Mozgó Világ, 2021. július-december (47. évfolyam, 7-12. szám)

2021 / 7-8. szám - Reflex - Dalos György: Eretnek hitvallás

alkotás újjáépítése. A következő évtizedben, 2000 és 2009 között a számuk megháromszorozódott, 43 (22,3 százalék) Trianonhoz kapcso­lódó alkotást állítottak fel ország­szerte. Ezek közül 16 országzászló, amiből tíz rekonstrukció. Az elmúlt évtizedben, 2010 és 2020 között készült a három évtized 193 alko­tásának 71 százaléka, 137 mű. Az országzászlók és rekonstrukciók aránya tovább csökkent, 21 ország­zászló és csak három rekonstruk­ció. Az országzászlók mellett tehát ebben az évtizedben jelentek meg tömegesen a zászlószimbolikától el­lépő Trianon-emlékművek. A kerek évfordulók ugyanezt mu­tatják. 1990-ben, a 70. évforduló évében egyetlen országzászlót re­konstruáltak. 2000-ben a 80. év­forduló is viszonylag visszafogott a maga öt emlékjelével. Néhány nap­pal a 90. évforduló előtt, 2010 máju­sának utolsó napján, alig több mint két héttel az új országgyűlés meg­alakulása után a Fidesz—KDNP kétharmados többsége a „nemzeti összetartozás napjává” nyilvánítot­ta június 4-ét, s ezzel megindult az emlékműgyártás. Az a viszonylag rövid idő alatt végbement mennyiségi felfutás, mondhatni, dömping, ami a Szent István-, az 1956-os és a Trianon­­emlékek esetében történt, szükség­szerűen járt együtt a művészi mi­nőség drasztikus esésével. Ez talán legkevésbé a Szent Ist­­ván-emlékműveket érintette, mert ezek a hagyományos ábrázolás nyomdokain haladtak, elvonatkoz­tatás alig-alig fordult elő: realistán ábrázolt vagy kissé elnagyolt, de felismerhető szakállas férfi koro­nával, gyakorta a Szent Koronával, kereszttel, kettős kereszttel, or­szágalmával, jogarral, karddal, ke­resztként felmutatott karddal stb. 1956 köztéri emlékezete ennél sokkal változatosabb. A Nagy Imre társai temetésekor a 301-es parcel­lában felállított 301 kopjafa mintá­jára az első években köztereken is olcsó, gyorsan elkészíthető kopjafá­kat állítottak ’56 emlékére. Később aztán a maradandóbb anyagból készült plasztikus emlékeken ál­talában a forradalom realistán áb­rázolt szimbólumai jelentek meg - sokszor közhelyesen: lyukas zászló, Kossuth-címer, poraiból feltámadó főnix, láng, tömeg stb. A 2006-ban a Városliget szélén felállított köz­ponti emlékmű sok értetlenkedést és vitát kavart elvontságával: ék alakban felállított, hátul rozsdás, alacsony és egymástól távol álló vasoszlopok, amelyek az ék éle felé haladva egyre szorosabban állnak, egyre magasabbak és fényesebbek, míg az ék éle fényes, tömör és felha­sítja a kövezetét. Vagyis a képi üze­net annyi, hogy az elszigetelt egyé­nekből összeálló tömeg mindenre képes — ami igaz ugyan ’56-ra, de igaz minden más forradalomra is. A Trianon-emlékek esetében alig­ha beszélhettünk bármikor is művé­szi minőségről. A Horthy-korszak­­ban a mozgósító politikai üzenet volt a legfontosabb, s ez általában közhe­lyes, szájbarágó szimbolikával jelent meg. A rendszerváltás után - mint láttuk - a Trianon-emlékek túlnyo­mó többsége az utolsó tíz év termé­ke. Végignézve a Köztérképen ezek képi dokumentációját, tucatnyit sem találunk, amely túllép a birodalmi címer, Kossuth-címer, Szent Koro­na, kettős kereszt, turul, kopjafa, Trianon előtti és utáni országtérkép 243

Next