Mozgó Világ, 2005. január-június (31. évfolyam, 1-6. szám)

2005 / 1. szám - H - HAZUGSÁG - Lengyel László: Hazugságok

átmenet és az illeszkedés nehézségei, a politikai osztály teljesítménye miatt tor­zult hazuggá. Nem az a hazugság, hogy az elitek megállapodásokat kötöttek egy­mással, s egy patrícius demokrácia rend­szerét alakították ki. A tömegek és forra­dalom nélküli rendszerváltás nem mehe­tett végbe másként. A hazugság akkor terebélyesedett ki, amikor a politikai osztály a demokrácia intézményeit, sú­lyait és ellensúlyait nem építette tovább, hanem rombolni kezdte, s a patrícius közteret nem nyitotta meg a plebejusok részére. Elmélyítés és kiszélesítés he­lyett betemetés és elzárás következett. A rendszerváltó elit a populista és/vagy erőpolitikai hatalmi megoldásokba, a ha­zugságba menekült. A történeti diskur­zust, a jelenről és a jövőről szóló beszé­det hazug és önigazoló történetek sora­ként adta elő. Arra adott példát, hogy a rendszerváltás hiteles teljesítménye he­lyébe hogyan kell hiteltelen és verseny­­képtelen konstrukciókat állítani. Minden élethazugságról szóló írásnál ki kell mondani, hogy a cél nem valami­féle leleplezés, az igazságnak valamiféle kikényszerítése. Hazugságok, életha­zugságok nélkül nincs élet, nincs tudo­mány, nincs erkölcs. Az „igazság dikta­túrája” jár annyi veszéllyel, mint az élethazugságban élés. Az elmúlt kor­szakokban az „igazság diktatúrái” - akár nemzeti és keresztény, akár szoci­alista köntösben - legalább annyi gon­dot okoztak, mint az élethazugságok. Jöttünk rossz erkölccsel rossz helyre „Jöttünk rossz erkölccsel rossz helyre, Volt utonállók új útbanállóknak S míg újfajtánk egymást s a népet falta, Tunya álmainkat jég verte S még a Templomot se építettük föl... ” Ady Endre: A szétszóródás előtt A Kádár-kor élethazugságai valahol a keletnémet totális tiltás és hazudozás, a két diktatúra - a nemzetiszocialista és a szovjet - egymásba való értelmi és érzel­mi átfolyása és az osztrák, az olasz, a ba­jor félig önkéntes, kevésbé hatalmi, in­kább a belső cenzor, a felettes és lélekta­ni hazugságai között állnak. A hazugsá­gok, félreértések és tévedések nem a Ká­dár-korral kezdődtek, s nem is végződ­tek azzal. A társadalom korábban se kí­vánt beszélni a zsidóüldözésben való ak­tív vagy passzív közreműködéséről, az újvidéki mészárlásokról vagy éppen ar­ról, hogyan ül a másoktól elvett zsidó, sváb házakban, viseli mások holmiját, műveli mások földjét. A „magyar mo­dellben” nem egyszerűen parancsra kel­lett hallgatni, pofát befogni, kussolni, il­letve teli szájjal hazudozni, hanem a fe­nyegető hallgatás mellett sikeres hely­zetmagyarázó, önfelmentő életideológi­ákat, egérutakat is lehetett kitalálni. Rossz erkölcs, de nem gyilkos erkölcs. A rendszerváltás utáni magyar hazug­ságok ismét köztes helyzetet mutatnak a német bűntudat-hazugság és a balkáni gyilkos sérelem-hazugság között. Igaza van Esterházy Péternek, hogy a magyar társadalom a bűnbak-hazugságba, a nem én voltam, más volt, ők tették, nem mi ha­­zudozásába és elhallgatásába menekül. A magyar, mint minden európai kultúra, bűn és nem szégyen-kultúra. De a bűnt nem a fel- és elismert tett, a lelkiismeret, az önmagára rótt büntetés keretei kö­zött, hanem a mások által feltárt, szá­mon kért, büntetett cselekedetként ke­zeli. Csak akkor vagyok bűnös, ha rajta­kaptak és elítéltek. A magyar társadalom, az egymást kö­vető politikai osztályok a német önbeval­lással, kényszeres öntisztogatással, bűn­­hődésetikával nem tudnak egyebet kez­deni, minthogy azzal magyarázzák: a né­meteket világosan és egyértelműen rajta­kapták bűneik közepén, ezért nem tehet­nek egyebet, mint tagadás helyett min­dent bevallanak, hogy bűnbocsánatot nyerjenek. Náci­ország és Stasi-ország. A

Next