Munka, 1978 (28. évfolyam, 1-12. szám)

1978 / 5. szám

tő-, Fa- és Építőanyagipari Dolgozók Szakszervezete el­nökségével együttesen kiadott útmutató átfogta a dol­gozók jogaival kapcsolatos érdekvédelem valamennyi kérdését, a vállalati gazdasági vezetők ezekkel kapcso­latos feladatait. Rámutatott arra az alapvető követel­ményre, hogy a gazdasági vezetés minden szintjén a bi­zalmiakkal való együttműködés olyan új formáit kell kialakítani, melyek nemcsak az érdekvédelem tartalmá­ban, hanem a vezetői döntések meghozatalának felté­teleiben, módjában, a dolgozó kollektíva véleményének fokozottabb figyelembevételében, a szakszervezeti tiszt­ségviselők és a gazdasági vezetők szinte mindennapos kapcsolatában jelentenek új feladatokat. — A vállalati igazgatókkal és szb-titkárokkal — az ÉFEDOSZ-szal együttesen szervezett — konzultációkon vitattuk meg a végrehajtás feladatait, célszerű módját. A Szakszervezetek Országos Tanácsa elnöksége határo­zatának megfelelően előírtuk, hogy minden érintett vállalatnál, intézménynél, gyárban, üzemben a felső-, a közép- és az alsószintű gazdasági vezetők és a szak­­szervezeti tisztségviselők az igazgató és az szb-titkár által együttesen szervezett konzultációkon vitassák meg a helyi feladatokat. (Ez 1976 végéig megtörtént.) Azt is előírtuk, hogy a vállalati belső szabályzatokat az új kö­vetelményeknek megfelelően az év végéig módosítsák, egészítsék ki. — Az üzemi demokrácia fejlesztésének ágazati-vál­lalati feladatait összefoglaló ÉVM—ÉFEDOSZ—HVDSZ együttes határozat többek között előírta, hogy mely vállalatoknál kell a bizalmiak­­testülete és a szakszer­vezeti tanács (illetve szb) együttes fórumát 1977. vé­géig, illetőleg 1978-ban létrehozni. Meddig kell a vál­lalati szervezeti és működési szabályzatokat a fórumok megalakításában, működtetésének rendjére vonatkozó belső előírásokkal kiegészíteni.­­ A feladatok végrehajtását a szakszervezetekkel együttesen folyamatosan figyelemmel kísérjük. Különö­sen az ÉFEDOSZ vezetőinek, munkatársainak az egyes fórumok tanácskozásain szerzett tapasztalatai jelezték, hogy a vállalati gyakorlat teljes körű kibontakoztatásá­hoz a vállalatok egy részénél további közvetlen segítő, irányító munkára van szükség. Már a vállalati végre­hajtás előkészítő szakaszában szereztünk olyan tapasz­talatokat, hogy a közép- és alsószintű vezetők hatás­körének célszerű bővítéséhez, felkészítésükhöz, a vál­lalati belső szabályok módosításához, az egyes fórumo­kon vitára kerülő anyagok tartalmas, a résztvevők szá­mára áttekintést adó, a helyi konkrét feladatokat jól összefoglaló elkészítéséhez kell további útmutatást ad­ni. A vállalatok ezeket folyamatosan megkapják, több­ségük jól segítette a fontosabb fórumok létrehozását, eredményes működésük megindítását. — Igen konstruktív formának kínálkozott — EVM szinten például — az együttműködési szerződések kimunkálása. Az eltelt időt figyelembe véve: meny­nyire bizonyultak hatékonynak ezek a szerződések, milyen tanulságokkal szolgáltak? DR. KADAR JÓZSEF: — Az ágazati-iparági szakszer­vezetek és a minisztérium vezetői közötti együttműkö­dési megállapodások alapján végzett közös munkának már 10 éves eredményes múltja van. — Az 1977. évi együttműködés együttes értékelése szerint az éves feladatokat — és ezzel a középtávú tervidőszak időarányos feladatait — néhány kivételtől eltekintve teljesítették. A kapcsolat a közös munka­­program szerint fejlődött, a lefolytatott megbeszélések után minden kérdésben elvi egyetértés alakult ki. Kö­zéptávú célkitűzéseinket nem szükséges módosítani, 1978-ban és a következő években a feladatok közös program szerinti végrehajtását kell biztosítani. Az idei együttműködés programjában a terv végrehajtásának biztosítását; a termelés-gazdálkodás hatékonyságának növelését; a kiemelt építési feladatok — különös súly­­lyal a fővárosi komplex lakásépítés — ütemes telje­sítését, a kommunális szolgáltatás fejlesztését, a mun­kaerő- és bérgazdálkodást, a dolgozók