Műszaki Hetilap, 1881. március-szeptember (1. évfolyam, 1-28. szám)

1881-07-10 / 17. szám

A MU- ÉS KÖZÉP­ÍTÉSZET, AZ EPITŐ- ÉS MŰIPAR VALAMINT AZ ÚT-, VASÚT-, HID-, ÉS VÍZÉPÍTÉS S A GÉPÉSZET ÉS GYÁRIPAR KÖRÉBŐL. I. évfolyam. 17. szám. Előfizetési ára: Erre az évre 6 frt, negyedévre 2 frt. Szerkesztőség és kiadóhivatal Budapest, Üllői út 4. sz. Budapest, 1881. julius 10. A mult épitő­művészete és annak viszonya a jelenkor építészetéhez REDTENBACHER RUDOLF után. (Befejező közlemény.) A modern építészet m­inden architektúrában vannak oly motívumok, melyek fejletlenek ma­_______vadtak, mert az idejükben fenállott feladatok terjedelme kifejlesztésüket nem kí­vánta ; Így képezte tovább a római építő­művészet a görög, a gót styl a ro­mán, a renaissance pedig a római architektúra egyes motívumait és nekünk, minden építészet az érté­kesíthető eszmék egész kincstárát hagyta hátra. E szűk vázlattal azt akartuk megmutatni, hogy a miút építészete oly összehasonlító kriti­kai módszerrel vizsgálható, mely­nek nincs más czélja, mint minden egyes építőművészetben az általán értékest megtalálni és a csak történelmileg jelentékeny­től elválasztani. Ha a múlt építé­szetét egész terjedelmében ezzel a módszerrel tárgyalnék, egyrészt oly­általán érvényes részt fejthet­nénk ki, melyhez minden nép és minden idő járult valami csekély­séggel, másrészt pedig oly törté­nelmi maradványokra akadnánk, melyeknek nincs gyakorlati, hanem csak tudományos értéke. A múlt idők építészeti styljainak tárgya­lása tehát kettős czélú lehet. Ezek egyike a praktikus, másika a tudományos szükségletet elégíti ki; az előadásban magában azon­ban a két rész nem különíthető el élesen, mert a praktikus érdek tudományos búvárlatokra késztet, a tudományos megismerés pedig a praktikus szükségletnek szolgál. Ha tehát előadásunk czéljait nem is választhatjuk el tökéle­tesen, mégis elkülöníthetjük a mód­szereket s nem fogjuk a tudományosan érde­kest praktikus szellemmel mérlegelni, vagy magamagáért praktice is értékesnek nyil­vánítani. Tudományos tekintetben jelentékeny min­den a tudomány haladását előmozdító és gyor­sító tapasztalás. Azt pedig, mi értékes gya­korlatilag, nem dönthetjük el minden egyes esetben, a felett a történelem van hivatva ítélni. A­mi ma elavultnak látszik, holnap is praktikus érdeket kelthet, s a­mit most gyakorlatinak tartunk, rövid időn használha­tatlanná válhat. Mai építészetünk nem állít­ható valamely önkényes álláspontra, mi még mindig ahhoz az újkorhoz tartozunk, mely a művészet újjáébredésével, a hit reformálásával, a gondolat szabadságával, a könyvnyomtatás találmányával és az új világ és új emberek felfedezésével kezdődött. Mi még mindig azon az állásponton vagyunk, melyet általá­ban renaissancenak mondhatunk, mi nem te­hetjük a történelmet meg nem történtté s nem térhetünk vissza a középkorba. De tanulnunk kell a történelemből, ec­­clectice kell eljárnunk és daczára, hogy állás­pontunkat ismerjük, ki kell aknáznunk a múlt használható eszméit és formáit. Időnk oly feladatok megoldására vár, melyeket egyik építészet sem ismert, de meg is adja a feladatok megfejtésének oly feltételeit, melyeket eddig nem ismertek. A múlt szol­gáltatja aztán a valósítás eszközeit. Előbb sem volt különben, így tanítja az építészet általános fejlődéstörténelme. Az általános tektonika programmja. Ha a renaissance híveinek valljuk ma­gunkat és mégis ecclectice akarunk eljárni, akkor általánosan érvényes tektonikus alap­elveket kell megállapítanunk, mert ezek nélkül nem lehet kifejezni, mit akarunk és mit nem akarunk. Ha tektonika alatt általában nem értünk egye­bet, mint az emberi képek és alakzatok oly művészi alakítását, mely nem képezi a szobrászat te­rét, akkor a tektonika az archi­tektúra, a mérnöki szak, a gépé­szet, a hajóépítés és a m­űipar fel­adatait foglalja magában. A négy első alakzatai és egybeállítása any­­nyiban közös, hogy a nehézkedés elvét uralja s ennélfogva épül, míg a mű­ipar tárgyain nem ural­kodik a nehézkedés elve, s azért ezek nem épülnek, hanem k­é­­szülnek. A tektonika tehát, mint az emberi alakzatok és képek mű­vészi egybeállításának tudománya egyszersmind az alapítás tana is. Ez azonban különféle tényezőktől függ; előfeltételül megkívánja az alakokat magokat és a geometri­kus alapnézeteket, melyek nélkül alakítás nem képzelhető és melyek a pontoknak a vonalban, a síkban és a térben való összeköttetésében állanak. De az alakítás még azok­tól a czéloktól is függ, melyeknek az emberi képek és alakzatok szolgálnak, valamint azoktól az anyagoktól, melyekben valósulnak. A tektonikának tehát, ha az építészet, a mérnöki szak, a hajó­építés, a gépészet és a m­űipar terét akarja magába foglalni, az a feladata, hogy a geometriai alapfogalmakat és a forma, czél és anyag viszonyát tanítsa. Van azonban a formáknak még egy vi­lága, mely nem függ a czéltól és az anyag­tól és mely nélkül a tektonika lehetséges nem volna, mert a czél és az anyag viszo­nyának tekintetbe vétele csak oda vezetne, a­hová a természet alakítása elér. A tektoni­kának az emberi képzetek és összeállítások művészi alakítását kell tanítania. A művészi 17­ ­02. ábra. A párisi csillagvizsgáló egyenlítői távcsöve.

Next