Múltunk – politikatörténeti folyóirat 51. (Budapest, 2006)

3. szám - Valóság és tudósítások - Vörös Boldizsár: Illés Béla „Guszev-ügye" - avagy hogyan lett az írói kitalációból történelmi tény 1945 és 1951 között

dát fejtettek ki az intervenció ellen, a magyar szabadságmozgalom érde­kében. Illés azt írta, hogy a tisztek pere a minszki katonai törvényszék előtt folyt le és idézte Guszev vallomásának néhány mondatát is: „Guszev százados ezeket mondotta: »Azért harcoltunk a magyarok ellen, mert ők ellenségei a Habsburg-császárnak? Ez igazán nem ok arra, hogy orosz vért ontsunk, hisz' az orosz népnek semmi oka barátsággal gondolni a Habsburg-császárra és minden oka megvan arra, hogy ellenségének te­kintse a kis szláv népeket elnyomó Habsburgokat. Vagy azért harcoljunk a magyarok ellen (mint egyre halljuk), mert a magyarok elnyomják a Ma­gyarországon élő szlávokat? Ha a magyarokat legyőzzük, ezzel nem sza­badítjuk fel a Habsburg-birodalomban élő szlávokat, hanem csak azt ér­jük el, hogy a szlávokon kívül a magyarok is a németek szolgáivá lesznek. Nekünk nem ezért, hanem ez ellen kell harcolnunk. Ha a magyar sza­badságmozgalom győz, a magyaroknak a véres áldozatokkal kivívott szabadságuk védelmére szükségük lesz szláv szomszédaik barátságára. És ilyképpen a magyar ügy győzelme hozná meg azt az eredményt (a Habs­burg-birodalomban élő szláv népek szabadságát), amit nekünk - így hall­juk - a magyar mozgalom vérbefojtásával kell elérnünk.«" Az orosz tiszt szavait Illés ekként értékelte a cikkben: Guszev „megértette, hogy egy nép csak úgy lehet szabad, ha nem nyom el más népeket és hogy egy nép szabadságmozgalmának letiprásával nem lehet szabaddá tenni más rab­népeket. Mindenesetre megértette az 1848-49-es magyar forradalom óriási jelentőségét és megértette azt, hogy az orosz népnek nem érdeke megmenteni Délkelet-Európa zsarnokait. Megértette, hogy ez csak az orosz nép elnyomójának, a cárnak érdeke.". Illés szerint a perben a ti­zenhat vádlott közül hetet halálra ítéltek, köztük Guszev századost is, a kivégzéseket pedig 1849. augusztus 16-án hajtották végre a minszki Pre­obrazsenszkij-kaszárnya udvarán. Az író hangsúlyozta, hogy a cári ha­tóságok „a pert, az ítéletet és a kivégzéseket szigorú titokban tartották", majd ezzel zárta cikkét: „Nem tudom, hogy e történelmi okmány nem esett-e áldozatául a Minszket felégető német banditáknak, de bizonyos,­ ­ Illés Béla a „megértette, hogy egy nép csak úgy lehet szabad, ha nem nyom el más népeket" értelmezés­sel-megfogalmazással Guszev gondolatait határozottan közelítette a kommunista ideológia klasszikus szerzőinek a nézeteihez. „Lehet-e szabad az olyan nép, amely más népeket elnyom? Nem lehet." - írta Lenin 1914-ben. (V. I. LENIN: A nemzetek önrendelkezési jogáról. In: Uő összes művei. XXV. k. 1914. már­cius-július. Kossuth Könyvkiadó, Hely nélkül, 1970. [2. kiadás.] 274.) Egy másik művében pedig ez áll: „»Az a nép, amely más népeket elnyom, nem szabadíthatja fel önmagát«, így beszéltek a XIX. század kö­vetkezetes demokráciájának legnagyobb képviselői, Marx és Engels, akik a forradalmi proletariátus taní­tóivá lettek." (V. I. LENIN: A nagyoroszok nemzeti büszkeségéről. In: Uő összes művei. XXVI. k. 1914. jú­lius-1915. augusztus. Kossuth Könyvkiadó, Hely nélkül, 1971. [2. kiadás.] 97., 399.)

Next