Mozgó Világ, 2014. július-december (40. évfolyam, 7-12. szám)

2014 / 12. szám - ESSZÉ - Révész Sándor: Ha a világ sport lenne - Behringer, W.: A sport kultúrtörténete az ókori olimpiáktól napjainkig

hogy ennek a békekornak milyen mélyek az alapjai. A globalizált vi­lágban a verseny egyre több tekin­tetben határtalanná válik, a globá­lis folyamatok globális szabályozása egyre életbevágóbb szükséglet, azonban a legitim és hatékony glo­bális döntéshozatali folyamatok­nak, a nemzetközi jog hatékony ér­vényesítésének a keretei államközi szinten jórészt hiányoznak. Látunk viszont számtalan nemzetközi, a vi­lág országainak nagy többségét átfo­gó sportszövetséget, amely globális szinten, hatékonyan szabályozza a harcot. Aki azt gondolja, hogy en­nek a két dolognak semmi köze egymáshoz, sürgősen szerezze be Behringer könyvét. Az ókori olimpiai versenyek egyik eredetlegendája szerint az eliszi ki­rály fordult a delphoi jósdához az­zal a kérdéssel, miként menthetné meg országát a háborútól. Azt a vá­laszt kapta, hogy rendezzen sport­­versenyeket. Az olimpia helyi érdekű futóver­senyből nőtte ki magát pár évszázad alatt a görögség központi intézmé­nyévé. Akkor nőtte ki magát, ami­kor a perzsa veszély megteremtette az összgörög összefogás igényét. Az­az a béke igényét a sok államból ál­ló, sok háborús konfliktust és azok­ra okot produkáló görög univerzu­mon belül. Miután éppen csak ösz­­szejött az a minimális szövetség, amellyel Marathónnál és Szala­­misznál nagy nehezen legyőzték a perzsákat, uralkodóvá vált az a meggyőződés, hogy amennyire csak lehet, el kell kerülni a görög álla­mok közötti háborúkat. A sok-sok egymással viaskodó, majd a per­zsáknak behódoló kis görög álla­mot felszabadító dicsőséges hadve­zér, Themisztoklész i. e. 476-ban megjelent az olimpiai játékokon, és a sportolók bosszúságára ellopta a show-t. Az ünnepelt hős hatalmas politikai tőkéjének befektetésével segített létrehozni a Zeusz-szen­­télyben az államközi konfliktusok háború nélküli rendezésére hiva­tott döntőbíróságot. Fenn is ma­radtak határozatok ettől a döntőbí­róságtól. Ekkor kapcsolódott össze az olimpiai versenyekkel az „isten­béke” fogalma, így és ekkor vált Olümpia a görög univerzum politi­kai középpontjává. „A kulcsfontos­ságú 476-os esztendő jelentette az olümpiai szentély történetének csúcspontját”, írja Behringer. Meg­született a görögséget átfogó globa­­lizációs folyamat adekvát jogi-poli­tikai intézménye, s ennek szimbó­lumaként épült meg az új, giganti­kus méretű Zeusz-szentély. A sportversenyt jelentő agon szó eredetileg szabad férfiak összejöve­telét jelentette, ahol megbeszélték közös dolgaikat, és sportversenye­ket is rendeztek. A több évszázados globalizációs folyamat során nem csak Olümpiában fejlődött ki helyi érdekű futóversenyből olyan gaz­dag és sokrétű sport, kulturális és politikai programsorozat, amelyre a mai Marseilles-től Anatóliáig ha­talmas területről gyűltek össze a görög résztvevők, de a hellén világ több pontján is rendeztek szabá­lyos időközönként nagyszabású, nemzetközi, pánhellén versenyeket távoli vidékekről érkező sportolók­kal, sztenderdizált versenyszámok­kal és nagyjából ugyanazzal a ván­dorló, professzionális élmezőnnyel. Összefonódott a nemzetközi szintű reguláció a sportban és a politiká­ban. A kisebb, helyi versenyek ugyan­úgy, mint a nagyobb pánhellén ver­senyek, komplex események vol­tak. Szertartásokkal, gyűlésekkel, tárgyalásokkal, vásárokkal, művé­

Next