Munka, 1974 (24. évfolyam, 1-12. szám)

1974 / 7. szám

közgazdaság Munkáslakásokat, Válaszút előtt Az utóbbi hónapokban nagyon el­szaporodtak a vállalati- és amunkás­­lakás-építési akció helyzetéről ké­szült elemzések. Felületesen nézve, szokásos helyzetfelmérésekről van szó, amit az is indokolttá tesz, hogy a múlt év elején jelent meg a mun­­káslakás-építés támogatásáról szóló kormányrendelet, s egy esztendő elmúltával valóban meg kell vizs­gálni a helyzetet. Amíg nem késő Abi azonban elmélyed az elemzé­sekben, az láthatja, hogy az évfor­duló csak alkalmat teremtett. A vál­­lati- és munkáslakás-építési moz­galom ugyanis több vonatkozásban is válaszút elé került. Az elmúlt hó­napok során olyan kérdéseket tett fel az élet, amelyekre választ kell ad­niuk a szakszervezeteknek, KISZ- nek, tanácsoknak és minden más szervnek. A válasz nem kerülhető meg. Az, hogy éppen napjainkban ér­tünk ide, legalább három okkal ma­gyarázható. Az első ok az, hogy „akadémikus” stílusú vitákra sosem volt időnk. Miután a párt felismerte és határozatban rögzítette a vállalati- és munkáslakás-építési mozgalom kibontakoztatásának szükségességét, miután rendeletben rögzítették ennek legfontosabb szabályzóit, hozzá kel­lett fogni a munkához, mert a mun­kások lakásokat vártak, nem pedig polémiákat. A többit már menet közben, a gyakorlatból tanulva kel­lett kialakítani. Ez a magyarázata például annak, hogy „csak” a múlt év októberében foglalták határozat­ba, hogy a munkáslakás-építésben érdekelt számos szerv, intézmény kö­zül kinek mi a feladata a főváros­ban. Előbb — a gyakorlatot meg­előzve — nem is lehetett volna ezt megtenni! A második ok abban foglalható össze, hogy az, ami idáig történt, csak szerény kezdetnek tekinthető a várható fejleményekhez képest, hi­szen az ország vállalatai az 1969— 1973 között eltelt öt évben „mind­össze” 17 ezer lakás felépítéséhez nyújtottak támogatást. Katona Imré­nek, a budapesti pártbizottság első titkárának 1974. júniusban megjelent nyilatkozatában viszont azt olvas­hattuk, hogy az ötödik ötéves terv során legalább 20 ezer vállalati tá­mogatású, illetve munkáslakást kel­lene felépíteni — csupán­ a főváros­ban, de hogyan? Ezzel kapcsolatos egyébként a har­madik ok: az egész ország az ötödik ötéves terv kimunkálásával van el­foglalva. Az elmúlt esztendők tapasz­talatai arra intenek bennünket, hogy akkor kell „bejelenteni” az igényein­ket, amikor az erőforrásainkat el­osztjuk. Különben úgy járunk, mint most a negyedik ötéves terv alatt: nincs elég pénz a munkáslakás épí­téséhez szükséges területek előköz­­művesítésére, mert a tanácsok nem számítottak ilyen nagyarányú akció­ra. Ez az egyik legfőbb akadályozó napjainkban. Ahogy a Fővárosi Ta­nács osztályvezetője mondotta, „ki van mazsolázva” Budapest, tehát min­den közművesített területet felhasz­náltunk már. Hasonló a helyzet a leg­több vidéki városban is. Az elkövetkező egy-másfél évben kellene megvizsgálni, hogyan bizto­sítsuk az építőipari kapacitást a te­mérdek munkáslakás felépítéséhez, hiszen Budapesten jelenleg csak 6 ipari szövetkezet alkalmas többé­­kevésbé a generál kivitelezésre, s mindössze 1000—1500 lakást képesek felépíteni évenként, holott — gondol­junk Katona Imre nyilatkozatára! — 4 ezer kell minden esztendőben! Ugyancsak az ötödik ötéves terv kimunkálásának témája, hogy milyen építőanyagból is épüljenek voltakép­pen a munkáslakások? Mint