Műút, 2011 (56. évfolyam, 23-30. szám)

2011 / 23. szám - Bednanics Gábor: Tendenciák a differenciában

SZUBJEKTUMPER F­ORMÁT A ÁTÉK 3 fé­rfi LD Q O cc­­ Cl 'O­­Sfi C LU 1/1 'TO _Q o o CQ­ ANULMÁNY része, melyet Kata megszenvedett nevelődése eredményeképp vállal föl, s melynek szellemében a férfiakra és a nőkre osztott szerepek egyéni kombinációját, szabálytalan keverékét választja. Az írásban - melyről Gilles Deleuze­ azt állítja, hogy elválasztha­tatlan a „kendéstül”5 (Gyimesi Tímea leleményes fordításában­), ahol ez a „leendési folyamat”, a valamivé válás sohasem követ­kezik teljesen be, inkább csak a „közelség zónáját”­ igyekszik az író megtalálni - valóban ahhoz segíti Katát, hogy megoldja élete egyik nagy dilemmáját, „furcsa” (I, 35) érzését, miszerint sehova nem tartozik, minden helyzetből „kilóg”. Az írás ahhoz a felismeréshez is elvezeti, hogy teljesen rendben való a „nem passzolás”, a „kilógás”. Hiszen csak akkor nem lógna ki, ha min­dig készen kapott sémák szerint performálná önmagát. Azaz ha genderbinaritást és rögzített szubjektumpozíciókat feltételezve vagy a hagyományos női szerepeket játszaná, vagy ha már a nor­mától való eltérést választotta, akkor mindig következetesen egy irányba térne el. Kata pedig nem kívánja sem a készen kapott sablonszkriptek diktálta „rendes lány”, az „igazi nő” vagy a „jó anya” performanszát alakítani, sem az újfajta kézikönyvekből ta­nult asszertív nő szerepét eljátszani, aki köteles letiltani önmagá­ban minden bizonytalanságot és gyengeséget. A regény uralko­dó toposzát véve példaként, bár tudja, hogy könyvével sok ezer nőnek segített, nem akar minden helyzetben Terézanyu lenni. Felfogja terézanyusága korlátait (a fiát elvesztett anya tragédi­ája hallatán például tehetetlen - II, 46). Nem vágyik rá, hogy vonzza „a szerencsétlen, frusztrált, problémás férfiakat” (I, 115), hogy „kitartó, de finom kérdezősködéssel” szóra bírja „a hallga­tag, gátlásos, magánéleti és szakmai válsággal küzdő” férfiakat (I, 121) , hogy felvállalja mások, különösen a férfiak problémáit (I, 122) , és hogy végighallgassa „az összes exnős, nehéz gyerekkoros, csalódós sztorit”, mégpedig úgy, hogy közben még kitüntetve is érezze magát, „amiért megnyílik a másik” (II, 336). Úgy tűnik, a két regény minden epizódjában és minden narratív kitérésében ezt a pályát járja be: felállít egy ismert visel­kedésmintát, melyet a végsőkig követ - mindaddig, amíg a kö­vetkezetesség és kiszámíthatóság szerint előállított performansz excesszusáig el nem jut. Akkor váratlanul felmutat egy alternatív szkriptet, mely nem az előbbi következetes és túlzott továbbvite­le, inkább egy „szelídebb”, „reálisabb”, „normálisabb” alternatí­vának ígérkezik — mindaddig persze, amíg a narrátor végig nem járja ennek a forgatókönyvnek is a potenciális abszurditását. Azaz bemutatja, hogy mi volna akkor, ha most ezt a szkriptet követnénk következetesen és a végletekig hajtva. Mindkét pálya az abszurdba torkollik, ami azt is jelenti, hogy a szubjektumper­­formativitás akkor bizonyul banálisnak és unalmasnak, ha kész mintákat reprodukál: a következetesség ekkor önmaga abszurd excesszusába fordul. Ekképp Rácz Zsuzsa két Terézanyusáról el­mondhatjuk, hogy a cselekmény is az abszurdba konfabuláló ki­térés alakzata szerint halad, s e két minta ikonikusan, szinte mise en abyme-ként vetül egymásra, amennyiben a narratív alakzat és a cselekmény ugyanannak a tartalomnak a formáját, s egyúttal - hogy Hayden White közismert terminusát használjam- — ugyan­annak a „formának a tartalmát” igyekszik megvalósítani. Bednanics Gábor Tendenciák a differenciában A „könyvpiaci termés” áttekintése és értékelése nem csupán azért nehéz feladat, mert a belátható időbeli távlat nagyon szűkös ah­hoz, hogy a megértés mozzanatán túl valamiféle értékeléssel áll­hassunk elő, hanem azért is, mert e fogalomban keverednek a gazdasági, az irodalmi/kritikai és a - tagadhatatlanul mindig jelen lévő - személyes szempontok. A lírakötetek listáinak, majd egyes darabjainak áttekintése során kirajzolódó értelmezési irányok fel­rajzolnak ugyan erőviszonyokat, össze- vagy széttartó tendenciá­kat, de ezek „nemzedéki” vagy valamilyen történeti mintázatként való felfedése egyszerre volna naivitás és mohó önkény. Csoporto­kat, szerzőket kiemelni ezért jobbára a személyes érdeklődés és az olvasást megelőző esetlegesség (f)elismerése után érdemes. Már a verseskötet-listák átböngészése során is nyilvánvalóvá válik, hogy a költészetre fordított energiák mintha csökkenné­nek. Az utóbbi évekhez képest — bár pontos statisztikát nem ké­szítettem — kevesebb versgyűjtemény jelent meg mind 2009 ka­rácsonyán, mind a tavalyi ünnepi könyvhéten. A költők inkább — mint Lanczkor Gábor — regénnyel, vagy — akár Térey János — drámával jelentkeztek, illetve tehetségüket az egyre csábítóbb piaci területnek ígérkező gyermekirodalomban kamatoztatják. Azért is érdekes ez a mennyiségbeli visszaesés, mert a lírai meg­nyilatkozásmód iránti igényt a modern magyar költészettörténet olyan erőteljes hagyománya erősíti, mely a 21. században is érez­teti a hatását, noha legalább a 19—20. század fordulójától kez­dődően befolyásolja irodalmunkat. A Nyugat esztétizmusának hatására érzékelhetővé vált diszkurzív átalakulás a költészet pri­mátusát hirdette a többi beszédmódhoz képest, így a klasszikus 4 Gilles Deleuze: La littérature et la vie = Critique et clinique, Paris, Les Editions de Minuit, 1993, 11-17. 5 „L’écriture est inséparable du devenir” 6 Gyimesi Tímea: Szökésvonalak - Diagrammatikus olvasatok Deleuze nyomán, Budapest, Kijárat Kiadó, 2009. 7 ,,[T]rouver la zone de voisinage” 8 Lásd: Hayden White: The Content of the Form — Narrative Discourse and Historical Representation, Baltimore, Johns Hopkins UP, 1987. 58

Next