Munka, 1978 (28. évfolyam, 1-12. szám)

1978 / 5. szám

. A jogszabályellenes rendelkezések száma jelentő­sen csökkent. Jellemző, hogy a nagyvállalatok kollek­tív szerződéseinek szabályai szakszerűek, közérthetőek, törvénysértő rendelkezések elvétve fordultak elő, az ér­dekek összehangolását célzó előírások is megfelelőek. A legtöbb kis vállalatnál azonban a kollektív szerződé­sek színvonala még nem kielégítő. DOBROTKA LÁSZLÓ: — A könnyűiparban a gazda­sági és a szakszervezeti vezetők közötti vállalati ta­­nácskozások előkészítése a korábbiaknál gondosabban, részletekre terjedőbben történik meg. A korábbinál na­gyobb számban kerülnek a döntésre hivatott tanácsko­­zások elé több alternatívát tartalmazó előterjesztések­­.­­ A bővülő egyetértési jogkör (személyi alapbér megállapításakor, kitüntetési javaslatnál, egyéb, szociálpolitikai lépéseknél) hogyan érvényesül meg­ítélésük szerint a tárca vállalatainál, látnak-e fej­lődést, illetve továbblépési lehetőséget? DR. KÁDÁR JÓZSEF: A szakszervezettel együtte­­sen kiadott intézkedéseink szerint minden olyan eset­­зеп, amikor a bizalmi egyetértési jogkörébe tartozó kérdésekben a döntésre és intézkedésre az alsó és kö­­zépszintű szervezeti egységek vezetője jogosult, az in­­ézkedést csak a bizalmi előzetes egyetértésével teheti meg. Olyan magasabb vezető (igazgató, igazgató-helyet­­es, főépítésvezető, gyárvezető stb.) esetében, akinek szakszervezeti partnere nem a bizalmi, hanem maga­­sabb tisztségviselő vagy testület (pl. műhelybizottság, szakszervezeti bizottság, illetőleg e testület titkárai), az itézkedést előkészítő javaslatban a bizalmi vélemé­nyét is szerepeltetni kell. Az intézkedés ez esetben az iletékes szakszervezeti tisztségviselő vagy testület b­izalmiak véleményének figyelembevételével kialakí­­ott — egyetértésével hozható meg. Ha a döntés eltér a bizalmi és az alsószintű gazdasági vezető véleményé­ül, akkor erről tájékoztatni kell őket. — Mivel a döntés szintje — különösen a területileg állandóan változó munkahelyekkel rendelkező kivite­­lző építőiparban — rendkívül differenciált, fontos kö­­vetelmény a különböző szintű gazdasági vezetők jogkö­­ének egyértelmű tisztázása. Ez korábban számos vál­­alatnál hiányos volt, akadályozta a bizalmiak jogköré­­nek érvényesítését. Az elmúlt évben az üzemi demok­­ácia új fórumrendszerének kialakítása során erre — a­zakszervezettel együtt — fokozott figyelmet fordítot­­unk. Előírtuk a vállalati ügyrendek, belső szabályzatok újabb felülvizsgálatát és a bizalmiak jogkörével kap­­solatos módosítását.­­ Tapasztalataink szerint egyébként a végrehajtás kezdeti problémái a szervezeti és működési szabályza­­ok és más belső vállalati szabályozások folyamatos kor­­zerűsítésével párhuzamosan csökkentek. A bizalmiak ibővített jogköre — különösen a vállalati szakszerve­­eti tanács és a bizalmiak együttes tanácskozásának étrehozása óta — egyre hatékonyabban érvényesül. Az­­én számos vállalatnál vizsgáljuk a demokratikus fó­­umok eddigi működésének tapasztalatait. Ennek alap­én határozzuk meg a továbblépés feladatait. DOBROTKA LÁSZLÓ: — Az, hogy a bizalmi sokkal közelebbről saját tapasztalatai alapján ismeri saját te­­ületén a munka végzésének körülményeit, az egyes olgozók erőfeszítéseit, munkájának minőségét, egyéni idemeit, valamint személyi és családi körülményeit e­gyre inkább lehetővé teszi, hogy a személyi bér meg­­alapítása, kitüntetések, jutalmazások, segélyek, üdülési lhetőségek, lakástámogatás stb. juttatása oly módon­örténjék, hogy a dolgozók igazságérzetének megfelelő lgyen. Ezen a téren a tárca vállalatainál határozott­ejlődés tapasztalható. Az egyetértési jog gyakorlása óta sokként a bérmegállapítással, a kitüntetésekkel, az dűlési beutalásokkal, a szakszervezeti segélyekkel kap­­solatos reklamációk száma. — Továbblépés — megítélésünk szerint — egyrészt ly módon szükséges, hogy a bővült jogkört valóban biz­­osítsák, annak, akit megillet, másrészt pedig, hogy egy­egy olyan bizalmi, aki személyi tulajdonságai folytán kevesebb kezdeményező készséggel, bátorsággal rendel­kezik, segítséget kapjon a gazdasági és szakszervezeti vezetéstől ahhoz, hogy jogaival bátran élni tudjon.