Mozgó Világ, 2021. július-december (47. évfolyam, 7-12. szám)

2021 / 11. szám - -ról, -ről - Pető Iván: „Miért szállong a turul s ölyű”?

102 mérését, majd a kutatás korszakai­nak tudománytörténeti áttekintést. A Felvidéki anzix című rész a sok tekin­tetben a magyar nemzeti törekvések­kel párhuzamos, csak éppen azokkal szemben álló szlovák múltépítés egyes darabjait mutatja be, nem mellesleg hasonló tartalommal, mint ahogy a közelmúltban megjelent (Szlovákia királyt választ című) könyvében Koltai István írt erről a témáról. A mű címadó fejezetében politikai­nak nevezett viharokból kiindulva ve­zeti végig a szerző az olvasót a turul történetén. A leíró megállapítások a jelkép erősen változó tartalmát hang­súlyozzák. Minthogy mára sokarcúvá vált, vélt pogány hagyománya elle­nére megfér a kettős kereszt, Szent István-ábrázolás mellett is — mondja végül a szerző —, vagyis a madárnak nincs kanonizálható jelentése, az szá­mít, ki mit lát benne — esetleg egysí­kúvá téve saját értelmezését. Az Árpádról szóló rész a millenniu­mi szoborcsoportból kiindulva tekinti át a középkori krónikairodalom, majd a 18-19. század Árpád-képét. Részle­tesen taglalja a fejedelem sírjának ke­resési próbálkozásait, végül visszatér az ábrázolások értékelésére. A Lehel vezér és kürtje című sza­kasz is a „főhős” szobrával indul, majd összefoglalja, amit ma Lehel/Lél vezérről tudni lehet. Világos, hogy a tudományos bizonyosság és a mítosz ebben az esetben sincs szoros kap­csolatban, az pedig egyértelmű, hogy maga a kürt és Lél/Lehel soha nem találkozott. E fejezet döntően a tárgy­ról megtudható ismereteket tárja az olvasó elé, bemutatva a kutatás törté­netét, a készítés lehetséges helyeit és idejét, eredeti funkcióját és szerepét a jászoknál és általában a hagyomá­nyokban. A könyv utolsó fejezete a 10. száza­di magyarokról alkotott kortársi és későbbi benyomásokat mutatja be, bizonyítva, hogy a kalandozások nyo­mán kialakult negatív sztereotípiák sokszor nem közvetlen ismeretekre, hanem általában az idegenekkel kap­csolatos hiedelmekre épültek. Ugyan­akkor kitűnik, hogy a beállítások messze nem voltak egysíkúak, a köz­ismertebb egykori rossz imázs mellett találhatók kedvezőbb megnyilatkozá­sok is, ráadásul az utókor által bemu­tatott egykorú magyar kultúra jelen­tősen árnyalja a képet. Langó Péter látványosan, nem csak a turulról szólva, kerüli a konf­rontációt. Nem bírálja a mai legen­dagyártók nézeteit, nem teszi szóvá, hogy állami pozícióban, hatalommal rendelkezők figyelmen kívül hagyják a tudomány ismereteit, romantikus mítoszok, történelmi giccsek előállí­tóinak juttatnak a tudomány támo­gatása helyett jelentős összegeket. Mintha megelégedne a tudományos ráció hosszabb távú érvényesülésébe vetett hittel, feltehetően meggyőződé­se, hogy hangvétele így tárgyilagos. Álláspontját ugyanakkor a szakmája szempontjából meghatározó kérdé­sekben világossá teszi. Ha a könyvben nem is, egy idén adott interjúban Langó megfogal­mazza élesebb kritikáját az ügyben. Az év elején, amikor a honfoglalás korával foglalkozó szakmai körökben nagy felháborodást keltett a Magyar­ságkutató Intézet által menedzselt, a 907-re datált pozsonyi csatáról szóló animációs film történelmi zagyvasá­­ga, a szerző így reagált a Heti Válasz online egy erre vonatkozó kérdésére: „Ha nálunk az egyetemen anyagis­mereti vizsgán egy első- vagy másod­éves hallgató nem tudja elkülöníteni

Next