Mozgó Világ, 2017. január-június (43. évfolyam, 1-6. szám)

2017 / 2. szám - -RÓL, -RŐL - László Ferenc: Elmebajnok milliomosok - A magyar tévévetélkedők "történeti morfológiája"

gemen, de legalábbis domináns po­zícióban lévő, humánalapú általános és/vagy lexikális műveltség újra­fogalmazása, illetve leváltása volt. Ez a folyamat egyszerre két irány­ból is új kezdeményezéseket, új ve­télkedőket hívott életre. A kor egyik kiemelkedő kvízmesterének, Egri Jánosnak a munkássága mindkét irányra, mindkét új típusra kínál reprezentatív példát az érdeklődő számára, így a fotórészletek beazo­nosítását játékká tévő Lehet egy kérdéssel több, a lexikális művelt­séget döntően képi (és tipp-) alapú vetélkedőre cserélte le, míg az El­mebajnokság a szokott műveltségi rutinkérdések megválaszolásánál többet, voltaképpen szakértői felké­szültséget igényelt a játékosoktól. (Az Elmebajnokság ilyesformán fel­nőtt szintűre emelte a Ki miben tu­dós? altípusát, és egyúttal előké­szítőjévé vált Czigány Györgyék három tárgyból kollokváltató Szó- Zene-Kép című vetélkedőjének.) A nyolcvanas évek legnépszerűbb vetélkedője alkalmasint mégis a Vitray Tamás által megindított, majd Rózsa György által továbbvitt Kapcsoltam volt, amely kép- és be­­tűrejtvényeivel, valamint logikai fejtörőivel ugyancsak a megkérdez­­hetőség kritériumainak változását jelezte. Ahogyan élő telefonos ve­télkedő lévén érzékelhetővé tette a rendszer konszolidáltságát éppúgy, mint a telefontulajdonlás ezer pa­nasszal kísért, de mégis átütő tö­megesülését. S habár ez már alig­hanem frivol felvetés, ám mégsem feltétlenül túlzás, hogy a budapes­ti­ vidéki telefonálók között egyfaj­ta küzdelmet tódító, s e „harcban” a vidékiek mellett kardoskodó Ró­zsa György-i attitűdbe már a népi­urbánus ellentét újjáéledésének visszfényét is fölfedezni véljük. A nyolcvanas évek, majd azután a kilencvenes évtized vetélkedői egyebekben a szerencse faktorának fölértékelődéséről, a nyereményhal­mozódásról és a kockázatvállalás­ról szóltak, megelőlegezve, illetve lekövetve a vállalkozói szellem tér­hódítását és fölmagasztalását. Vágó István hosszú életű vetélkedője, a Mindent vagy semmit mindeközben még egyszer, utoljára a gyorsaság mellett a lexikális/általános művelt­ség meglétére vagy hiányára alapoz­ta adásait (egy autót a jelen sorok írója is megnyert így Vágóék révén), de az ezredfordulót követően ezen a téren is radikális változások kö­vetkeztek be. A kérdések mennyiségét és mi­lyenségét ugyanis az egyre öntuda­­tosabbá váló kereskedelmi televí­ziózás egyértelműen háttérbe szorí­totta — a feszültségfokozás javára. Vágó következő vetélkedője (Legyen Ön is milliomos) vagy Jakupcsek Gabriella Multimilliomosa­ — egy szint fölött — már programszerűen obskúrus kérdésekkel operált, s in­nentől a vetélkedők a mindenkori játékos magányára, kételyeire és befolyásolhatóságára bazírozták si­kerüket. A következő lépés innen a játékosi kiszolgáltatottságot egyfa­jta szélső határpontig elvivő Nincs kegyelem volt, amely 2001-ben bu­kott meg: egyrészt Máté Krisztina tévesen pozicionált, humortalan sze­repén, másrészt a nyilvános meg­alázásoktól viszolygó közönség el­utasításán. Ha a Nincs kegyelem nemzetközi licencét már nem is vette be a ma­gyar tévénézők gyomra, azért a vetélkedők világának átrendezése mégis megtörtént: a staffázs- és kísérőelemek (mint a stúdióbelső vagy a hatásvadász hanghatások) előtérbe kerültek, a játék már-már 121

Next