­­ Különösen fontos, hogy a bizalmiak nagyobb fó­rumokon, testületi üléseken is ragoztatni merjék a véleményüket. Szokják meg a nyilvános szereplést, hi­szen a szakszervezeti életben olyan komoly feladatokat kaptak, hogy nélkülözhetetlenné válik véleményük „nyíltszívű” elmondása. — Miként látják — a gazdaságpolitikai célok tel­jesítésének tükrében, — a vállalati „hozzáállást” a szakszervezeti jogkörök bővüléséhez? Arra gondo­lunk, hogy megvan-e mindenütt erre a készség, kell-e minisztériumi segítség az eddigieken kívül, általában: miként kamatozik a gyakorlatban, az emberi közegben, a dolgozók hangulatában a meg­növekedett „beleszólási lehetőség”? DR. KADAR JÓZSEF: — Sok pozitív tapasztalatunk van, — de számos hiányosságról is értesültünk. A vál­lalati gazdasági és szakszervezeti vezetők között a ha­táskörök kérdésében, az üzemi demokrácia fejlesztésé­nek szükségességében az intézkedések céljában nincs, vagy ritkán fordul elő véleménykülönbség; ezek is min­den esetben rendezhetők. A problémák elsősorban a nem célszerű végrehajtási módszerekből adódnak. Ahol a demokratikus fórumok létrehozását, működtetését jól előkészítették, ahol a vitára bocsátott anyagok átfogó képet adnak a feladatokról, a végrehajtás helyi (terme­lőegységenkénti) konkrét feltételeiről, követelményeiről, az eredményektől függő kollektív és csoportérdekek alakulásáról, ott a tanácskozások aktívak, a dolgozók alkotó kezdeményezése kibontakoztatható, a döntések megalapozottak, az eredmények pozitívak. Ezt a gazda­sági tervek vitái, a kollektív szerződésekről szóló beszá­molók és módosítási javaslatok vitái, a szocialista bri­gádvezetők tanácskozásai számos vállalatnál igazolták is.­­A vállalatok túlnyomó többsége múlt évi termelési­gazdálkodási tervét csökkenő létszámmal is teljesítette, javult a hatékonyság, terven felül növekedett a terme­lékenység és a dolgozók átlagbére.) Ahol az előkészítés hiányos, ahol a vitaanyag általánosságokat tartalmaz, nem határozza meg a helyi feladatokat, nem tükrözi a kollektíva érdekeltségének az elérhető eredményektől függő alakulását s a fórumok tanácskozásain részt ve­vőket nem készítik fel megfelelően a vitára, — ott az aktivitás sem megfelelő. Ilyenkor a döntések formá­lisak, a termelési-gazdasági eredmények sem alakulnak kielégítően. — Figyelembe kell azonban venni, hogy a legdöntőbb demokratikus fórumok — az új követelmények alap­ján — az elmúlt évben kezdték meg működésüket. A kezdeti tapasztalatokat és a soron levő feladatokat ez év elején négy vállalatcsoportban konzultációkon vi­tattuk meg, a vállalatok újabb iránymutatásokat is kap­tak a fejlesztő munkához. A vállalati gyakorlatot — az érintett ágazati-iparági szakszervezetekkel együtt — folyamatosan figyelemmel kísérjük és a tapasztalatok alapján határozzuk meg az irányítás, a végrehajtás további feladatait. DOBROTKA LÁSZLÓ: — Iparágunkban a vállalatok „hozzáállása” a szakszervezeti jogkörök bővüléséhez — szerintünk — megfelelő. Minisztériumi segítséget, vagy közbelépést nem tartunk szükségesnek, illetve indokolt­nak. A beleszólási lehetőségek növekedése jó hatással van a dolgozók hangulatára.­­ A továbbfejlődést néhol még akadályozó tényezők a vállalat belső életében jelentkeznek. Ezeket az ellent­mondásokat helyben kell megoldani, a helyi gazdasági és politikai vezetés hatáskörében. Természetes azonban, hogy a minisztérium továbbra is él a felügyeleti ellen­őrzés jogával. A hatáskörbe tartozó vezetők munkájá­nak komplex megítélésénél figyelembe vesszük — töb­bek között — a fenti témára vonatkozó tevékenységet is. Azt is, hogy ki-ki milyen feltételeket tudott terem­teni a jogkörök gyakorlására. Várkonyi Margit 9

Next