Mozgó Világ, 2005. január-június (31. évfolyam, 1-6. szám)

2005 / 1. szám - H - HAZUGSÁG - Lengyel László: Hazugságok

Lengyel László Hazugságok „Az igazi tragédia nem az, mikor a végzet kényszerít egy embert, hogy meghaljon valamiért. Az igazi tragédia, mikor nincs módunk élni valamiért, amit nagynak, igaznak és becsesnek ismertünk meg. Ez a legszörnyűbb végzet. S ebbe csakugyan bele kell halni. ” Márai Sándor: Ég és föld A Deák-kor, a Tisza-kor, a Horthy-kor, a Kádár-kor, a rendszerváltás kora hazug­ságokra épült. Az ország, a társadalom belenyugodott abba, hogy mélytudatba zár olyan kellemetlen igazságokat, ame­lyek önazonosságát megrendítenék. El­hallgatásokkal vagy tudatos hazugság­gal átértékeli köz- és személyes történe­tét, tagadja múltjának szégyenletes cse­lekedeteit, és pozitív mítoszokat teremt az „áldozat kis országról”, saját sérel­meiről. Bibó István eltorzult magyar al­katról, zsákutcás fejlődésről beszélt. Ha­zugság az alkatunk? Alkatilag vagyunk hazugok? Történetünk a hazug szemé­lyiség hazug története? A magyar élethazugságok egymásra rétegződött elhallgatásokat, néma dis­kurzusokat, tabukat, és egyben „dicső­séges megoldásokat” hordoznak. Az ön­­áltatásnak ez a világa jól beleillik törté­neti hagyományainkba. Elődeink szere­tett királlyá tömjénezték az 1848-49-es forradalom és szabadságharc vérbe foj­­tóját, miniszterelnökét és tábornokait kivégeztető Ferenc Józsefet. Éltették az 1919-ben akasztató Horthy Miklóst. Ugyanilyen önáltatóan jutottak, jutot­tunk el az 1956-os fölkelést megtorló Kádár János megszeretéséig. De az élethazugság nem feltétlen je­lent zsákutcás fejlődést és eltorzult al­katot. Azért mert az 1867-es kiegyezés élethazugságra épült, még nem jelenti, hogy nem ebben a korszakban ment végbe Magyarország polgárosodása és modernizációja, közelítése az európai folyamatokhoz. A Kádár-kor élethazug­ságai sem zárják ki, hogy meginduljon egy átalakulás, egy olyan pályára álljon az ország, amely inkább közelít, mint távolít a globális folyamatokhoz képest. S a rendszerváltás utáni hazugságok, amelyek hazug rendszerré állnak össze, nem tagadják Magyarország közeledé­sét Európához. Ebből természetesen azt a következte­tést is levonhatjuk, hogy a globális folya­matokban való részvételhez az életha­zugságok is kellenek, különben nem vi­selnénk el ezeket a folyamatokat. Éppen ezt a következtetést vonta le Friedrich Dürrenmatt vagy Max Frisch Svájccal, Thomas Bernhard vagy Elfriede Jellinek Ausztriával kapcsolatban. „Svájc börtön, ha nem is egészen olyan, mint amilyenbe önt zárták, kedves Havel, börtön, amely menedékül szolgál a svájciaknak. Mivel a börtön falain kívül mindenki egymás tor­kának esett, és mert a svájciak csak bör­töntöltelékként lehetnek egészen bizto­sak afelől, hogy senki nem támad rájuk, szabadnak érzik magukat, szabadabbnak a többi embernél, szabadnak semlegessé­gük börtönének őrizetében” - írja Dür­renmatt Václav Havelhez. Mindenesetre az itt következőket egy 1867-es, 1968-as és 1989-es szemléletű szerzőtől olvashatják, aki nem gondolta soha, hogy 1849, 1956 vagy 1989 után Magyarország lehanyatlott, hogy az 1867, 1956 és 1989 utáni magyar alkat eltorzult, s ezért a bukásnak a kezdetből kell következnie. Nem gondolom, hogy Magyarország fejlődése 1867, 1968 vagy 1989 után zsákutca lenne. Soha nem hittem, hogy egy társadalom tartós er­kölcsi megromlása a tét a modernizáció és a szabadság, a társadalmak versengé­sének feltételrendszerében. Az 1989-es rendszer nem konstrukci­ójában hazug, hanem e konstrukció, az

Next