Műemlékvédelem, 2014 (58. évfolyam, 1-4. szám)

2014 / 1. szám. - Nagy Levente: Kádár Zoltán és a pannoniai provinciák ókeresztény ábrázolásainak ikonográfiája

Nagy Levente KÁDÁR ZOLTÁN ÉS A PANNÓNIAI PROVINCIÁK ÓKERESZTÉNY ÁBRÁZOLÁSAINAK IKONOGRÁFIÁJA Kádár Zoltán az ókeresztény művészet és ikonográfia kiemelkedő kutatója volt a XX. századi Magyarországon.­ Máig nagy hatá­súnak számít korai kismonográfiája Panno­nia ókeresztény emlékeinek ikonográfiájá­ról, amelyet 1939-ben publikált.­ Ebben a témában egyik legaktívabb időszaka az 1960-as években volt, amikor magyar folyó­iratokban és nemzetközi konferenciákon is bemutatta legfontosabb ikonográfiai megfi­gyeléseit, illetve korábbi értelmezéseit időn­ként módosította.­ A XXI. század kezdetén, amikor a pannoniai ókeresztény emlékek ikonográfiai kutatásai mind a magyar, mind a nemzetközi kutatásban újra előtérbe kerül­tek, felmerült az igény az egyes ábrázolások újraértelmezésére, a korábbi értelmezések átgondolására. Kádár Zoltán több megfigye­lése ma már meghaladottnak tűnik, számos gondolata azonban ma is jó alapot nyújt né­hány vitatott ábrázolás értelmezési kísérletei­hez. A Pécsi Tudományegyetem Patrisztikai Kutatóközpontja által 2012. május 24—25-én szervezett Early Christian Art: An Interna­tional Conference with special regard to the early Christian Cemetery in Sopianae (Pécs- Hungary) elnevezésű, eredetileg workshop­­nak induló konferencián a londoni King’s College ókeresztény ikonográfiai és epigráfi­ai kutatócsoportjával közösen több aktuális kérdését vitattuk meg.­ Ebben a körben ke­rült sor Kádár Zoltán munkásságának bemu­tatására is, amelyet öt mindmáig vitatott óke­resztény ábrázolás értelmezésére adott régi és új válaszok segítségével szeretnék felele­veníteni. Az első, már a XIX. század óta vitatott kérdés: kiket ábrázolnak a pécsi Péter-Pál­­sírkamra dongaboltozatán ábrázolt büsztök, akik - mint azt Visy Zsolt az imént említett konferencián tartott előadása jó érzékkel be­mutatta - egy paradicsomi tájban megkom­ponálva­ (I. kép) néznek le ránk a mennye­zetről? Kádár Zoltán számára az 1930-as években még könnyűnek tűnt a válasz: Ejnar Dyggve dán régész éppen ezekben az években ásatott a dalmáciai Salonához tar­tozó Marusinac temetőben, ahol az Anastasius mártír ereklyéit tartalmazó két­szintes mauzóleum alsó sírkamrájának (hypogaeumának) építészeti hasonlóságai a Péter-Pál-sírkamra alsó sírkamrájával egy­értelmű analógiának bizonyultak.­­ A sír­kamra északi falának nyílása mögött mártír­ereklyéket helyezhettek el, mint a marusinaci temetőben, így a pécsi hypogaeum egy óke­resztény héroon volt, ahol a két főapostol a Krisztus-monogrammal együtt az ide teme­tett halott feltámadására (anastasis) utalt.7 Kádár Zoltán ezért nevezte el a Péter-Pál­­jelenetet anastasis-ábrázolásnak.8 A feltá­madás és az örök élet szimbólumai jól kimu­tathatók ebben a keresztény sírkamrában,­ de a szentkultusz gyökereinek, eredetének összekapcsolása az antik görög hérós­­kultusszal a késő antik vallástörténeti mód­szertan fejlődésének következtében az 1980-as évekre meghaladottá vált.10 Nemrégiben ikonográfiai szempontból Hudák Krisztina, illetve hagiográfiai szem­pontból én magam sem zártuk ki azt a lehe­tőséget, hogy a dongaboltozaton ábrázolt 1 .A pécsi Péter-Pál-sírkamra dongaboltozatának medalionjai. Török em András felvétele

Next