Mozgó Világ, 2001. január-június (27. évfolyam, 1-6. szám)

2001 / 1. szám - ESSZÉ - Lengyel László: Őrület és ostobaság a politikában

Lengyel László Őrület és ostobaság a politikában A politikai lelkiállapotok megváltozásai a 18. század végétől rányomják bélyegü­ket az európai politikai stílusra. A kon­tinentális Európában a lassú fejlődést, az állandóságot felváltotta a gyors és rob­banásszerű változás. A tekintélyüket vesztett monarchiák egyszeriben szem­be találták magukat a politikailag alak­talan tömegekkel és olyan tömeges érzel­mekkel, amelyeket nem vagy alig tudtak befolyásolni. A modern nacionalizmus, majd a rákövetkező nemzetközi munkás­­mozgalmak váratlanul demokratizálták a közösségi érzelmeket. Ugyanakkor a forradalmak, felkelések, nemzetszületé­sek és kitaszítások gyakran okoznak mély közösségi lelki sebeket, amelyek azután a „nemzetek életében az egyéni neurózisok és hisztériák képét mutat­ják” (Bibó), és megfordítva, közösségi ne­urózisokat és hisztériákat egyéni politi­kusi megőrülésekké erősítenek, vagy lel­ki betegeket hajítanak a politizálás mély­vizébe. A 20. században a kelet-közép-euró­­pai térség államainak és népeinek min­den okuk megvolt a politikai hiszterizá­­lódásra, megőrülésre. A század balkáni háborúkkal kezdődött és végződött, két világháború, forradalmak és ellenforra­dalmak hajítottak népeket a magasba és hullajtottak a mélybe, sőt egész népek kiirtására, elüldözésére került sor. A kis­állaim megőrüléseket tetézte, hogy a tér­séget Nyugatról és Keletről befolyásoló két nagyhatalom, Németország és Orosz­ország (Szovjetunió) meghatározó hely­zetekben, a világháborúkban és forradal­makban maguk is hisztérikus állapotban tették, amit tettek, vagyis terjesztették a lelki zavarokat. Érthető, ha e tájakon kialakultak azok a tartós félelmi állapotok, amelyek a kö­zösségek nagy történelmi megrázkódta­tásai, pl. politikai tekintélyek összeom­lása, forradalmak, idegen uralmak, hábo­rúvesztések után lépnek fel, és összees­küvésektől, forradalomtól, megtámadás­tól, koalícióktól való állandó félelemben és vélt vagy valódi ellenfelek heves ül­döztetésében szoktak megnyilvánulni. Azonban az az igazi, nagy közösségi hisz­téria, amikor együtt vannak annak összes jellegzetes tünetei: a közösségnek a va­lóságtól való elrugaszkodása, az élet ál­tal feladott problémák megoldására va­ló képtelensége, az önértékelés bizony­talan és túlméretezett volta és a kör­nyező világ belátásaira adott reakciók irrealitása és aránytalansága.”­ A kimaradástól reszketés hisztériája Az 1989-es rendszerváltás ugyancsak 41 sokkolta a tartós alacsonyságban, lelki pangásban tespedő, politikai lassúsághoz és tehetetlenséghez szokott népeket, tár­sadalmakat. Egy véglegesnek és örökéle­tűnek képzelt rendszer omlott váratlanul és ésszerű magyarázatok nélkül össze, új nemzetek, új határok és ennek meg­felelően új társadalmi összeütközések ke­letkeztek. A cammogó föderáció-óriások összeroskadtak, megkezdődött a nem­zetállami építkezés a maga gyors, vad és sokszor őrületesnek látszó módján. A történelmi lelki zavarok, a mélyben ho­mályló és bűzlő egymással szemben el­követett bűnök felszínre kerültek, bein­dult a hisztérikus homogenizáció. Ebben az általános kelet-közép-euró­­pai nemzeti, vallási hiszterizálódási fo­lyamatban ugyanaz a kiindulópont, amit Bibó helyesen látott meg az európai fej­lődésben: a közösség megrázkódtató tör­ténelmi tapasztalata arról, hogy teherbí­ró képességét meghaladja az előtte álló feladat. „Hogy egy megrázkódtatás mi­ért haladja meg valamely közösség­­e-

Next