Mozgó Világ, 2019. július-december (45. évfolyam, 7-12. szám)

2019 / 7-8. szám - -RÓL, -RŐL - Pető Iván: Kun Béla zserbói - Csunderlik Péter: A "vörös farsangtól" a "vörös tatárjárásig". A Tanácsköztársaság a korai Horthy-korszak pamflet- és visszaemlékezés-irodalmában

230 Pető Iván Kun Béla zserbói Nincs hatásosabb pamflet a Tanács­­köztársaságról, mint Kosztolányi Dezső­ Édes Anna című, 1926-ban írt regényének néhány bevezető sora. A szöveg a túlzó, szürreális motívu­mokkal válik a magyar társadalom jelentős része által átélt trauma re­ális lenyomatává. Az úgynevezett tényállításokból egyetlen elem igaz: Kun Béla elmenekült. A kitalált, a Duna-parti Hungária szálló - a szov­jet­ ház - közeléből felszálló, maga vezette repülő, amely húsz méter magasságban köröz a Vérmező fö­lött, arra jó, hogy a polgárok lássák a visszataszító, a szöveg szerint min­dig sápadt, borotválatlan arcot, a ka­ján vigyort, a csúfondáros integetést. A rablott ékszereket még így is alig­ha lehetne felfedezni, de a hiteles­ség érdekében egy darab véletlenül lepottyan. Azt azonban, hogy a nép­biztos zserbóval tömte tele a zsebeit, még ilyen gyengén sem horgonyozza a hihetőséghez a leírás, elég annyi a végére: „Legalább a Krisztinavá­rosban ezt beszélték.” Ez a néhány sor - Hayden White-nak, a történeti emlékezés egyik legismertebb teo­retikusának kifejezését használva — maga a narratív szubsztancia, az elbeszélés szervező elve, amely leg­feljebb utal a múltbeli közvetlen va­lóságra, ezzel szemben annak képét, interpretációját mutatja fel. Csunderlik Péter a Horthy-korszak Tanácsköztársaság-képével foglalkoz­va új könyvében, ahogy a Bevezető­ben írja, munkája első állomásaként az 1919—1929 közötti időszak pamf­let- és visszaemlékezés-irodalmát dolgozta fel, így kitér ugyan számos szépirodalmi reflexióra, említi egye­bek közt az Édes Annát is, de mint a vizsgált műfajokon kívülivel, nem foglalkozik a regény kezdő mondatai­val. A kijelölt keret azt is jelenti, hogy nemcsak a fikciós műveket és a lírai alkotásokat, de a sajtót, az esszé- és tudományos irodalmat, valamint a hivatalosnak nevezhető narratívákat sem elemzi érdemben, értve az utób­bin egyebek közt az állami, az egyhá­zi vezetők megnyilvánulásait vagy az iskolai tananyagokat. Érdemes kiemelni Csunderlik munkájának igen találó borítóját, amelyet szinte kitölt a proletárt megjelenítő híressé és hírhedtté vált vörös, kalapácsos emberből, Bíró Mi­hály alkotásából Dányádi Sára által formált patás ördög, amely híven tükrözi az elemzett művek nagyobb részének szemléletét. A rendkívül részletes és alapos elemzés a forrásbázis ismertetésénél egy táblázatban mintegy száznyolc­van pamflet és visszaemlékezés pub­likálásának évét tünteti fel az 1919 és 1929 közötti évtizedből, de impozáns a bibliográfiában felsorolt hatvan, ténylegesen tárgyalt mű listája is. Egy konkrét esemény emlékezeté­vel és annak tárgyával foglalkozik, és a mű lényeges módszertani kérdés­ként veti fel: feladata-e a szerzőnek a néha szélsőségesen torz, máskor mérsékeltebben elfogult interpretá­ciókat, a sokszor nyilvánvalóan va­lamilyen célt szolgáló hazugságokat

Next