ismert, az ország legnagyobb munkáslakás­építkezésén, a Budapest XVI. kerü­leti Centenárium lakótelepen kohó­salak-blokkokat használnak. Ez azonban meglehetősen elavult már, a házak vakolata sem lesz elég tartós, nem beszélve arról, hogy még ebből az építőanyagból sincs ma elegendő. Az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztériumnak, az Építőipari Ku­tató Intézetnek sürgős választ kell adniuk erre a problémára! Csak 56 település? Ezzel már „bent járunk” a prob­lémák sűrűjében, pedig csak néhány dolgot vettünk még szemügyre. S nem beszéltünk még a hátralevők sokaságáról, mindenekelőtt arról, hogy erőteljesebben kellene vidéken ösztönözni a vállalati- és munkásla­­kás-építést, mert sehogy sem nevez­hető egységes aránynak, hogy Buda­pest több mint 50 százalékkal része­sedik az erre a célra felhasznált vállalati összegekből! A magyar munkásosztály több mint fele már nem a fővárosban él és dolgozik! Mindez egyébként nemcsak a tu­datformálás problémája, hanem bi­zonyos szabályozóké is. Közismert, hogy jelenleg az ország 56 városában, fejlődő településen érvényesek a munkáslakás-építési kedvezmények. Más szóval, még a magyar városok több mint egyharmada is kimarad abból a listából, köztük az ilyen vá­ros, mint Mohács, amelynek most bővítik a farostlemezgyárát és mun­kaerőre volna szüksége, amit igen nehéz „beszerezni”, mert a környék termelőszövetkezetei is virágzanak... Érthető hát, hogy több SZMT, meg szakszervezeti központ panaszkodott, sőt országgyűlési interpelláció is el­hangzott már ebben a tárgykörben. Reméljük, nem eredménytelenül! Részben rokontéma az eddig el­mondottakkal : egyetérthetünk-e a munkásosztály leszűkített fogalmá­val? A ma érvényes 7/1973. I. 26. PM—ÉVM számú együttes rendelet ugyanis kizárja az ipari szövetkeze­teknél, költségvetési szerveknél fog­lalkoztatott munkásokat a kedvezmé­nyezettek köréből. A Központi Bi­zottság 1974. márciusi határozata vi­szont egyértelműen leszögezi, hogy ők is elválaszthatatlan részét alkot­ják a magyar munkásosztálynak. A helyes elveknek megfelelően kellene kiigazítani ezt a paragrafust is! Megvizsgálandó az is, nem kelle­­ne-e a népgazdaság teherbírásához mérten emelni a munkásoknak nyúj­tott állami lakásépítési támogatás összegét, hiszen a lakás- és építő­anyag árak emelkedtek. Egyre több jel mutat arra, hogy a kétszobás la­kásra megállapított 60 ezer forintos átlagos támogatás már nem elegendő, s kevés az a 70—80 ezer forintban megszabott felső határ is, amelyben azok részesülnek, akik vidéken épí­tenek családi házat. Legalább 25 évvel Meggondolandó, nem kellene-e központilag szabályozni, hogy a vál­lalatok legalább hány éves időtar­tamra nyújtsanak lakásépítési köl­csönt a dolgozóiknak? A legtöbb vállalat ugyanis csak 10—15 évre fo­lyósított eddig kölcsönt, s jónéhány még szűkebbre fogta a mércét. Köz­tük az egyik szegedi üzem is, amely mindössze 4 évre adott az egyik dol­gozójának 46 ezer 500 forintot. Ami­kor az SZMT megnézte, milyen kö­vetkezményekkel jár ez, kiderült, hogy a vállalati meg OTP kölcsön havi törlesztése minden hónapban több mint 1400 Ft-ot vett ki a mind­össze 3780 Ft forint havi összjöve­delemmel rendelkező család zsebé­ből, s ezt még megtetézte a lakás csaknem 500 forintos havi rezsije!... Az ilyen eljárás homlokegyenest el­lenkezik a munkás­lakás-építés támo­gatásáról szóló párthatározat céljá­val, szellemével!

Next