Mozgó Világ, 2015. július-december (41. évfolyam, 7-12. szám)
2015 / 9. szám - -RÓL, -RŐL - Mélyi József: Magángyűjtők, közeljövő - "Öszintén szólva". Válságban született gyűjtemény. Kiállítás a Kiesselbach Galériában
is ráerősít elveszi az idegen földről azt, ami jár neki, sőt valamivel többet. Látványos, koncepciójában felszínes, az ábrázolt érzelmekben, a pszichés talajvesztettségben és képkezelésében viszont árnyalt mű az Akihez beszél a föld. Külön kiemelendő a visszatekintő csatajelenetek raszteres nyersesége: az artikulálatlan halálhörgés az egykorú visszaemlékezések szerint is sokkal meghatározóbb eleme volt az állóháború mindennapjainak, mint a hősies rohamok vagy az utólag egekig magasztalt bajtársiasság, s ezt, Egy névtelenségbe burkolózó magángyűjtő minden előzmény nélkül, egyetlen kiállításba sűrítve mutatja meg a nyilvánosságnak gyűjteménye esszenciáját. Ritka eset. A titokzatos műbaráttal kapcsolatban a Kieselbach Galéria nyári programjának látogatója számára a bevezető falszöveg csak sporadikus információkkal szolgál: egy üzletember kollekciójáról van szó, amely a pénzügyi válság idején, tehát az utóbbi évek során jött létre. A nyilvánossá tett titok mellett maga a keletkezéstörténet sem mindennapos, s mindez együtt még akkor is vonzónak tűnik, ha borítékolható, hogy a titokzatosság csupán időleges lehet, a bennfentesek - ez a szó Budapesten általában a fél várost jelöli - valószínűleg néhány hét múlva már pontosan tudvalamint a fegyverropogásban elnémuló emberiességet jól érzékelteti a film. Rossz, haszontalan nemzetmítoszok gyűjteménye, de az ember által okozott határtalan szenvedés döbbenetes foglalata e centenáriumi alkotás. Akihez beszél a föld (The Water Diviner). Színes, feliratos ausztrál-török-amerikai háborús dráma, 111 perc, 2014. Rendező Russell Crowe; forgatókönyvíró Andrew Knight, Andrew Anastasios; operatőr Andrew Lesnie; szereplők Russell Crowe, Olga Kurylenko, Yilmaz Erdogan, Cem Yilmaz, Jai Courtney, Dylan Georgiades, Steve Bastoni, Isabel Lucas, Ryan Corr, James Fraser, Ben O’Toole. Jók, kiről van szó, s a válság sem sújtott mindenkit egyformán. Ha csak a kiállítás anyagát tekintjük, a gyűjtemény súlypontjait a húszas-harmincas, illetve a hatvanas-hetvenes évek különböző, az adott korban egymás mellett élő tendenciái, a figurativitás és az absztrakció határvonalain - különböző irányokban - átlépő művek, valamint a múlt századi naiv művészet alkotják, kiegészítve néhány, elsősorban szentendrei kötődésű művész kortárs művével. A festményekből kiindulva az ismeretlennel kapcsolatban egyszerre több hipotézis is felállítható: szinte bizonyos, hogy nem a spekuláns, hanem a megszállott gyűjtő kategóriájába tartozik; kissé szentimentális, másként nem helyezte volna el a művek között néhol a Mélyi József Magángyűjtők, közeljövő 125