Mozgó Világ, 2015. július-december (41. évfolyam, 7-12. szám)

2015 / 9. szám - -RÓL, -RŐL - Győrffy Iván: Nemzetmítoszok - Crowe, R.: Akikhez beszél a föld (2014)

124 a három fiú önkéntes frontra vonu­lása után a rettegésével, őrületével szemben a harcot feladó és öngyil­kosságba ájuló felesége, Eliza gon­doskodik - Jacqueline McKenzie rövid, de átható szerepalakítása ré­vén -, aki négy évvel a kudarcos partraszállás után is Az Ezeregyéj­szaka meséit olvastatja fel férjével a fiúk, Art, Edward és Henry üres, megvetett ágyának, miközben ő ré­gi cipőiket pucolja kitartó önismét­léssel. Az idősebb Connor, eleget akarván tenni hitvese végakaratá­nak, több hónapos utazásra indul az északi féltekére, s elszántan ki­lincsel a felbomló Oszmán Biroda­lom antant által megszállt fővárosá­ban az engedélyért, hogy a helyben Canakkale néven emlegetett egy­kori hadszíntérre beutazhasson, és saját kezűleg áshassa ki elhunyt fiai maradványait. Rendelkezik ugyanis egy különleges képességgel, melyet a maga módján az angol és a ma­gyar cím is kihangsúlyoz: „megér­zi” a föld és a víz üzenetét, az ausztrál sivatagban forrásra lel a legváratlanabb, legsivárabb helye­ken, a „Magányos Fenyő” névvel emlegetett csatatéren pedig ponto­san megérzi, hol nyugszanak az övéi. Itt azonban még nem fejező­dik be útja, ezt érzékelteti a film tö­rök címe is („Az utolsó remény”): van még mit fellelnie Anatólia fennsíkján, miközben életét próbálja menteni a török nacionalista csa­patok „vendégeként”, a görög bri­gádok elől menekülve és semleges­ségét is feladva. Ha el akarná kerülni a kínálkozó sablonokat, alighanem a romanti­kus szálat sem szőné túl sűrűre a rendező. Amint ugyanis Connor be­teszi a lábát a konstantinápolyi ho­telbe - erről egy rámenős kisfiú erőszakos vendégfogási akciója gondoskodik -, és meglátjuk a kis­fiú anyját, a portán sertepertélő szomorkás özvegyasszonyt, aki, mint később kiderül, szintén a Dar­danelláknál vesztette el férjét, máris érezzük a narratív fordulat ellenállhatatlan vonzását. A rende­ző Crowe önuralmát dicséri, hogy a hagyománytisztelő társadalomban nehezen boldoguló, sógora, Omer (Steve Bastoni hideglelősen behí­zelgő játékával) házassági ajánlatát fontolgató Ayshét (Olga Kurylenko érdeme a visszafogott, de egyenle­tes szerepátélés) sem előbb, sem később nem taszítja Connor ágyá­ba; óvatos násztáncuk is egy olva­sata az említett utolsó reménynek: igenis lehetnek helyzetek, mikor a gyászból új életcél születik. Ezzel együtt a bámulatos pimaszságát si­­mulékony szeretetéhséggel ötvöző kisfiú, Orhan (Dylan Georgiades alakításában), Ayshe és Joshua egyre szorosabb háromszöge a ki­számíthatóság unalmával fenyeget. Körülöttük összeomlik a rend, az utcákon török nacionalisták tün­tetnek, akiknek vezetőivel - külö­nösen Hasan őrnaggyal, aki a ke­gyeleti osztagnak segítve egyengeti Connor útját fiai holttestének meg­találásában - az ausztrál családapa furcsa barátságba keveredik. A ha­tóságok packáznak, a kérdezőskö­­dőket halállal fenyegetik, a britek meg, akik a népszerű, ám alaptalan mítosz szerint a háborúban is szemrebbenés nélkül tűrték a dél­szaki csapatok haláltusáját, lenéző neutralitással tűrik mások kínjait. Mindezt azonban a tragikus-ro­mantikus főhős rezignált nyuga­lommal veszi tudomásul, és mint igazi „hódító” - a rendező erre a szaktudományban és a Gallipoliról szóló népszerűsítő irodalomban már az elmúlt évezred végén is hangoztatott, általa most mégis új­ként tálalt történelemértelmezésre

Next