényli. Kivéve az obuigát nyitószámot: Rossini Tell Vilmos nyitányai. Ezt frakkban a kis Pipi diri­gálja. Képzelhető, mekkora sikert aratott a nyolcéves gyerekkarmester! városról városra utaznak. Takarékosan él­nek, és mindent maguk csinálnak. A revü elegáns zeneigazgatója személyesen ragaszt­ja ki megérkeztükkor az előadásaiknak hírt verő falragaszokat. Pipi viszi nevelőapja után a csirizesvödröt, míg éjjelente a papa mulató felé. És lakott az Állat­kert egyik ketrecében egy zsi­ráf is, elegáns kis tábla hirdet­te: Miss Arizona tulajdona. Ki lehet ez az asszony, akinek sa­ját zsiráfja van? Miss Arizona orfeum-tulajdo­­nosnő volt. Az Arizona mulató gazdája és csillaga, bekeni az olasz házfalakat a revü reklámjai­val. Miss Arizona már ekkor kifogyhatatlan hírverési ötletekből. Egyik feltűnést keltő ta­lálataként, ha megérkeznek valamely város­ba, már a vonaton estélyi ruhát öltenek, és úgy szállnak le fényes nappal az állomáson, ahogy Sugár Mici estére kiöltözködött, férje pedig frakkban és cilinderben cipelte utána a csomagokat, keresztül az egész városon. Nagy föltűnést keltett a bolondos bevonulás. Ingyenreklámként beszéltettek magukról. 1925-ben már félretesznek annyi pénzt, hogy megvásárolhatják a Nagymező utca 20. alatti házat. A lokált azonban csak hat év múltán tudják megnyitni, 1931 őszén, a gazdasági válság idején, amikor sorra men­nek csődbe mulatók. Kétséges, Olaszország­ban Arizonáék meggazdagodhattak-e annyi­ra ez idő tájt, sanyarú kis produkcióikkal, hogy az olasz rinascimento-palotát mímelő homlokzatú bérházat megvásárolhatták. Még kétségesebb, hogy miből telt a hirdeté­sekben Wunder-bárnak, csodabárnak hívott mulató hatalmas költséget fölemésztő beren­dezésére. A ház kapubejáratának boltozatát Lotz Károly freskói angyalozzák körül (ma is), a kapualj festése tehát ugyanattól a festő­­től származik, akitől az Operaház kupolája. Az Operaház technikusai szerkesztették meg a csodaház gépi meglepetéseit: a publikum­mal együtt forgó táncparkettet, ami a műsor ideje alatt hat méter magasra tudott felemel­kedni vagy lesüllyedni, a semmiből varázsol­va a közönség elé a fehér elefántháton tróno­ló tulajdonosnő-primadonnát. A lokál bolto­zatán eleven csillagként forogtak körbe-kör­­be a görlök. Wagner Rajna kincsének előadá­saihoz tervezte repülőszerkezetüket koráb­ban Kéméndy Jenő, az Operaház főmérnöke. Jelmezük alá vitorlavászon kombinét öltöt­tek a táncos lányok, ehhez csatlakozott két csap a csípőtájon, hogy biztonsággal be­akaszthassák magukat a repülőszerkezetbe. A világítási trükköket a magyar királyi Ope­raház francia állampolgárságú felügyelője, Kamnai János tervezte, aki 1945 után Párizs­ban telepedett le. Pörgött, forgott, emelkedett, süllyedt, vilá­gított és muzsikált minden az Arizonában. A páholyok terített kis asztalkáin álló hangu­latlámpán ha a vendég megnyomott egy gombot, az egész páholy lesüllyedt a pincé­be, nagy örömére azoknak a vendégeknek, akik kedvelték a magányt­­ kettesben. Amikor megnyitják a mulatót, a díszven­dégek között van Pierre Sandrini, a párizsi Tabarin mulató igazgatója. Nagyon tetszik neki az Arizona. Természetes, hogy tetszik. Hiszen a forgó parkett és a mechanizált cso­dák ötleteit ő találta ki, amikor 1928-ban át­építteti Tabarinjét - a Moulin Rouge föld­szintjén -, és megengedi a Párizsban időző Rozsnyainak, hogy skicceket csináljon a szellemes berendezésről, amit azután az Bu­dapesten újraépíttet. Sandrini hamarosan meghal, egy autóbaleset következtében. Ta­barinjét lebontják. Nem tudható, csak gya­nítható, miért ruházta ötleteit oly előzéke­nyen a magyar mulatósra. Talán ennek a ti­toknak környékén kell keresni annak magya­rázatát is, miből gazdagodtak meg szánalmas olaszországi turnéjuk során Rozsnyaiék, hogy akkora tőkével vághattak bele a szem­fényvesztő lokálalapításba. (Befejező rész a következő számunkban.) "HOCV Kíseui * *I¥Ö 1. Miss Arizona: Sugár MK­M 2. Az Arizona bár belülről 3. „Stílus-rév programfüzet 5. A mulatótulajdonos és revüsztár 6. A Miss Arizona mulató műsorfüzetének címlapja ásó mz m***rv* ***** fl­ak^ *• н*'‚’† **.»■· ' gf mutatja. MISS ARIZONA .‘Tempo 1940 *&**%& *mt *«*†»** £8*T‚»&**.**«* 0 m. wt**** ft»JM W&Ms *«*»«*н tÍNíí O***»«»*^* ^,·fA--*н, ■**»****, ‚SS**w**,fc ***:«†, *.?*‚•.* AZ I#*«* «.»f ·'* **«# ott m­ ■sás. ■ ‚ m-* ‚ *'■ .. *. K- ■ sk. **$»$*‚ *«*)* . *..»‚'.* «**'■» %1 MŰSOROS TÁNC-lf A _,__ ’ invitáló 4. A Rozsnyai házaspár otthon

Next