Műemlékvédelem, 2014 (58. évfolyam, 1-4. szám)

2014 / 1. szám. - Nagy Levente: Kádár Zoltán és a pannoniai provinciák ókeresztény ábrázolásainak ikonográfiája

négy férfi, a Pannóniából ismert egyetlen négyes mártírcsoporttal (IV sancti coronati) lenne azonos (ha jól értelmezzük írott forrá­sainkat, és elfogadjuk a nemzetközi kutatás többségi álláspontját, a négy pannoniai kő­faragó mártírt a IV. század közepén már a Róma városi SS. Pietro e Marcellino kata­kombában tisztelték)." Valószínűleg a me­­dalion-büsztökként egyénített módon ábrá­zolt fejek ikonográfiai konvenciói miatt érvelt Tóth Endre amellett, hogy négy, itt el­temetett halott ábrázolása látható a mennye­zeten.12 Más vélemények a négy személy szimbolikus, illetve kozmológiai értelmezé­si javaslatait helyezték előtérbe, mintha a négy alak a négy evangéliumra, négy év­szakra, a világ négy sarkára, négy szélre, vagy a Paradicsom négy folyójára utalna.13 Ebből következik a kérdés: valóban lehet-e a négy egyénített arcvonásokkal rendelkező fejet „idealizált anonim portréknak” értel­mezni, amelyek szimbolikus fogalmak (bol­dogság, évszakok, evangéliumok) megsze­mélyesítései lennének? Az ilyesfajta értelmezésekkel a legfőbb probléma az, hogy nem illeszkednek be a római és óke­resztény sírművészet ikonográfiai konvenci­ói közé.14 A medalionokba helyezett pécsi fejek nem egyformán fiatalok, nem látsza­nak idealizáltnak, legjobb analógiáik mind a római császárkori, mind az ókeresztény 2. Halott leány medalionban. Via Latina katakomba, O cubiculum. Ferma 1991. i. m. 149. nyomán 3. Aelia Arisuith ábrázolása peai sírkamrájában. Bianchi Bandinelli 1970. i. m. 243. kép nyomán 2

Next