Műhely, 2000 (23. évfolyam, 1-6. szám)

2000 / 6. szám - RADNÓTI MIKLÓS KÖLTÉSZETI BIENNÁLÉ – GYŐR - Goór Judit: Magunkra is gondolva : A nő hivatása. Szemelvények a magyarországi nőkérdés történetéből, 1777-1865

i­deti versezet alkotójáról: „az­ elfogultság és a pártatlanság sajátos keveréke” ez a mű költőről, hazájáról, koráról. „ ...a Hunra / lesújtó balsze­rencse mivel egykor / elnyomott ő is másokat”, ez okozta Petőfi végze­tét, mondja számunkra teljesen szél­sőséges elfogultsággal Armando Lu­cifero. Nem kevésbé elfogult, ami­kor feleslegesen túlhevített indu­lattal Bemről ezt írja Petőfi nevé­ben: „Mind, mind bizalommal / te­kintünk Rád ki békében kegyes vagy / s háborúban viharzó. Válj dicső Bem / az őrangyalunkká, az istenünkké.” Ne feledjük, ennek a könyvnek nem az a küldetése, hogy sarkaiból kiforgassa azt a világot, amelyben a mi Petőfink élt és máig él. Inkább olyan kordokumentum, amely azt mutatja, hogy Európában nem hunyt ki az egymást gerjesztő szellem or­szágok közt. Igazából nem felfede­zésre várt ez a könyv, mert szűk körben ismert volt, legfeljebb haza kellett hozni, hogy a magyarok is megismerhessék. A közvetítő Hu­­bay Miklós volt, akinek 1989-ben adta át az olasz canticát Lucifero gróf Falcone nevezetű fia, aki ak­kor már túl volt a kilencvenedik esz­tendején. Eleven bizonyítékát adta annak, hogy a világszabadság esz­méjét generációk egymásnak adva hordozzák. Élnek és halnak érte. Armando Lucifero magyarul is fel­bukkant könyve segédkönyv lesz ahhoz, hogy jól értsük: Petőfinek Se­gesvár óta nem kell várnia a feltá­madást. (Eötvös József Könyvkiadó, 1999) Varga Lajos Dániel Magunkra is gondolva (A nő hivatása. Szemelvények a magyarországi nőkérdés történetéből 1777-1865 Szerkesztette: Fábri Anna) I­ I. „Szemelvénygyűjtemény - volta­képpen történeti olvasókönyv” — ír­ja az Előszó a kiadványról. Egyszer­­re szánják szakmai és nagyközön­ségnek. Magamat az utóbbiba so­rolva elmondhatom, mint a legjobb regényt, úgy „kellett” egyhuzamban végigolvasnom az első betűtől az utolsóig, beleértve a névmagyará­zatokat és a jegyzetapparátust. Ta­lán mert a szerkesztő, Fábri Anna a regényműfaj nagy szakértője? Formailag semmi sem emlékez­tet itt a regényre: a könyv öt feje­zetből áll, öt korszak témához tartozó szemelvényeit tartalmazza, főleg ko­rabeli sajtótermékek anyagából válo­gatva. A fejezetek élén az áttekintést megkönnyítő rövid bevezetők állnak, az egyes szövegek előtt pedig néhány soros összefoglalás közli a rájuk vo­natkozó legfontosabb tudnivalókat, háttérismeretet. A szerkesztő nem von le következtetéseket, magatar­tása inkább iránymutató, figyelem­felkeltő, kérdező, problémafelvető. A mesterien összeállított anyagból még­is egy „sztori” bontakozik ki: a min­denkit érdeklő és érintő­ gondolatkör, a nőkérdés születése, felnövekedése és kiterebélyesedése. A háttér: a rendiségből a polgá­rosodás felé haladó magyarországi társadalom, forrongásával, drámai összeütközéseivel. Maga a nőkér­dés nem új keletű a korszakban — a könyv felvillantja a hazai előzmé­nyeket —, ám a nő saját hangja ek­kor születik meg, ekkor szólal meg először a nagyközönség előtt. Az igazi újdonság itt az író­nő (nem fel­tétlenül írónő) kezdetben megbot­ránkoztató, később is, akaratlanul is provokatív alakja. A szép kiál­lítású kötet borítólapján egy asztal­nál ülő nőalakot látunk (Barabás Miklós festménye), háttal a néző­nek, talán azért, hogy felvetődjön bennünk a fő kérdés: „mi a nő dol­ga?”