Munkás, 1899 (2. évfolyam, 1-53. szám)

1899-01-01 / 1. szám

tól, illetve munkanélküli gazdag emberektől dicsért tár­sadalom berendezésével nincsenek megelégedve.. Borzasztó, mondják a mai burzsoák, hogy elége­detlenségüknek minden alkalommal kifejezést adnak ezek az átkozott szoc­ialisták; gyűléseiken, értekezle­teiken s az általuk kiadott újságokban egyébről sincs szó, mint arról, hogy ők a mai társadalom vezető ne­­meit korholják, szóval mindenben elégedetlenkednek. Üldözni kell őket, a­mennyire lehet, mondják a bur­zsoák, a­miért egy ily jól berendezett társadalom be­rendezésével nincsenek megelégedve. És üldözik is a szocziáldemokratákat olyannyira, hogy még a szoczialisták maguk sem hitték volna azt, hogy egy eszmét, egy eszmének hirdetőit olyannyira lehessen üldözni a 19. században, mint azt tényleg az utóbbi időkben, de kivált az elmúlt évben itt Magyar­­országon megtették s lehet mondani bátran, hogy a szélsőségig vitték az üldöztetést. Fölösleges azt érvelni és bizonyítani, hogy az üldözés nemcsak hogy nem ártott és nem árt, hanem inkább használt és használ a szoczialisztikus eszméknek. Egyik fényes bizonyítéka e „Munkás“ lap is a mely csak az üldöztetésnek szü­leménye. De jelen czikkünkben nem is azt akarjuk bizo­nyítani, hogy az üldözés nekünk szocziáldemokraták­nak és eszménknek nem árt, hanem azt fogjuk bebi­zonyítani, hogy a miért üldöznek bennünket az elé­gedetlenség, s ez részünkről szegény munkások és munkásnők részéről és szellemi munkások részéről éppen a burzsoáktól dicsért mai társadalmi viszonyok­nál fogva jogos. Nézzünk csak körül. Minthogy minden ember embernek született, tehát joga is van minden embernek élni. Még­pedig abban a társadalomban, a­melyben született és abban az országban, a­hol született. Azt hisszük, hogy ezt már csak nem fogják két­ségbe vonni, még a mi üldözőink sem. Sőt nemcsak, hogy joga van élni, de kötelessége is, mert tudnánk esetet felhozni, hogy éppen a mai társadalom védő intézetében oly egyén büntetve lett, a­ki tovább élni nem akart, öngyilkossá akart lenni, s rajt érték. Tehát még a mai világnézet szerint is nemcsak joga, de kötelessége is élni az embernek mindaddig, míg őt a természetes halál az élettől meg nem váltja. S e viszonynak megfordított aránya az, hogyha a fennálló társadalmi viszonyok nem nyújtanak az em­bernek emberhez illő tisztességes megélhetést, akkor úgy hisszük, hogy jogában és kötelességében áll oly viszonyokért küzdeni, a­melyben tisztességesen megél­het, mint emberhez illik. S hogy a mai társadalom nem minden embernek nyújt tisztességes és biztos megél­­­hetést, azt nem is oly igen kell bizonyítgatni. Elég ha rámutatunk a könyöradományok segélyintézeteire, a­melyeket nem mi állítottunk fel, hanem többnyire azok­­, a­kik legjobban üldöznek bennünket. A könyöradományok kiosztása pedig egy oly tényező, mely minden kommentár nélkül a legfénye­sebben bebizonyítja azt, hogy nem minden embernek van tisztességes megélhetése. Mert a­kinek van, az nem nyújtja kezét alamizsnáért, sőt még azt is meg­teszi, igen sokat nélkülöz megelőzőleg. .... Mi szoc­iáldemokraták jól tudjuk azt, hogy aki élni akar, annak dolgozni is kell. De a­ki megöregszik és dolgozni már nem tud annak is élni kell, ezt a tényt sem fogják kétségbe vonni a mai társadalom vezető emberei és védőan­gyalai. Mert hisz ott van az ő nyugdíjaztatásuk, a­­­mely azt jelenti, hogy ha ők megöregesznek s hiva­talt már nem tudnak, vagy nem akarnak viselni, legyen nekik öreg napjaikra miből tiszteségesen megélni. Az igaz, hogy nem mindenki kap közülök nyugdíjat, de a gazdag embernek nem is kell, ott van az ő vagyona, elég biztosíték neki az. De a szegény emberek és munkások, kiknek sem vagyonuk nincsen, sem pedig nyugdíjra igényt nem tarthatnak, kérdjük nem-e joggal elégedetlenek a mai társadalom berendezésével. Mi úgy hisszük, hogy igen. S azon jövőbe vetett reménytelen pillantás, hogy mi lesz velünk öreg napjainkra, egy nemes elégedet­lenséget szül majd mindnyájunkban. Mert hisz alig van munkás, (sőt még szellemi munkás is), kinek öreg napjaira a megélhetés biztosítva volna. S ki vonhatja kétségbe az ily nemes elégületlenség jogo­sultságát. Mert hát miféle czimen tudja magának a gaz­dag ember, vagy hivatalnok azon jogot tulajdonban, hogy neki legyen öreg napjaira tiszteséges megélhe­tése, míg mellette levő embertársának a társadalmi viszonyoknál fogva az nem lehet . . . De menjünk tovább. A leggazdagabb embernek, vagy akármelyik arisztokratának ágyában született gyermek ép úgy a szülők kölcsönös szeretetének gyümölcse, mint a leg­utolsó putriban született gyermeké. S minthogy a gyermek akár gazdagé, akár szegényé, magával tehe­tetlen , mindkét esetben a szülők gondozására van utalva. Csakhogy míg a gazdagok, illetve jó módban levő szülők be is tudják azt bizonyítani , a szegény szülők azonban a társadalmi viszonyoknál fogva nem .... A gazdag szülők gyermekeik mellé csecsemő­korukban szoptatós dajkát fogadnak. S kik a legtöbb esetben a szoptatós­ dajkák ? Azok a kiknek gyerme­keire rásütötte a mai társadalom az ő hangzatos bélye­gét, hogy törvénytelen . . . A törvénytelen gyermek édes­anyja szoptatja emlőjén a gazdag család gyermekét, míg az övé vala­mely öreg anyókánál szopja és rágja a rongyba kötött vizes kenyér-czuczlit. Kérdezünk mindenkit, ki e sorokat olvasa, mit érezhet oly anya, ki saját magzatja helyett másét kénytelen emlőjén dédelgetni. Mert az ily anyák közt

Next