Műemlékvédelem, 2014 (58. évfolyam, 1-4. szám)
2014 / 1. szám. - Nagy Levente: Kádár Zoltán és a pannoniai provinciák ókeresztény ábrázolásainak ikonográfiája
négy férfi, a Pannóniából ismert egyetlen négyes mártírcsoporttal (IV sancti coronati) lenne azonos (ha jól értelmezzük írott forrásainkat, és elfogadjuk a nemzetközi kutatás többségi álláspontját, a négy pannoniai kőfaragó mártírt a IV. század közepén már a Róma városi SS. Pietro e Marcellino katakombában tisztelték)." Valószínűleg a medalion-büsztökként egyénített módon ábrázolt fejek ikonográfiai konvenciói miatt érvelt Tóth Endre amellett, hogy négy, itt eltemetett halott ábrázolása látható a mennyezeten.12 Más vélemények a négy személy szimbolikus, illetve kozmológiai értelmezési javaslatait helyezték előtérbe, mintha a négy alak a négy evangéliumra, négy évszakra, a világ négy sarkára, négy szélre, vagy a Paradicsom négy folyójára utalna.13 Ebből következik a kérdés: valóban lehet-e a négy egyénített arcvonásokkal rendelkező fejet „idealizált anonim portréknak” értelmezni, amelyek szimbolikus fogalmak (boldogság, évszakok, evangéliumok) megszemélyesítései lennének? Az ilyesfajta értelmezésekkel a legfőbb probléma az, hogy nem illeszkednek be a római és ókeresztény sírművészet ikonográfiai konvenciói közé.14 A medalionokba helyezett pécsi fejek nem egyformán fiatalok, nem látszanak idealizáltnak, legjobb analógiáik mind a római császárkori, mind az ókeresztény 2. Halott leány medalionban. Via Latina katakomba, O cubiculum. Ferma 1991. i. m. 149. nyomán 3. Aelia Arisuith ábrázolása peai sírkamrájában. Bianchi Bandinelli 1970. i. m. 243. kép nyomán 2