Munkásélet, 1982 (26. évfolyam, 1-51. szám)

1982-04-30 / 17. szám

— —■-.*■3.— ■r iffin,.- i' - . »■ —---­ MEGÉNEKLÜNK, ROMÁNIA ORSZÁGOS FESZTIVÁL „Magát a társulás eszméjét...“ vesz a Romániai Magyar Dalosszövetség megalakításában, majd minden meghir­detett versenyen. A segesvári (1928) és a marosvásárhelyi (1935) országos dalos­versenyen a férfi karok csoportjában első díjat nyernek. Ebben az időben kezdeményezője Székelyudvarhely köz­­művelődési életének; innen indul a színjátszó társaság, a filharmonikus ze­nekar, később a fúvószenekar. Emléke­zetes művelődési esteket tartanak, me­lyeken a dalosok­­mellett fellépnek a helybeli írók és költők is — így Tompa László, Nyírő József és Tomcsa Sándor. Petőfi Sándor halálának évfordulóján Fehéregyházán énekelnek; a dalegylet kultúrájára egészséges Petőfi kultusz két világháború között küldöttsége részt .Amikor este a műhelyekben meg­szűnt a munka, s a kereskedők bezárták üzleteik ajtaját, itt is, ott is csillogó sze­mű iparosok, kereskedők siettek oda, a­­hol egy-két órára megszűnnek a gondok, ahol elfelejtik a mindennapi kenyér u­­táni küzdelem fáradalmait. S amikor a különféle társadalmi osztályokból elég nagy számú dalos gyűlt össze, s amikor hivatalnokok, tanárok és egyéb tanult emberek is felfigyelnek a dalra, felve­tődik az eszme: állandósítani kellene e­­zeket a dalos összejöveteleket, itt, Ud­varhelyen is dalegyletet kellene alakíta­ni“, így emlékszik vissza a Székely Dal­­egylet megalakulására egyik későbbi el­nöke. Pontosan száztizennégy évvel ez­előtt, 1868 április 26-án gyűltek össze e­­lőször a derék udvarhelyi mesterembe­rek és kereskedők. A dalegylet célját abban jelölték meg: „a férfi műének művelése és terjesztése, hogy egyfelől az énekművészet szív- és erkölcsneme­sítő hatása által a társas életet nemcsak összetartóbbá, hanem egyszersmind szebbé, kedvesebbé tegye, másfelől pe­dig az egyesületnek ezen irányban kivi­­vendő sikere által magát a társulás esz­méjét is mindinkább népszerűvé tegye“. A közös éneklés embernemesítő hatásá­ba vetett hit íratta e sorokat a dalegylet alapokmányául több mint száz évvel ezelőtt. És olyan művészi-erkölcsi alap­nak bizonyult, amelyre a székelyudvar­­helyi dalosok nemzedékeinek tevékeny­sége alapulhatott. A Művelődési Ház emeletén múzeumi szoba őrzi a dalegylet történetének tár­gyi bizonyítékait. Szalay Ferenc bácsi, a férfikórus egyik legrégebbi tagja, s egyszersmind anyagi felelőse, régi né­ven gazdája — csillogó szemmel mutat­ja a serlegeket, babérkoszorúkat, okleve­leket, régi fényképeket. A Székely Dal­­egylet megalakulása után nemsokára már országos díjakat nyert, a század elején a legjobbak között emlegették. A jellemző: a kórus elsőként a Csatadal­lal szerepelt, majd a harmincas évek­ben bemutatta Kacsóh Pongrácz dalmű­vét, a János vitézt. Címszereplője Ke­­restély Gyula bádogosmester, az előadás „felejthetetlen, nagy sikert aratott“. A kórus idősebb tagjai emlékeznek Bod­rogi Balázsra is, aki hosszú évtizedeken át énekelt a férfikarban. És a többi ré­giekre: karmesterekre, elnökökre, pár­toló tagokra. Közösségi összefogásuk ré­vén volt erő mindig újrakezdeni a lélek­nemesítő dalt, s a társulás eszméjét. Erről vallanak a régi fényképek, do­kumentumok, kirándulások, kórustalál­kozók, közös ünnepek. Szólt a dal má­jus elsejében, a szabadban rendezett majálisokon. Szólt