Műút, 2014 (59. évfolyam, 43-48. szám)

2014 / 6. szám (48.) - Tóth Orsolya: Egy "barbár" gentleman (Bodrogi Ferenc Máté: Kazinczy arca és a csiszoltság nyelve)

KRITI­KA z ÚJ cc › Cü cc › CÜ ›­ro . és í kötődnek, írásaiban egyaránt felfedezhetjük a csiszolt műked­velő (virtuoso) és a felkészült műértő (connoisseur) ideáltípusát, pontosabban e kettő között kirajzolódó arcélét (229). Különösen érdekes összevetni Kazinczy kritikusi gyakorla­tát a „társalgó kritika” egyik alapítójának, Lord Shaftesburynek a gondolatmenetével. Kazinczy ízlésfelfogása az angolszász kontex­tuson belül értelmezhető, tehát az ízlés természeti adomány, de tökéletesíthető, főként az élmény alapú találkozások által elsajá­tított klasszicisztikus normák belsővé tételével (249). Jóval nehe­zebb azonban megtalálni a kapcsolatot a nevetés shaftesburyánus filozófiája és Kazinczy elképzelései között. Az általa alkalmazott csípős humor (salsum), gúnyos nevetés (dicacitas) távol áll a Lord felfogásától, ám Bordrogi amellett érvel, hogy a nevetéshez kap­csolódó retorikai eszközkészlet más-más mintázatba rendeződ­het a politeness személetmódján belül (252). A kötet lezárása visszatérés a Wieland-szöveghez, a Szinopei Diogenesz Dialógusaihoz. Az esszéisztikus regény részletes értel­mezése nem csupán azt tárja fel, miként jelenik meg a szöveg­ben a politeness diskurzusának kelléktára, hanem a német szak­­irodalom alapján arról is képet kaphatunk, hogy Wielandnál a társadalmi egyenlőtlenség a csiszoltság szellemében orvosolható. Bodrogi többek között erre reflektálva hangolja össze a német és magyar szakirodalom eltérő irányait. Ennek segítségével ra­dikálisan újraértelmezhető a Kazinczy-szakirodalom egyik visz­­szatérő toposza. Kazinczy arisztokratikus ízlését meglátásom sze­rint hol a kirekesztésre hajlamos személyiség jellemhibájaként, hol — mint Bodrogi is jelzi — többnyire negatív felhanggal, a társadalomtörténeti arisztokrácia-fogalom egyik kategóriájaként kezelik. (295) Bodrogi szerint azonban ehhez nincs köze, kap­csolódik viszont az antik és shaftesburyánus arisztokrata­ felfo­gáshoz. Platóni gyökerei az arisztokratikus jellemű ember szép és egyben boldog lelkére utalnak, hiszen az arisztokratikus lélek részei helyes arányban állnak egymással. Schillernél a kellem, a szépség kifejezetten az erényes, nemes lélek megnyilvánulása, végső eszménye a kellem és a méltóság, s ennek forrása nem kis részben a shaftesburyánus arisztosz-felfogás. (296) Mások már korábban kiemelték e monográfia szintézis-te­­remtő jellegét, a különböző kutatási területek összehangolásából származó előnyöket, a nagy szakmai erudícióval végzett elemzé­seket.14 S most hozzátehetünk még néhányat, a párhuzam ked­véért a csiszoltság nyelvén. Ha létezik a szakmai nyelvre konver­tálható ízlés­ fogalom, a szakirodalmi és szépirodalmi forrásoknak kifinomult értelmezése, a kötet szerkezetére vonatkozó arányér­zék, úgy Bodrogi monográfiája teljes mértékben birtokolja eze­ket az erényeket. A szakkritika egyik jellegzetes retorikai fordulata azonban most sem maradhat el. Az erények számbavétele után következik a számonkérés, természetesen a kritika szerzőjének épp aktuális vesszőparipájára hivatkozva. Az én vesszőparipám mostanában Johann Caspar Lavater, akinek a munkáira e monográfia nem hivatkozott. Most röviden megpróbálok érvelni mellette, hogy