Mozgó Világ, 1977. február-december (3. évfolyam, 1-6. szám)

1977 / 2. szám - KRITIKA - Ónodi László: Mit ér az ember, ha cigány? - Csalog Zsolt: Kilenc cigány

világa minőségileg más lett volna; ők is libe­rális célokért harcoltak, csupán a harc eszkö­zéül a forradalmat, s nem a reformot válasz­tották. Minőségi különbséget csak néhányuk­­nál, pl. Vasvárinál vagy Petőfinél találunk, akik szocialista-kommunista eszmék irányába tájékozódva túllépték a liberális célokat. Tá­volabbi eszméiket azonban nekik is félre kel­lett tenniük a közös ellenség, a feudalizmus elleni harc érdekében. Ily módon Lukácsy jó­val differenciáltabb képet fest a reformkor és a forradalom eszmevilágáról a köztudatban élőnél, s teszi ezt anélkül, hogy tájékoztató esszéje csak szakmabeliek számára lenne ért­hető. A cigányságról manapság sok szó esik. Nem véletlenül, hiszen a hazánkban élő mintegy 320 000 cigány származású ember sorsa nem lehet közömbös számunkra. Számos tanul­mány, film, riport készült már a cigányok tör­ténetéről, nyelvéről, etnikumáról, zenéjéről, a cigánygyerekek tanulmányi nehézségeiről, szá­mos vita robbant ki a legkülönfélébb helyeken, mert valójában súlyos problémák várnak még megoldásra. Közös problémák közös megol­dásra. Csalog Zsolt kitűnő szociográfiája ro­konszenves vállalkozás, csak köszönet illet­heti. Vállalkozott arra, hogy a cigányság és magyarság között tátongó történelmi szaka­dékot, amelyet sajnos ma is előítéletek mélyí­tenek, kilenc cigány őszinte megnyilatkozásá­val hidalja át. A szerző szemére vetették már, és talán ismeretlenül is többen a szemére vetik az arányokat. Lehetséges-e kilenc ember éle­tével a többi háromszázezer nevében is szólni? Nem és igen. Ha valaki a cigányt akarja meg­ismerni a könyv nyomán, akkor nem. Egy­részt a cigányság eredetét, eredeti foglalko­zását, nyelvét, szokásait tekintve nem egysé­ges, több típust képvisel, másrészt pedig az írói szándék volt más. Csalog Zsolt­­ nagyon Visszatérve a „Fiatalok könyvtára” soro­zat eddig megjelent köteteihez, úgy érzem, közülük a „Föltámadott a tenger..." a leg­izgalmasabb. Olyan anyagot gyűjt egybe, amelynek nagy része ma már elérhetetlen könyvekben, folyóiratokban porosodott, s úgy rendezi el azt, hogy a forradalomról, s a forradalom későbbi ábrázolásáról egyaránt színes képet kap az olvasó. Legfőbb erénye eredetisége - melynek vonzerejével a sorozat többi kötete sajnos nem dicsekedhet. SZAJBÉLY MIHÁLY Csalog Zsolt: Kilenc cigány. Kozmosz Könyvek, 1976. helyesen­­ nem a cigányt mutatja be kilenc típusban, hanem az embert. Az embert, akit cigánynak bélyegeznek. Sokan átélték, sokan ismerjük, milyen az, amikor valaki azért szen­vedett, mert cigány vagy zsidó származású. Vagy azért szenved, mert néger. A gyűjtő­táborokat felszámolták régen, társadalmi lehe­tőségeink lehetővé teszik minden ember sza­bad boldogulását. Az előítéletek azonban, úgy látszik, konokul védik ősi pozícióikat. Kilenc cigány embersors őszinte kitárulkozása az a tükör, amelyben torzítás nélkül, bár némi keserűséggel, ki-ki önmagára ismerhet. Egy­szerű emberek ők mind a kilencen. Néhány osztályos műveltségükkel, a maguk nyelvén beszélnek vágyaikról, mindennapjaikról. A nyelvi forma sokszor hibás, a kifejezett tar­talom azonban, azt hiszem, a legtöbb esetben rokonszenves, mert minden becsületes emberi törekvéssel azonos. Nem a dolgok megszépí­téséről van itt szó, nem hősökről, hiszen ha így lenne, az író ellenkező hatást érne el vele. Nem hibátlan emberek ők, csak emberek. Különbözőek, mint általában az emberek. S. Zsiga például akkor is dolgozna, ha ötös találatot nyerne a lottón, nem jár kocsmába. Mit ér az ember, ha cigány?

Next