Műhely, 1997 (20. évfolyam, 1-6. szám)

1997 / 4. szám - ANAKREÓN ÁTHANGOL - Freeden, Michael: A jogok megjelenése a politikai gondolkodásban

Thomas Hobbes A jogokról való politikai gondolkodás némely mér­földkövének áttekintése segítségünkre lehet abban, hogy azonosítsuk a jogokról szóló viták főbb jelleg­zetességeit, amelyeknek kronológiai elsőbbsége a későbbi érvelés formáját is meghatározta. Bár a jogok fogalmának gyökereit megtaláljuk a késő középkori európai gondolkodásban, a természetjogi tradíció pedig a görög filozófiában felbukkanó természeti törvényben leli előzményeit, általános szokás Hob­­bes-t tekinteni a természetes jogok modern analízise kiindulópontjának.­ Ez egyszerre helyes és félre­vezető. Amit Hobbes kifejlesztett, azt ma a jogok esz­méje fontos összetevőjének tekintjük, Hobbes azon­ban nem része annak a humanista tradíciónak, amely a jogokról szóló diskurzust a kialakuló liberális gon­dolaton belül helyezte el. A szabadság Hobbes által történő negatív azonosítása rokonjellegű, bár nem azonos Hohfeld kiváltságokról alkotott koncepció­jával, mivel hiányoznak belőle mások kapcsolódó jo­gosulatlanságai, s ez kortárs mértékkel mérve szegé­nyes. A jogok korábban javasolt értelmezésének alapján­­ az értékes emberi tulajdonságok védő­burkai­­, Hobbes elgondolása a jogokról idioszinkra­­tikus és a felszínen divergens. A természetjog [írja Hobbes] ... mindenki számára azt a szabadságot jelenti, hogy önnön erejét saját akarata szerint lényének, vagyis életének megoltal­­mazására használhatja, s következésképpen mindent megtehet, amit e cél érdekében saját megítélése és értelme szerint a legelőnyösebbnek tart. Hobbes ezt pontosabban is meghatározza: Szabad­ságon a szó eredeti értelmében a külső akadályok távollétét értjük”, míg „a jog azt a szabadságot jelenti, hogy megtehetünk-e valamit vagy sem”.­ Számos érdekes vonás azonnal szembeötlik. Elsőként, a jog egy meghatározott célhoz - az ön­­fenntartáshoz - kötődik, amely (önálló) értékkel ren­delkező elemként jelenik meg, bár csupán pszi­chológiai és magatartásbeli okokból. Másodszor, a természetes jog olyan egyénekhez kapcsolódik, akik egyedüli megítélői annak, milyen eszközöket használ­nak az elérendő cél érdekében. Harmadszor, a sze­mély joga, hogy bármit megtegyen az önfenntartás érdekében - így a jog korlátlan­­»nincs olyan dolog, amire bárkinek természettől fogva ne volna joga«)4 és közömbös más egyének iránt; továbbá nincs független kritérium a jogorientált cselekedetek relatív érté­kének megítélésére, ha ezek egymással szembekerül­nek. Hobbes a jogot az akarat korlátlan megva­lósítására, nem pedig az általánosan értékesnek tartott célok elérésére törekvő racionális akaratra vonatkoztatta. Ez azért történt, mert a jog csupán a kötelesség hiánya - vagyis szabadság -, s az olyan (természeti) állapotban, ahol a kötelességek tökélete­sen hiányoznak, a jogok jobb híján mindent átfogóvá válnak. Negyedszer, ha a jog­szabadság, a szabadság pedig az akadályok hiányát jelenti, akkor a jog arra az ál­lapotra vonatkozik, amikor képességeinket használ­hatjuk. Ez leíró, s nem normatív terminus. Ötödször, ha a személy megválaszthatja, hogy él-e vagy sem szabadságával, a jogot fel lehet adni: »A jogfeladás vagy egyszerű lemondás valamilyen jogról, vagy an­nak másra történő átruházása.«“ Szigorúan véve a természetes jognak két összetevője van, az egyik elidegeníthetetlen, a másik nem. Az első kategó­riában »van néhány olyan jog, amelyet értelemsze­rűen se szavakkal, se más jellel senki fel nem adhat, vagy át nem ruházhat« - ez pedig az önfenntartás jogára vonatkozik. A második kategóriához az »önkor­mányzat joga« tartozik, s ez, mindenki más azonos jogával együtt átengedhető az uralkodónak. Bár hagyományos terminológiát használt, Hobbes elválasztotta a természetes jog koncepcióját a természeti törvényétől: »Törvény és jog éppúgy külön­böznek, mint kötelesség és szabadság; ezek ugyan­azon a módon következetlenek.« Mindez meglehető­sen gyengíti azt a gondolatot hogy a jogok valami fontosat, megőrzésre méltót védelmeznek, vagy inkább korlátozza ennek a fontosságnak a meg­ítélését a személyes döntéseket illetően s kizárja azt a gondolatot, hogy a jog morálisan kívánatos cselekede­tekhez vezet. Ahogyan Finnis megállapította, Hobbes »voltaképpen minden normatív jelentőségétől meg­fosztja a jogok eszméjét«.­ Valóban, a kötelesség, amely sok modern teoretikus számára a jog másik oldala, Hobbes számára a természetes jog feladásától (vagy átruházásától), valamint az egyéni cselekvés szférájának ebből következő összezsugorodásától függ. Lemondva jogomról, vagy azt átruházva, mások iránti kötelességemmé válik, hogy ne gátoljam őket ugyanannak a jognak a gyakorlásában, amelyről én lemondtam. Világos, hogy Hobbes jogkoncepciója az emberi ter­mészetről és az emberi kapcsolatok lényegéről alko­tott további feltevéseken alapul. Közelebbről vizs­gálva, a jogokról nyújtott elemzése voltaképp nem tér el a koncepció általunk adott meghatározásától. A jo­gok Hobbes emberi természetről és a társadalmi szer­kezetről alkotott sajátos koncepciójának védőburkául szolgálnak. Az emberi természet az élet megőr­zéséhez szükséges megfontolt kalkulációk, valamint a haláltól való félelem által uralt szenvedély körül forog. Az önfenntartás joga pusztán ennek a túlélésre irányuló határtalan egocentrikus ösztönnek, mint az emberi lét egyetlen, minimalista módon értékes as­pektusának a megtestesülése. Továbbá ez az emberi szerveződés aszociális elképzeléséhez is kapcsolódik, amely ennek az értéknek a forrását szilárdan ma­gukba az egyénekbe helyezi, nem lévén más alter­ MICHAEL FREEDEN A jogok megjelenése a politikai gondolkodásban* ‘ Részlet a szerző Rights (Jogok) című könyvéből 69

Next