Mozgó Világ, 2012. január-június (38. évfolyam, 1-6. szám)

2012 / 5. szám - -RÓL, -RŐL - P. Szűcs Julianna: Gyémánt a kazalban - Újragondolt hagyomány. A Derkovits Gyula képzőművészeti ösztöndíjasok beszámoló kiállítása, Erns Múzeum, 2012

P. Szűcs Julianna Gyémánt a kazalban A táj rózsaszín ködbe vész. A távo­li horizonton mintha a Gellérthegy rémlene, de mégsem. A Szabadság­szobor helyett magányos óriásfe­szület emelkedik a szűrt napsütésbe vont város fölé. Keresztek lejjebb is sűrűn, kéttornyú barokk templom gombján, szökőkút zárókövén (el­ferdítve), jurtaszentély tetején (kettőzve, keleties szögbe hajlítva), egy szobor kezében, egy néni nya­kában és mindenütt, ahol lehet. Ahol nem lehet, ott trikolór leng. Közelében piros-fehéren csíkozott másik, de nem biztos, hogy Árpád­­sáv az, csak éppen valószínű. A körvonalak elmosódottak. Nem lát­ni élesen a homályba vesző háttér emlékművét sem. Szárnyai van­nak, magasan verdesnek, de teste torpedószerűen előrevág. Angyalok helyett a turulok repülnek így az ezredforduló óta. Van még ágasfa és makoveczes tornác, nemzetiszínű virágágyás és CBA-bolt. A jurtatemplommal, a szerény kockaforma hivatallal (rendőrséggel?) és a Szent Koronát csobogó víz által megképzett szökő­­kúttal együtt a létesítmények olyan tiszteletre méltó módon ha­tárolják az epicentrumot, mint az egykori Konstantinápolyban a Ha­gia Sophia, a császári palota, a hip­­podrom és a mylion. Vagy mint a konszolidált Közép-Kádár-korban a lehetőségek terét az igazgató, a párttitkár, a szakszervezeti bizalmi és a főmérnök. Azon a régi bizánci cezaropápista központban har­­cikocsis-lovas-fegyveres felvonulá­sokat tartottak, az üzemi négyszög asztalán kristály hamutartó és ván­dorzászló mutatta föl a pompát. A mi terünkön a nézőnek hátat fordí­tó Szent István szobra parancsolja a tiszteletet. Körvonala hasonló a mil­lennium idején avatott sok ezer tár­sához, de nagy különbség a poszta­­mens. Hófehér márványból faragott óriásfalloszra helyezték a központi erőteret értelmező emlékművet. A pénisz magasságát járókelő föl nem érheti, a fitymára helyezett szobor­hoz vezető távot legföljebb a ka­nyargósra idomított borostyáninda képes megmászni. A többiek a göm­­bölyded heregolyókon hűsölnek. Itt megszakítom a műleírást, a magyarázat után folytatom. Szabó Eszter művétől nehezen szakad­tam el a Derkovits-ösztöndíjasok idei Ernst Múzeum-beli kiállítá­sán. (Ezúton kérek elnézést a többi résztvevőtől, kiknek produkciói kö­zött természetesen akad egy-két ígéretes, egy-két reményre jogosító és tíz-húsz azonnali feledésre íté­lendő. De most nem róluk lesz szó.) A Mozgó Világ olvasói talán emlé­keznek: 2011/5-ös számunkban Kür­ti Emese egyszer már bemutatta a kora harmincas éveiben járó festő­­grafikus-animátort, azaz a vizuali­­tás legkülönfélébb ágaiban jártas képzőművészt. Fölhívta a figyel­met műveinek szinte kizárólagos témájára, a magyar városi lakosság új típusait bemutató sorozatára, a kihízott, rossz hajfestékkel frizurá­­zott antinőkre, a sörrel kigyúrt, két infarktus között janisán vonuló 103

Next