a dal a tagok és a hozzátartozók sírjánál. Kovács István és Miklós József legidősebb dalostestvérek sok-sok ilyen maradandó emlékről tud­nak mesélni. S arról is szólhat a króni­ka, hogy pénzalapjából — az előadások bevételéből — anyagilag is támogatta a szegényebb rendű, jó képességű tanuló­kat, fedezte kollégiumi taníttatásuk költségeit. Híven szolgálta alapok­mányként megfogalmazott céljait. Szolgálja ma is. Tagjai ma is jobbá­ra munkásemberek, a székelyudvarhe­lyi gyárak, szövetkezetek dolgozói. Min­den hétfőn és szerdán összegyűlnek a Művelődési Házban, hogy Mészáros Il­dikó zenetanárnő karvezető intésér­e fel­csendüljön ajkukon a dal. Végtelen tü­relemmel, nagy-nagy szeretettel tanítja­­pallérozza a kórust Mészáros Ildikó im­már több mint tíz éve. Szeretettel emlé­keznek előző karnagyukra, a néhai Ba­lázs Ferencre, egyik szerzeményét a „Székelyudvarhelyi csűrdöngölőt“ min­dig szívesen és nagy sikerrel éneklik. Nincs olyan ünnep, nincs olyan rangos művelődési esemény, hogy a férfikórus ne énekeljen. A környéken szervezett minden kórustalálkozón megjelennek. Az idők folyamán nyilvánvalóan több­féle stílusban, eltérő művészi színvona­lon énekelt a székelyudvarhelyi férfikó­rus, a kor ízlésének, a közönség elvárá­sainak megfelelő műveket. Mészáros Ildikó vezetésével a legjobb hazai szer­zőktől tanulnak tömegdalokat, kórusmű­veket, népdalfeldolgozásokat, többek között Birtalan Józseftől, Augustin Bé­nától, Zoltán Aladártól, Ludovic Pa­­ceagtól, valamint Bartók- és Kodály-, Palestrina- és Beethoven-műveket. A kardal mellett szóló- és hangszerbeté­tekkel is kísérleteznek. Minden próba előtt népdalokat tanulnak-énekelnek, karnagyuk gyakorlatban alkalmazza a korszerű zenepedagógiai elvet, misze­rint a zenekultúrához az út a népdalo­kon át vezet. Most éppen a Megének­­lünk, Románia fesztivál újabb szaka­szára készülnek, az eddigi versenyeken is szépen szerepeltek, eljutottak az or­szágos negyedik helyig. Énekelnek, szépen énekelnek a da­los kedvű férfiak, de a természet, az élet rendje szerint, mint a dalegyletet fenntartó eddigi nemzedékek, a mosta­ni is lassan kiöregszik. Új tagok nem­igen jelentkeznek. Pedig minden na­gyobb üzembe ellátogattak, műsort ad­tak, kedvesen fogadták őket, de a vál­tások miatt csak egy-két új tag csatla­kozott. Székelyudvarhely üzemeiben, gyáraiban nem működik kórus, éppen ez a gazdag hagyományú férfikórus, és az ugyancsak jó kezekben levő vegyes­­kórus tudná felszívni az énekelni vágyó embereket. Kívánjuk, hogy — mint any­­nyiszor a kórus történetében — most is jöjjön a megújulás! BARABÁS LÁSZLÓ A székelyudvarhelyi férfikórus, vezényel Mészáros Ildikó DONKI Könyvajánlatunkat ritkán szoktuk regényrészlettel illusztrálni. Mégis úgy érezzük, Molnár H. Lajos regényével, a Donki Ákossal kivételt tehe­tünk. A szerző, az Ifjúmunkás szerkesztője, nemrég megjelent két riport­kötete után meggyőző erejű dokumentumregényt írt egy búsképű fiatalem­berről, kinek létező személlyel való azonosságát ő maga sem tagadja. Ki­csoda hát Donki Ákos? A regényt méltató, egyrészt bíráló kritikusok sok mindennek nevezték, sok mindenkivel összehasonlították. Egyszerű mun­kásember, aki sok mindennel, sok mindenkivel szembekerül, pedig tervei nem nagyok, csak a megélhetés szemhatáráig terjednek. A hős viszontagságai, nehézségei olyan természetűek, melyekkel, esetleg