Munka, 1982 (32. évfolyam, 1-12. szám)

1982 / 7. szám

MŰVELŐDÉS - SZÓRAKOZÁS „Kérem, én mé­t nem játszőttem... Nép Ernő sorai jutnak eszembe, ahogyan a televízió játékos mű­sorait figyelem. A dolog egysze­rű. Kezdetben volt a vetélkedő döm­­ping. Tévedés ne essék, ezeknek is megvolt a maguk értékét hordozó szerepe, de amikor párbeszéd kezdő­dött a lexikális tudás egysíkúságáról, már éreztem a homo ludens kacér­kodását. Magyarán szólva, a játékos kedv nem várat magára, egyszerűen azért, mert kézenfekvő. Elcsépelt pél­da, de jellemző: nem egy apuka ma­gának veszi a villany­vasutat. Ugyan miért? Mert „én még nem játszot­tam .. Ezt vallja, szinte mindennap sok ezer ember, aki a televízió játé­kos műsoraiba bekapcsolódik. Rohanó világunkban szükség van a pihenésre, a felgyorsult idő bűvö­letében csak dicsérhető a játékos mű­sorok térhódítása. Kizárt dolognak tartom, hogy pusztán szereplési vágy­­gyal magyarázzuk e játékok népsze­rűségét. Nem szólva a nyilvánosság veszélyeiről. Mert e játékok — ná­lunk és máshol is — zömében vala­mi témához kapcsolódnak. Ezek nem pusztán szerencsejátékok, amiben a véletlen folytán derül ki a tudás. A játékostól mindenki elvárja, hogy produkáljon! A nézők bosszúsan cset­­tintenek, ha rosszul válaszol, vagy ha egy közismert részt elhibázva ki­esik a további játékból. Játékainkban a témakör is, a for­ma is csábít az alkalmi kalandra. Itt van a Kapcsoltam példája. Néhány évszám, egy telefonszám, kis vélet­len szerencse, s ország-világ előtt vizsgázhatunk: felismerjük-e a ka­kukktojást, vagy sem. Emelkedik a tét, alig akad, aki abbahagyná. Nem mondom, pár ezer forint mindig jól jön, mégis ide valami gyermeki játé­kos kedv kell... Játszani csak őszintén és örömmel érdemes. Talán ez vezette a Fele sem igaz kitalálóit, hogy apróságnak tűnő ajándékok átadásával zárják adásu­kat, mintegy jelezve: a játékrész volt a lényeg. S tegyük hozzá, a három hi­hetőnek ható válasz közül mindig a válogatás módja a legfrappánsabb. Az alkalmi néző is találkozott már a Lehet egy kérdéssel több? — já­tékkal. Igaz, a színes televízió bérlé­se kellő mozgatóerő, ám itt az emlé­kezés és a fantázia elemei jól keve­rednek, ami igen szórakoztató. Három játék és mégis mindegyik másképpen rögződik. Az egyikből a játékvezetőről készült paródia, a má­sikból a három ismert személy iránt mutatkozó bizalom képe maradt meg bennem. Jól tudják ezt a játékok ké­szítői, tudatosan rá is játszanak. A helyes választ eldugják, vagy éppen annyira kézközelbe hozzák, hogy a régi víz-víz, tűz-tűz gyerekjátékot idéző hangulattal a nézőket lázba tudják hozni. Van tehát e játékoknak szakmai trükkje, de vannak gyenge pontjai is. Ezúttal csak az éppen „futó” játé­kok példáit idéztem, pedig lehetne szólni a Játék a betűkkel-ről csak­úgy, mint a személyes játékokról, a keresztrejtvények örök divatjáról is. A játékokhoz sorolnám az unos-un­­talan ismétlődő sorsolásokat is. Tu­dós emberek bizonygatják, hogy az egyes játékok kifulladnak. Lehet, hogy igaz, a sétatér sakkozói mégis rácáfolnak erre. No meg az őket kör­bevevő kibicek. A homo ludens nap­jainkban is megtalálja játékát. Ami mégis elgondolkoztat: meny­nyire kevés az új kísérlet, és milyen kényelmesek ma a legkülönfélébb játéktípusok! Úgy tűnik, hiányzik a játékkészí­­tőknél az a vezérfonal, ami a Rubik­­kocka esetében a logika és ennek technikai megvalósítása volt. (Ebből már egyenesen folytatódhat a bűvös kígyó és társai.) Az igazán jó játék akár szellemi, akár monumentális, addig számíthat sikerre, ameddig ké­pes megújítani önmagát és természe­tesen a vele játszókat. A játékos em­ber bár igényli a megszokottat, még­is szívesen él az új lehetőségekkel. (A Go-játék kissé nehéznek ítélt gyakorlására például valóságos klub­mozgalom keletkezett.) A humorban nem ismerünk tréfát, a játékban ne ismerjünk kényelmet! Ki nyer ma? Könyvről könyvért, meg a többiek, előre elkészíthető fel­adványok zenével és irodalmi beját­szással. Biztonságos műsorok. Mint játék, a napi aktualitás és a szereplő játékos felkészültsége — olykor a technika kis ördöge — adhat érde­kességet.­em véletlenül kötözködöm: a játék kitalálásától a vezetéséig, a játékosokig, mindez olyan mechanizmus, ami komoly összjáté­­kot igényel. Csak akkor kezdek töp­rengeni, ha a mammuterőfeszítés el­szürkül, amikor csökkenő dinamikája konzervál egy szintet. Az elfáradt műsorokból lehet egy­­gyel kevesebb — és lehet egy új já­tékkal több. sArmandi pal­ óp „Fele sem igaz”. Pillanatkép a népszerű televíziós vetélkedőről

Next