Mozgó Világ, 2020. július-december (46. évfolyam, 7-12. szám)

2020 / 11. szám - -RÓL, -RŐL - Vadas József: Diákfertály - A Károlyi Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Kara, az egykori Károlyi-Csekonics palotában

128 legismertebb tervező­párosát bízták meg. A bécsi Fellner & Helmer iro­da elsősorban színházairól neveze­tes (vagy féltucatnyi teátrumuk állt már ekkor az országban, például Temesváron, illetve a budapesti a Blaha Lujza téren 1875-től), igaz, e páratlan sorozat legsikerültebb ha­zai darabja, a Vígszínház majd csak 1896-ban nyitja meg kapuit. Nem művészi kvalitásai tették a párost sikeressé: „ami építőművészeti je­­lentő­ségét illeti, ez korántsem állt arányban tevékenységének kiter­jedéséhez” - olvasható a cégalapító Ferdinand Fellner 1916-os halála­kor a Művészet nekrológjában. Orda­­si Zsuzsa művészettörténész róluk szóló tanulmányából tudjuk: típus­tervvel dolgoztak, gyorsan és olcsón kivitelezhető­ munkákkal pályáztak, versenytársaik nem tudtak velük érdemben konkurálni. Népszerűsé­gük magyarázataként ugyanakkor kellemes látványt nyújtó kulissza­építészeti karakterükről sem feled­kezhetünk meg. Miként Rozsnyai Józsefnek az iroda Budapesten meg­telepedett képviselőjéről, a szász származású Meinig Artúrról készült doktori disszertációja is említi, ők honosították meg Bécsben — még színházépítői karrierjüket megelőző­en — a neobarokk palotaformát. Majd vezették be újrakokóként a most már egyetemként funkcionáló ház révén az addig inkább a reneszánsznak hó­doló magyar fővárosban is. (A stílus majd az első világháború után, Hültl Dezső és Wälder Gyula tevékenysé­gében teljesedik ki.) A kétszintes rezidencia Múzeum utcai homlokzata héttengelyes szim­metrikus elrendezést mutat, az abla­kok fölött gazdag plasztikájú szemöl­dökpárkányokkal­ igazodva mintegy a környezet megkívánta zárt sorú beépítéshez. Könnyebben lehetett az épületet az akkor még általános lovas fogatokkal a Reviczky utca fe­lől megközelíteni. Onnan tárulkozik fel (a mai látogatónak is) a pavilon­szerű léptékben mozgalmas tömege, amelynek rokokó karakterét az im­már helyreállított hagymakupolás tetőzet csak hangsúlyozza. Az egyik oldalon istálló, a másikon kocsiszín adta két szárnyát a cour d’honneur­­es első udvarnak, ahonnan diadal­íves (most üvegezett) árkádsoron átjutva jutunk a Vígszínházról isme­rős rámpán a kapuhoz. Az attrakció ezután következik, már magában az épületben - miként a színház­ban is, miután szétnyílik a függöny. Az enteriőröket ugyanis a Fellner & Helmernél is nevesebb és szintén bé­csi cég, a Portois & Fix rendezte be, a kőművesmunkálatokat követően, minthogy a korabeli dokumentumok szerint a ház csak 1887-ben vált lak­hatóvá. Alighanem akkorra készült el a palota mindmáig fő látványos­sága, az impozáns (13 méter belma­gasságú, 14 és félszer 11 és fél méter alapterületű) hall, a plasztikus tölgy­fa burkolat fölött üvegezett felülvilá­­gítós mennyezettel. Lentről dúsan faragott csigalépcső vezet a hasonló­képp míves megmunkálású karzatos galériára és onnan az emeleti terem­sorhoz. Az enteriőr famunkái, ame­lyek a szintén francia fővárosból nem sokkal korábban hazatért Thék End­re műhelyében készültek, restaurá­lásuk után most úgy hatnak, mintha tegnap avatták volna. Mi sem termé­szetesebb hát, mint hogy érzékelte­tésekor az Iparművészeti Múzeum nagy tekintélyű és világlátott veze­tője, Radisics Jenő személyében egy hiteles kortárs korabeli szavaira ki-

Next