enyhébb változataival, bizonyára olvasóink közül is sokan találkoztak, tehát a regényben önmagukra ismerhetnek. (Máthé) MUNKÁSÉLET — 4 ÖTÖDIK BESZÁMOLÓ A munkahelyi állapotokról, Donki Ákos sikertelen hadakozásairól, nagy embe­rek kereseteiről és egyebekről — részlet — Na, írtam a szerkesztőségnek. Meg­beszéltem közösen a feleségemmel, és azt mondta: — Ákos, a próba mindig szerencse. Én is pontosan így érzem. Rövidesen lefestettem nekik a hely­zeteket, és ilyeneket is odaírtam: „Tudom azt is, hogy pártunk és kor­mányunk óriási gondokat fordít a gyer­mekekre, ezeknek az egészségvédel­mére, boldogságára, a holnap emberei­re, kik tovább viszik népünk vívmá­nyait, a nemzetiséget, és ezt még szeb­bé és boldogabbá teszik. Én itt csupán­csak a gyermekemért küzdök, mert szülői kötelességem, hogy hazafias és hazaszerető emberré neveljem gyerme­kemet.“ Jó lesz így, igaz? Csak azt nem tudom, megkapták-e, mert már tíz napja elküldtem, és még sehol semmi. Úgyhogy most egy kicsit ideges vagyok az állapotom szempont­jából. A múltkor keveset említettem a mun­kahelyemről, gondoltam, most már a többit is kibeszélhetnénk. Hogy minden benne legyen, készítettem egy vázlatot is, majd belekukucskálok pillanatnyi­lag. Nagyon gyenge a munkahely megvi­lágítása. De nem azért, mert kiiktat­ták a világítótesteket, hanem azért, mert elfelejtették őket újra pótolni. A mintegy kétszáznegyven négyzetméter felületű műhelyben alig négy-öt darab hatvanöt wattos fénycső pislákol, pró­bál megküzdeni­­a sötétséggel. Ezek ja­va részét is úgy hordtuk fel az öltöző­ből, pedig nem voltunk ilyesmire szak­képesítve, de a szükség, az szükség, a­­mi sok mindent megtagad és megköve­tel. Aztán a neoncsövek oldalt vannak, a gépek középre esnek, sehonnan nem kapnak megvilágítást A gépeken volt lámpa, leégett a tra­fó, mondtuk, cseréljék ki. Azt válaszol­ták, hogy mi tettük tönkre. Hát kérem, én megértem, jó, hibáink is vannak. De egyszer amit az ember használ, az idő­vel megkopik. Ha éppen arról van szó, és ők úgy kívánják, tegyék a múzeum­ba azt a lámpát, zsírozzák be, ott nem kopik. Ez világos. Viszont a műhely sötét, és mi ott a sötétben nem tudunk rendesen dolgozni, szerintem ez hozzá­járul a minőséghez és a balesetek elhá­rításához. A havi munkavédelmi gyűlé­sen kértem, hogy ezt oldják meg, de csak megígérték, és az ígéret szép szó. Egy másik vágyam a munkahely és a gépek tisztán tartására összpontosult, de itt sem értem el nagyobb sikert. A munkások egymás között veszekedtek, hogy nincs seprű, nincs seprű, ki lopta el a seprűt? Nyilvánosságra hoztam a dolgokat, és rámutattam a seprű és a textilhulladék hiányára. Hamarosan megkaptam a választ: — Vegyetek seprűt. Volt rá eset, hogy összepótoltunk, vettünk seprűt. De miért mi vegyünk? — Mi csak állami vállalattól vásárol­hatunk — mondja a főnök —, azok meg nem gyártanak seprűt. Csak a szövet­kezeti egységek gyártanak, velük nem kereskedhetünk. Na jó, én megértem, nem lehet ven­ni seprűt. Viszont mégsem értem meg, hogy miért nem lehet venni. Mert azt mondták, a vállalatnak van erre pén­ze, vehetne. Lehet, hogy a papírmun­ka miatt, ehhez nem értek. Kivonom magam alóla. De ha azt tekintjük, hogy a gépek importból vannak, és hi­­za éppen elég nehezen vettük meg, ak­kor miért ne lehetne megbecsülni? Ennél sokkal humorosabb a textil­hulladék hiánya. Azt mondja nekem valaki