Műhely, 2002 (25. évfolyam, 1-6. szám)

2002 / 1. szám - MERT HA ANNYIT KÖNYVEZHETNÉK IS MINT A TENGER - Ricur, Paul: A történelem írása és a múlt megjelenése

kurzusnak a referens felé vezető útját biztosítsák, de sajátosan homályba is bo­rítják a történeti diszkur­­zus referenciális megcél­zottját, akkor a nyelvész privilégiuma lesz azoknak a korlátoknak a napfény­re hozása, melyek a szer­zőt a tények bemutatásá­ban vezették. Kísértést érez­hetünk annak állítására, hogy ezek a feltehetően az olvasó tudtán kívül fenn­álló korlátok egy olyan végső gondolati csapdát al­kotnak, melyet kizárólag a nyelvész jogosult lelep­lezni. Jól ismerjük a struk­turalista szemiotika által kidolgozott „valósághatás” és „referenciális látszat” té­máit - melyek a fentebb említett saussure-i nyelvé­szetet követik -, ahol a re­ferens elvileg van kizárva a jelölő-jelölt párosra re­dukált jelentés kétértékű struktúrájából. Íme a gya­nú, melyet ez a szemioti­kai iskola a narratológia síkján táplál, és az ebből a historiográfiai síkra háramló antireferencialista érv. Ám a szóban forgó korlátok támasztotta problé­ma a történeti diszkurzus retorikai analízisével éri el tetőpontját, és frontális támadást intéz mind­az ellen, amit fentebb „kritikai realizmusnak” ne­veztem, melyet a legtöbb történész valódi vizsgá­lat nélkül tesz magáévá. Az elbeszélt történetek tipológiájába tartozó sajátosan narratív konfigurá­ciók - a trópusokkal és más diszkurzív és gondo­lati alakzatokkal együtt - a kódok bonyolult épít­ményébe ágyazódnak. Ezek az alakzatok együtte­sen a képzeletbeli egy olyan belső struktúráját al­kotják, melyek - Hayden White kifejezését hasz­nálva - a „szóbeli fikciók” teljes osztályát lefedik. A „történeti képzelet” e kiváló teoretikusának tu­dományos teljesítménye példaértékű.14 Ugyanak­kor elméletének a történeti elhitetés és meggyőzés formáin összpontosuló pusztító ereje csakis a „poszt­modern” néven ismert nagyobb mozgalommal ös­­­szefüggésben éri el célját. E mozgalom számára a történészi racionalitás annak a felbolydulásnak a közegében kerül terítékre, amely a felvilágoso­dás korából örökölt meggyőződéseket tépázza, s ez utóbbiakat eltö­kélten a moder­­nitás mértéké­nek veszi, így az­tán egy korszak önmegér­tése lendül játékba a tör­téneti igazság természetét érintő vita alkalmával. Az eszmecsere, mely az­zal fenyegetett, hogy elis­mert kritérium nélküli ide­ológiai ellenségeskedések­be torkollik - lévén maga a kritérium eszméje is kér­désessé vált -, egy megfe­lelően központosított vita jóvoltából a történeti meg­ismerés kérdéskörére kor­látozott interpretációs konf­liktus határai közé került. Ennek tétjét a „végső meg­oldás” témájának szentelt művek recepciója, és külö­nösen a német történé­szek e témára vonatkozó vitáját bemutató kollektív mű, a Historikerstreit al­kotta.15­16 A figyelem a poszt­­modernizmusról folyó vég­nélküli civakodásról egy fé­lelmetes, de taglalható kérdésre irányult: ho­gyan beszéljünk a Holokausztról, a Shoahról, a XX. század közepének e meghatározó eseményé­ről? A kérdés két egymással ellentétes, s egymás­sal gyakran szembekerülő horizont nagy kérdés­­feltevései közé ágyazva fogalmazódott meg: az egyik oldalon a gyanú mesterei álltak, akik a „re­ferenciális látszat” kulcsszavát használták, a má­sikon a tagadók, akik számára a „hivatalos hazug­ság” volt a kulcsszó. Saul Friedländer műve tanúskodik erről a kon­frontációról, melynek címe különösen fontos szá­momra: Probing the Limits of Representation.TM Ezt az egyetlen művet veszem itt figyelembe, mert elő­adásom egész problematikájának szempontjából emblematikus jelentőséggel rendelkezik. Friedlän­der megjegyzi: „Az európai zsidóság elpusztításá­nak, mint a népirtás egy szélsőséges esetének, ki­hívással kell szolgálnia a történeti relativizmus képviselői számára, hogy egyébként absztrakt szin­ten megfogalmazódó álláspontjaik következmé­nyeivel szembesüljenek”. Hayden White hozzá­szólásában bátran szembenézett e kihívással, s ér­velését megismételve elismerte, hogy tropologikus retorikája semmilyen a diszkurzusban immanens Doboz régi könyvborítóval, 2001 14 Hayden White: The Contents of the Form: Narrative Discourse Historical Representation. John Hopkins Univ. Press, Balti­more-London, 1987; Uő: Tropics of Discourse: Essays in Cultural Criritism. John Hopkins Univ. Press, Baltimore-London, 1990. 15 Rudolf Augstein et al: Historikerstreit: die Dokumentazion der Kontroverse um die Einzigartigkeit der nazionalsozialistischen Juden Vernichtung, Pieper, München, 1988. (Devant l’histoire: des documents de la controverse sur la singularité de l’extermi­­nation des juifs par le régime nazi. Cerf, Paris, 1988.) 16 Saul Friediänder (szerk.): Probing... Harvard Univ. Press, Cambridge, 1992. 59

Next