Mozgó Képek, 1988 (4. évfolyam, 1-8. szám)

1988-03-01 / 3. szám

Egy igényes kismester, aki még nannyá válhat­ ertrand Tavernier a lassan, nehezen dolgozó, témájukat hosszan érlelő filmrendezők fajtájába tartozik. Té­máiban válogatós, minden újabb filmjéből érezhető az a határozott szándéka, hogy tovább építse vele filmes életművét. Ennyiben szöges ellentéte a „profi”, „mester­ember” típusú rendezőknek, amilyen például a nemrégiben elhunyt John Huston volt. (E megállapítás természetesen csak az alkotói szándék irányára vonatkozik, és nincs benne semminemű esztétikai értékítélet. Hustont és a hozzá hasonlókat nem szükségképpen ki­sebbíti, hogy a mindenkor adódó konkrét feladatnak igyekeztek legjobb tudásuk sze­rint megfelelni, s Tavernier filmjeit sem fel­tétlenül az egy tőről metszettség avatja - ha ugyan avatja - rangos műalkotásokká.) Annyi azonban már most, „félúton” meg­állapítható az 1941-ben született rendezőről, hogy - két fiatalkori, jelentéktelen szkeccset leszámítva - viszonylag későn (32 éves korá­ban) kezdte pályáját, s azóta is meglepően kevés filmet forgatott: tizenöt év alatt mind­össze hetet. Ha e viszonylagos terméketlenség okait keressük, kizárhatjuk közülük a sikertelensé­get, amely a filmiparban oly gyakran okozza művészi szempontból ígéretes, de üzletileg nem rentábilis alkotói pályák megtorpaná­sát. Tavernier felkészült moralista, aki pon­tosan tudja, mikor mi izgatja az embereket, s rendszerint a jog és a morál aktuális hézagait veszi szemügyre kutató kamerájával. (A „fel­vevőgép mint szem”, a „caméra-veil” - vagy hogy a Dziga Vertovtól származó eredeti orosz kifejezést idézzük, a „kinoglaz” mint a képek nyelvére lefordított fogalom témaként is megjelenik Tavernier-nál: Halál élőben cí­mű filmjének - melynek alapgondolatát a Rózsakiállítási író Örkény István vallhatná magáénak - egy „kameraszemű” ember az egyik főszereplője: őt bízták meg azzal, hogy lefilmezze a női főszereplő haldoklásának minden mozzanatát.) Sci-fiben, mint az előbb említett módon, kosztümös filmben (Kezdődjék a tánc, A bíró és a gyilkos - ez utóbbit a magyar mozinézők is láthatták), krimiben (Az órás) vagy nosztal­­giafilmb­en, mint amilyen a most bemutatás­ra kerülő Vidéki vasárnap. Tavernier jól ért ahhoz, hogy a nézőt a zsöllyéhez szegezze. Irodalmi beállítottságú rendező is egyszer­smind­ írástudó ember, aki rendszerint maga is közreműködik filmjei forgatókönyvének megírásában. A vér nem vált vízzé: Bertrand Tavernier ugyanis az ismert író és költő, Re­né Tavernier fia, aki filmkritikusként, film­­történészként indult: amikor még kezdő „sla­­pajként” dolgozott a „nouvelle vague” egyik producere, Georges de Beauregard mellett, számos színvonalas kritikát és (P. Course­­donnal együtt) fontos könyvet írt az utóbbi harminc év amerikai filmművészetéről. Tavernier-nek átgondolt (és haladó) véle­ménye van korunk főbb filozófiai és szociá­lis kérdéseiről. Ez különösen olyankor nyil­vánvaló, amikor a „jogi műhiba” kényes és Franciaországban filmtémaként oly népszerű kérdéseit feszegeti, mint A bíró és a gyilkos­ban, de érződik a publicisztikai hevület a mai élet krajcáros gondjait taglaló Elkényez­tetett gyerekeken is. Ugyanakkor - nemhiába jó ismerője az amerikai filmeknek - jó dra­maturgiai érzékkel adagolja azokat a hatásos eszközöket, amelyek a néző figyelmének fel­keltését és ébrentartását vannak hivatva szol­gálni. Idegen tőle az avantgárd borzassága, mint ahogyan nem kenyere a képes beszéd vagy az ezoterikus szépelgés sem. Tavernier a realista francia filmrendezők immár klasz­­szikus nagy vonulatának kései utóda. Ez fő erénye s ez legfőbb korlátja is. FÁBER ANDRÁS Bertrand Tavernier