. Ám oldalt egy nagy nyitott könyv egyértelművé teszi a képen látható bútor funkcióját. Az írás az első eszköz, amivel a nő a társa­dalom elé lép; a nők írásai még ott­hon születtek, de egyre több került belőlük a nyilvánosság elé. A nőkérdés mindkét nem ügye — az idézett szemelvények többségé­nek szerzője férfi. A probléma fon­tosságát a férfiak - a közélet irá­nyítói — ismerik fel a felvilágosodás korában. Először a nőnevelés igé­nye jelenik meg a hazai köztudat­ban, s évtizedekig folyik a vita en­nek tartalmáról, céljairól, intézmé­nyeiről. (A sorok közt olvasó aka­ratlanul is mérlegre teszi a szava­kat és a tetteket, vagyis a szándé­kot és az ügy érdekében hozott ál­dozatot.) Igen korán megfogalma­zódnak vélemények a nők irodalmi közszereplésével kapcsolatban; eb­ből nőnek ki később a többi hivatás és a hagyományos női szerep össze­egyeztetésének máig eleven kérdé­sei. A nők politikai részvétele, jogai, valamint hazafias kötelességei fon­tos tényezői a nemzeti egység kiala­kulásának. A házasság intézményé­nek válságáról a feldolgozott száz év­ben még nem beszélnek, de a házas­ság működését elégedetlenség övezi, s az okok keresése közben fogalma­zódnak meg a férfiak, illetve nők „hi­bái”. Ennek kapcsán a házasság fel­bonthatósága is napirendre kerül. II. Érdekes a részproblémák szere­pe és aránya az egyes korszakok­ban. Az 1777-1824 közötti írásokban a nőnevelés, a házasság, a nők köz­életi részvétele egyaránt megjele­nik, ám erősen érzékelhető, hogy a nő­k érdekérvényesítése szinte ta­buból vált beszédtémává, s létjogo­sultságáért küzdeni kell. Azért az ügy jelentősége és az „asszonyállat” lekicsinylése már e korszakban is csak tréfás hangnemben fordul elő. (Kár, hogy az „asszonyállat” szó akár tréfás, akár komoly használatára nem tér ki az egyébként rendkívül alapos jegyzetapparátus. A mai át­lagolvasó nem feltétlenül ismeri az „állat” szó történetét, jelentésvál­tozását, a „lélek, élőlény” fogalmá­val való azonosságát például a Bib­lia-fordításokban. Enélkül pedig a felvilágosodás-kori szöveg stílusár­nyalatai sem érzékelhetők.) Az 1820-as évek nagy nővitáját is nyomon követhetjük a gyűjte­ményben. Lehetséges-e, szükséges-e a nőket tudományosan nevelni? Mely diszciplínák, nyelvek a legfontosab­bak számukra? Az igényesebb ne­velést a hagyományos női — feleség, anya, háziasszony — szerepek jobb betöltése érdekében szorgalmazzák, de megjelenik az érvelésben a haza­fias, anyanyelvi szempont is. A kon­zervatív ellenérvek azonban szin­tén magyar, ősi hagyományokra tá­maszkodnak, egy másfajta magyar­ságkép jegyében. Az 1840-es évek gazdag anyagát négy témakörbe osztotta a szerkesz­tői munka. A nevelés terén a cik­kekben az anyanyelv és a nemzeti szellem áll a középpontban, külö­nösen az arisztokrácia lányainak, jövendő anyáinak vonatkozásában. A házasság témájában vita kere­kedik a válás megengedhetőségé­­ről. Az 1843-44. évi országgyűlés idején napirendre kerülnek a nők politikai jogai, többek között a sza­vazati jog, s ennél erőteljesebben a nők mozgósítása közügyekben. Üt­köznek a nézetek a tekintetben is, hogy meddig is terjedjen az eman­cipáció, megfogalmazódnak a félel­mek a nemek szerepcseréjéről. „Az irodalom és a nő viszonya” téma új színekkel gazdagodik: vita folyik a kritikusnők, prózaírónők, költőnők tevékenységéről, munkájuk nemük­ből adódó sajátosságairól. 1848-49 viharaiban a nők rend­kívüli helyzetben való közéleti ak­tivitása játssza a főszerepet. Ennek szellemében fordulnak nőtársaik­hoz a szerzőasszonyok is, köztük Kossuth Zsuzsa és Szendrey Júlia. Egyebekben Teleki Blanka állás­pontja a jellemző: előbb önmagunk reformálása, aztán az emancipáció. 90

Next