szerintem miért lett volna jó, ha mégis megteszi. Johann Caspar Lavater, a svájci lelkész és teológus széles körű népszerűségét fiziognómiai kézikönyve alapozta meg. A fiziognómia több évezredes története során osztozik azon elő­feltevésben, hogy az ember külső jegyeiből, az arcvonásokból, a testalkatból következtetni lehet a belső jegyekre, különböző tulajdonságokra, a jellemre, a karakterre. Lavater munkája a klasszikus fiziognómiai tradíció összefoglalója, s az újkori fiziog­nómia alapműve. Physiognomische Fragmente zur Beförderung der Menschenkenntniß und Menschenliebe (1775—1778) címen j­elent meg a metszetekkel gazdagon illusztrált, négykötetes kiadvány. Fiziognómiai tanai, elemzései viharos gyorsasággal terjedtek el Európában, szinte azonnal megszülettek a francia és angol fordí­tások. E népszerűséget tekintve feltűnő lehet a munkáit később övező hallgatás. (Bár az elmúlt két évtizedben beszélhetünk egy­fajta Lavater-reneszánszról). Ennek azonban tudománytörténeti okai vannak. Umberto Eco egyik írását 15 például úgy is értel­mezhetjük, hogy (Hayden White terminológiájával élve) szatí­raként cselekményesíti a fiziognómia történetét, de nem tekint­hetünk el attól, hogy a történet tragédiaként is elbeszélhető. A fiziognómia története az előítéletek történetével fonódik össze, a rasszizmus „elmélete” szoros kapcsolatba kerül a nemzeti fizi­­ognómiával.16 Rossz hírét azonban nem kizárólag a XX. század tragikus történései alapozzák meg. Ahogyan egyik értelmezője fogalmaz: „áldozatul esik a pozitivizmus tudományeszményének és a felvilágosodásénak”.17 Az (el)hallgatás ellen azonban lehet­nek érveink, amennyiben célunk nem egy védhetetlen gondo­latmenet rehabilitációja, hanem egy diskurzustípus történeti, esztétikatörténeti rekontextualizálása. Lavater munkáinak jelentősége nem csupán annyi, hogy az emberek ezentúl az ő tanai alapján választanak házastársat és szol­gálót. Kazinczy Angelo Solimant végigmérő pillantása a Pályám emlékezetében, vagy éppen Péterfy regényében a fiziognómiai megismerés iskolapéldája. Mint azonban Melissa Percival egyik elemzése kifejti:18 Lavater könyvének művészettörténeti/elméleti relevanciája is van. Maga a kötet is egyfajta „műalkotás”, amely­ben az emberi arc és a műtárgy szemrevételezése párhuzamot mutat. Lavater munkája ugyanakkor művészetelméleti „szöveg­­gyűjtemény”, többek között éppen a szépség és a grácia fogalmá­ra reflektálva. S nem véletlen, hogy az angolszász recepció külö­nösen érzékeny a közvetlen és a közvetett Shaftesbury-hatásra.19 A neoplatonikus háttérre utaló természetfelfogás, a szépség és a morál szoros kapcsolata, s az optimizmus, mely szerint az em­beri természet eredendően hajlamos az erényre, olyan jegyek. 14 Boldog-Bernád István: Bodrogi Ferenc Máté: Kazinczy arca és a csiszolt­ság nyelve. Egy önreprezentáció diszkurzív háttere, Irodalomtörténet, 2013. Granasztói Olga: Kazinczy csiszolt arca, reciti.hu. 15 Umberto Eco: Az arc nyelvezete, ford.: Kunkli Enikő, Lettre, 2004. nyár. 16 Ebből a szempontból is beszédes Richard T. Gray könyvének címe: About Face: German Physiognomic Thought from Lavater to Auschwitz, Wayne State University Press, 2004. 17 Richard T. Gray, 4. 18 Melissa Percival: Johann Caspar Lavater: Physiognomy and Connoisseurship, Journal for Eighteenth Century Studeies, 2003/26, 77. 19 Uo„ 89. 60

Next