Vidéki vasárnap fromy Schneider a Halál élőben női főszerepében Pulóverek, farmerek, lemberdzsekek állnak a fal mellett. Egy pótszéket sem lehet leejteni Szolnokon 1988. január 8-án este, amikor a szerző-rendező Szikora János divatosan el­szabott zakóban, világos nyakkendőben haj­long az elhunyt Borisz Paszternák orosz köl­tő helyett a Doktor Zsivago premierjének be­­fejeztekor. Ez egy díszelőadás, egy théátre páré. A fővárosban ifjú drámaíró munkás­drámájának premierjét tartják, de Szolnokra tart mindenki megnézni a Doktor Zsivagót, aminek színpadi változata hamarabb érke­zett a magyar nézőhöz, mint Carlo Ponti-re­­produkálta 1965-ös amerikai színesfilm-vál­­tozata, a Doctor Zhivago. Hogyne tódulna mindenki Zsivago-látóba! Egy Nobel-díj (ezt Paszternák kapta 1958-ban és utasították ugyanaz évben visszautasítani), egy Oscar­­díj a forgatókönyvért Robert Boltnak (az Egy férfi az örökkévalóságnak szerzője), má­sik Oscar Frederick A. Young operatőrnek a film fényképezéséért, harmadik Maurice Jarre zeneszerzőnek (megslágeresült főmotí­vumát Mártha István is beépítette a szolnoki előadás kísérőzenéjébe). Továbbá jelölték Oscarra, csak nem kapta meg a díjat: David Lean, a film rendezője és Tom Courtenay. Annyi viszontagság és félreértés, szándé­kolt félremagyarázás után Paszternák regé­nye most sínen van. Szikora János, a magyar színházművészet jeles masinisztája rakta le a síneket, és azokon közlekedteti, tolatja, üt­közteti a regény cselekményéből sebtiben ki­ollózott tarka képeket. És mielőtt még a Filmmúzeumban meg­­nézhetővé válna Lean filmje, a szolnoki Omar Sharif Mertz Tibor, a helyi Julie Chris­tie pedig Sztarek Andrea. A színpadon szinte a fél megye statisztál. Színészi erejét Ecsedi Erzsébet csillogtatja egy erőszakos szakács­nő szerepében. A regény dramatizálásának jogdíját 10 ezer dollárért vették meg az olasz Feltrinelli Kiadótól (itt jelent meg huszonkilenc éve a regény, oroszul most jelenik meg első ízben). Dmitrij Zaszlavszkij a Pravda 1958. október 26-i számában így ítélt: Paszternák regénye irodalmi mű formájába öltöztetett alacsony­­rendű publicisztika. Igaza volt? 1958-ban ért­hető fölháborodása. A Doktor Zsivago Dok­tor Individuum. A történelembe szorult egyén. A nagy változásokban fölőrlődő érté­kes lélek. Most itt van a Filmmúzeumban a széles­vásznú, színes, amerikanizált moziváltozat, Szolnokon a költséges kiállítású színházi co­mic, és kézbe veheti a nagyérdemű Pór Judit fordításában az Európa Könyvkiadó jóvoltá­ból a magyar szöveget is. M. Szergej Alekszandrovics Szolovjov Szovjet rendező, forgatókönyvíró. 1944. augusztus 25-én született. Tizenhat esz­tendősen került a leningrádi televízió­hoz, amelynek 1962 végéig volt munka­társa. Utóbb beiratkozott Moszkvában a Filmművészeti Főiskolára (VGIK), ahol 1969-ben Mihail Romm és Alekszandr Sztolper növendékeként szerzett diplo­mát. A Moszfilm rendezője. Ismertebb filmjei: 1966 Vzgljanyitye na lico (Nézzetek az arcra!) - dokumentum­­ (fk.-író) - r.: P. Kogan 1970 Szemejnoje szcsasztje (Családi bol­dogság) - Az Ot nyecsegogyelaty (Una­lomból) és a Predlozsenyijje (Ajánlat) cí­mű epizód rendezője 1971-73 Jegor Bulicsov (Jegor Bulicsov i drugije) 1972 A postamester (Sztancionnij szmotri­­tyel) 1975 Száz nap a gyermekkor után (Szto­gynej poszle­gyetsztva) 1977 Melogyi i belo m­ocsi(A fehér éjszaka­­ melódiái) 1980 Szpaszatyel (Megmentő) 1982 Álomvilág (Naszlednyica po prjamoj) 1983 Izbrannije (Kiválasztottak) - szovjet­kolumbiai 1986 Galambok (Csuzsaja belaja i rjaboj) Világpremier Szolnokon (Gróf Bethlen Margit modorában) Doktor Zsivago - a regényből készült amerikai film A szolnoki „világpremier" Galambok

Next