a műhelyvezetőségből. — Donki, maga nős ember, biztos a­­kad a feleségének kiselejtezett hálóin­ge, kombinéja meg ehhez hasonló, a­­mivel megtörölhetné a gépeket. Hoz­za be! Megszégyelltem magam, de azért megfogadtam a tanácsát. Sajnos, a ki­selejtezett ruhadarabokból hamar ki­fogytam, és maradt ismét a régi hely­zet. Talán most kisegíthetne az illető hasonló ócska holmikkal, hisz biztos vagyok benne, hogy az ő feleségének is akad kiselejtezett alsóneműje, ha már ő ezeket kedveli jobban. Ezek az emberek vagy elfelejtették, vagy soha nem is tudták, hogy a köz­vagyon védelme állampolgári köteles­ség lenne. Talán majd egyszer rádöb­bennek, amikor az olajos mozaik mun­kabalesetet okoz, és a milliós értékű gépek termelőképtelenekké válnak. A­­hogy én vettem észre, már elég hibá­sak a gépek, nagyon gyakoriak a prob­lémák velük, pontosan az elhanyagolt­ság miatt. Ott van épp a francia gép, addig za­varták, amíg csak egy lánc, egy szíj volt rajta. És hányszor szóltunk, hogy a gép nem megy jól, duplázik, annyit üt, amennyit akar, az embernek nincs kiszámítása, nem biztonságos a gép. A karbantartók nem csinálták meg, mert azt mondták, van egyéb, fontosabb, így, úgy, addig, amíg a gép kidöglött. S most, hogy kidöglött, csupán a főten­gely hetvenezer lejbe került. Még most sem biztos, hogy jól fog menni, meg­csinálták, bejáratás alatt van. Körül­belül négy héten keresztül állott, és ha figyelembe vesszük, hogy nyolc óra a­­latt körülbelül hatvanezer darabot gyártott, holza ez nagy veszteség, mil­lió, millió és millió, plusz a főten­gely. Akkor felvetettem egy másik dolgot, mert a mi anyagjaink nem felelnek meg a gépnek. Hát ez nem a mi hi­bánk, hogy mások sokkal hamarább kezdték el a technikát, mi éppen elő­rehaladottak vagyunk a fejlődők kö­zött. A mi anyagjaink nem annyira megfelelőek, de elég jók ahhoz, hogy tudjunk kihozni egy darabot belőle, sőt exportálunk is. És akkor szóltam, hogy ez nem jó, itt valamit segíteni kellene. Mert mi a helyzet? Ez az automata gép is kétgombos, dupla kézi kapcsolásos, de az egyik gombot itt leblokálták egy vasdarab­bal. A másikat benyomjuk, így indít­juk el a gépet, és bal kézzel tolni, se­gíteni kell az anyagot. A szerszámok hosszúak, az anyag olajos, és pillana­tok dolga vagy a véletlen szerencse hozza, és becsúszik az ember keze, le­lapítja az ujjait. Na, de amikor jön a munkavédelem, mert ki szokott jönni a fővárosból, jobbról, balról, akkor mindegyik főnök félti a bőrét. Akikor szaladnak: — Dobjátok le a vasat, dobjátok le a vasat, dobjátok már le azt a pat­kót! S megkérdeztem őket: — Most miért dobjuk le? És akkor hogy indítjuk el? Ketten a gépet elindítani nem sza­bad, nem lehet összehangolni két em­bert, így írja a munkavédelmi szabály. Megkérdeztem három mestertől is: — Ha beüt egy ilyen ellenőrzés, mit tudunk tenni? Megáll a gép és nem dolgozunk? Megkérdik, miért nem tej­­termelünk, mit válaszolunk? Vagy csak állunk s nézzük őket? A mai napig sem adtak megoldást erre, hogy hogyan lehetne azt a gépet valahogy úgy beállítani, hogy az em­ber veszély nélkül elindíthassa. Mert a mi anyagjainkat fél kézzel tolni kell. Éppen elég veszélyes. Szerencsére az automatáknál még baleset nem tör­tént, és ezt le kell kopogni valahova. Mert a fülem mellett nincsen kert meg falra hányt borsó, én így olvas­tam le a dolgokat, sehol semmi bizto­sítás.

Next