szociális-kultu­rális ellátásának javítását tűztük célul. Javítjuk a dol­gozók munka- és életkörülményeit érintő intézkedések végrehajtásának ellenőrzését, keressük az ellenőrzés ha­tékonyabb módszereit, a társadalmi aktivisták fokozot­tabb bevonásának új formáit. DOBROTKA LÁSZLÓ: — Minisztériumunk az érin­tett szakmai szakszervezetekkel évek óta megállapodás­ban rögzíti az együttműködés főbb területeit és for­máit. Ajánlottuk, hogy a vállalatok gazdasági és szak­­szervezeti vezetői (testületei) is vizsgálják felül saját együttműködésüket és szükség szerint igazítsák közös megállapodásunkhoz. A megállapodás néhány főbb te­rülete: az üzemi demokrácia, a szocialista munka­ver­seny irányítása és értékelése, kitüntetései; a dolgozók bére és jövedelme, anyagi ösztönzése; a szociális körül­mények javítása; a dolgozók testi épségének, egészsé­gének védelme.­­ A könnyűipari tárca munkáját bonyolultabbá te­szi az, hogy 10 szakszervezettel közösen végezzük irá­nyító tevékenységünket. Egy-egy szabályozás, irányelv kiadása ezért időben néha hosszadalmasabb, mint más tárcáknál; az egyes szakmák speciális szempontjait is mérlegelni kell.­­ Szeretnénk hallani megfigyeléseikről olyan té­makörben, mint: vállalati tanácskozásokon a szak­­szervezeti és gazdasági vezetés érdekeinek egyezte­tése; a vállalati kollektív szerződéseknél a közös munka és a szakszervezet feltétlen bevonása? DR. KADAR JÓZSEF: — Az üzemi demokrácia egyes fórumain tartott tanácskozásokról, a kollektív szerző­dések végrehajtásáról szóló beszámolókról, a szerződé­sek módosításáról, a társadalmi, a vállalati csoport- és egyéni érdekek egyeztetéséről eddig szerzett tapaszta­lataink a múlt gyakorlatához viszonyítva többségükben pozitívak. Az érdekek cél- és feltételrendszerét is ösz­­szefoglaló 1978. évi vállalati tervek felügyeleti bírála­tához a szakszervezetek részére — megállapodásunknak megfelelően — írásban összefoglaló minisztériumi ér­tékelést adtunk. Ez elősegítette a célszerű együttes ál­láspont kialakítását. Így nemcsak a termelési-gazdál­kodási követelményekkel, a bérfejlesztésekkel, a jóléti­kulturális és közművelődési előirányzatokkal kapcsola­tos álláspontok egyeztetése, hanem az összehangolt mi­nisztériumi-szakszervezeti cselekvési akarat is érvénye­síthető volt. Mindezek a vállalati szakszervezeti taná­csok és a bizalmiak együttes tanácskozásain hozott ál­lásfoglalások figyelembevételével történtek, így a vál­lalati tervek megalapozottabbá váltak, a dolgozók nem­csak a feladatokat, hanem a bérfejlesztésre, a munka - és életkörülmények javítására fordítható eszközöket is megismerték. — Az ÉFEDOSZ-szal együttesen vizsgáltuk az 1976— 80. évekre szóló vállalati kollektív szerződések előké­szítésével, megkötésével, a tartalmi követelmények ér­vényesítésével kapcsolatos vállalati munkát. A szak­­szervezet és a minisztérium munkatársai 10 nagyválla­latnál folytattak tételes vizsgálatot. Az ÉFEDOSZ me­gyei (budapesti) bizottságainak vizsgálata pedig vala­mennyi állami építő- és építőanyagipari vállalatra ki­terjedt. A vizsgálatok tapasztalatai általában kedve­zőek. Megállapítottuk, hogy a kollektív szerződések visszatükrözték a központi rendelkezésekben és az ága­zati irányelvekben meghatározott követelményeket. Az üzemi demokrácia közvetlen fórumai a lefolytatott vi­tákban fokozott szerepet kaptak. A dolgozók észrevé­telei, javaslatai — a korábbiakhoz képest — nagyobb súllyal vonatkoztak a közös érdekek érvényesítésére és csak elenyésző mértékben az egyéni, vagy kisebb cso­portokat érintő kérdésekre. A belső jövedelemarányok továbbfejlesztéséhez a korábbiaknál részletesebb, az aránytalanságok megszüntetését célzó szabályokat ala­kítottak ki.­­ A vállalatok egy részénél a középtávú bérpolitikai koncepció túl általános kereteket fogalmazott meg részleteiben nem felelt meg az egyes állománycsopor­tok, szakmacsoportok, munkakörök közötti helyes alap­bér és kereseti arányok kialakításával kapcsolatos kö­vetelményeknek.

Next