Művelődés, 1958 (11. évfolyam, 1-12. szám)

7. szám

A húszas évek elején történt ez. Akkoriban Lenin­­grádból ki-kiröppent és vissza-visszatért új műsorért Joshnij Kék madár kabaréja. A mi városainkat is el­ragadta. Példát mutatott, milyen magas fokon lehet mű­velni mind a városi, mind a falusi népélet ábrázolását. Közmént legyen mondva: falusi színpadi szerzők je­lentkeztek. Elsőként Györkös bácsi, a kétvízközi kőmű­ves, kinek darabját Szabédi László fésülte át és segítette színpadra a kolozsvári Magyar Színházban (A szent- l­ászlói vőlegény). Néhány helyszínen gyűjtött paraszt­dallal is megtűzdelték és tordaszentlászlói paraszttánco­sok járták benne a legényest, szolgáltatták a statiszté­riát. Betanulták később és előadták Kolozsvárott maguk a szentlászlói parasztok is. Bennem ez az előadás mé­lyebb nyomot hagyott, mint a színészeké. A színészek — benyomásom szerint — nem tudtak mit kezdeni a hi­teles népi ábrázolással. Ők országszerte valami „generál“ műparasztot játszottak. Nagy színjátszók voltak a magyarfenesiek. (Balázs Péter írt közelebbről róluk, mikor megnyerték Csizmarek Matyó lakodalmával az országos első díjat a mostani fiatalok.) De régebb rendszerint le kellett fize­tnök a csendőrőrmestereket az előadással kapcsolatos tánc enge­délyezéséért, meg a zeneszerzők pénzbeszedőjét, aki ver­senyt basáskodott az adószedőkkel Két helyi színpadi szerzője is volt a magyarfenesieknek. Ma is állítom: épkézláb darabokat írtak, csak érzett rajtuk a régebbi népszínművek hatása. Nagy előny volt azonban, hogy saját életüket játszották a színpadon és egy-egy jelene­tük feljutott a színművészet színvonalára. (Külön élvezet volt látni, ahogy a falusi ember a helybeli uraságot alakította. Volt abban egy adag felszegség, de kiszámított karikatúra is.) A székelyeket én bolondítottam meg a székely Kék madárral. Állítottam, hogy a székely népi tánc éppúgy megállná a helyét a színpadon, akár az orosz vagy a lengyel, csak a rendezés, a beállítás művészi legyen. Székelyudvarhely városi műkedvelői hamarosan egész es­tet betöltő, három székely balladából fabrikált három­­felvonásost hoztak fel Kolozsvárra. Zeneszerzőt is talál­tak hozzá Sepsiszentgyörgyön. Bizony félszeg és nagyon provinciális erőlködés volt ez, csak az édesanya szere­pében hozott egy fiatal tanárnő mélyen emberi alakítást. És volt egy ragyogó táncosuk. Puszta emlékezetből nehezen tudom megközelítő pon­tossággal felidézni a fontosabb népi műkedvelő meg­mozdulásokat. Híres műkedvelő együttesei voltak a csík­­szeredaiaknak — eredeti bemutatót is adtak —, a nagy­­enyedieknek, désieknek, szamosújváriaknak a városiak közül. Ahogy a kisebb vándorszínész társulatok évről­­évre lejebb süllyedtek a züllés­ útján, úgy erősödtek a magyarlakta városok műkedvelő csoportjai, néhány jobb játékerő köré csoportosulva. Marosvásárhely egyidő­­ben nagyoperettekbe is belevágták fejszéjüket (Három a kislány, Offenbach) sikerrel. Udvarhelyt, Enyeden híres bonvivánok nőtték ki magukat (Kerestély, Ménesi stb ). Nem merném azonban állítani, hogy ezzel tartalmasabbá, mélyebbé vált volna a helyi művelődési élet. Működési bázisuk a dalárda volt, melynek Kakassy Endre már kimutatta előnyös és hátrányos oldalait. Egykori dévai és zsilvölgyi sajtószervekben utána kellene lapozni a bányászműkedvelésnek. Mintha Heyer­­manns Reményét és Csiky Gergely Spartaccusát szíve­sen és sokszor játszották volna. NEM TÉREK ITT KI részletesebben a magam vezette „Kiesett Kaláka“ és a „Kalotaszegi Balladaegyüttes“ tör­ténetére. Sikerüket a helyi népköltészeti és népművészeti kincs valósághű színrevitelének köszönhették, válogatott szereplők szorosan összetartott előadásában. Szétesett a produkció, valahányszor itt-ott megkísérelték feltámasz­tani. Megfigyeléseim szerint mindig azért, mert a helyi rendezés engedményeket tett a szerzői és rendezői elő­írások vagy a művészi kidolgozás terhére. Nem „gyön­gyösbokrétát“, nem paraszti egzotikumot akartam sz­a­­badra vinni, hanem a nép széles rétegeiben rejlő, kibá­­nyászatlan művészi értékeket felszínre hozni. Amire nap­jainkban a nagyobb apparátussal dolgozó népi együt­tesek törekednek... Évek óta kikapcsolódtam a mai műkedvelő mozgalmak közvetlen megfigyeléséből De azt mindenképpen tapasz­talom, hogy a műkedvelés a múlthoz viszonyítva mennyi­ségileg és minőségileg egyaránt óriásit nőtt. A hivatásos színjátszás ma már a műkedvelésben nem közönség­elvonó vetélytársat, hanem közönség- és művésznevelő széles és mély gyűjtőmedencét lát. Rájöttünk arra is, hogy az alapos és eredményes műkedvelő-neve­lést nevelői karunk kellő előkészítésével lehet csupán megoldani. Tantestületeink és a Bolyai egyetem művész­együtteseinek tagjai — akik nemrégiben szép sikerrel vizsgáztak Kolozsvárott és a tartományi központokban — nógatás nélkül is buzgó rendezői lesznek munkahelyü­kön a népi műkedvelésnek. Olyan nevelői kar, mint a felsőbányai, amely még az anyanyelv helyes kiejtésével is küzd, gyönyörű, ha műkedvelő tevékenységgel tovább­­képezi magát. De valakik felelősek azért, hogy ilyen fogyatékossággal bocsátották ki őket egykor az iskola padjai közül. A Népi Alkotások Házai talán jelentős lépést jelen­tenek majd előre a nép művészkedése útján. Régi vesszőparipámat most is előhozom, h­átha lesz foganatja. Mindenfajta művészkedést népi mesés és verses szöve­gek értelmes olvastatásával kell kezdeni. Meg azoknál is, akik valamikor háromfelvonásos színművekben hős­nőket játszottak. Plasztikus, kifejező színpadi beszéd nél­kül a műkedvelő színjátszás nem ad kultúrált műélve­zetet sem annak, aki csinálja, sem annak, aki hallgatja. S a kötelező hétosztályos iskolának meg kell tanítania helyesen beszélni fiainkat és leányainkat.­­ 51

Next