Művelődés, 1958 (11. évfolyam, 1-12. szám)

7. szám

MŰKEDV­ELÉS NÉPI MŰKEDVELÉSÜNK HAGYOMÁNYAIBÓL Írta: SZENTIMREI JENŐ HA HELYESEN AKARUNK BESZÉLNI a műkedve­lésről, élesen el kell határolnunk egymástól annak kétfelé jelentkezési formáját. Az egyik, az igazi amatőrizmus, nem hivatásszerűen ugyan, de művészi ábrázolásra törekvő szent lelkesedés­sel, önművelő és társadalomművelő munkát végez. A második derűre-borúra rendez. E második fajta „műkedvelés“ bővebb ismertetése alól szíves felmentést kérek. Érjük be annyival, hogy a múlt­ban szaporodott el ez az „igényes“ amatőrizmus. A nép mindig is óhajtotta magát műkedvelés útján műveim. Nem egyszer bebizonyosodott, hogy a maga erején is kimagasló művészi alkotásokra képes. Gorkij leírja kegyelemkenyérre jutott, majd koldussorba süllyedt nagyanyjáról, milyen pompás egyéni táncteljesítményekkel gyönyörködtette övéit Feszty Árpádné Jókai Róza a múlt század kilencvenes éveinek elejéről feljegyezte J­u­s­t­h Zsigmond fiatal író pusztaszenttornyai paraszt­színházának egyik szereplőjéről: „Az első klasszikus táncosnőt életemben ott láttam Rétes Mari mosogatólány személyében ... A park egyik tisztásán (a cigány valami operarészletet játszott), me­zítláb, mosogató szoknyában, neki ismeretlen melódiákra, saját árnyékával csodálatos táncot járt. Mi lehetett volna belőle, ha tanul? Tán magyar nő nevéhez fűződne a mo­dern klasszikus tánc fogalma." Justh Zsigmond az a kivétel volt, aki földesúri mi­volta ellenére a népben látta a jövőt. „Ha néhány nagy­úri család el is vész, a nép élni fog, mert erő lakozik benne“... írja tervezett regényciklusának első kötetében, A puszta könyvé­ben. Éveket élt Párizsban, hol a tár­­sadalami és művelődési dekadencia mellett, Antoine gáz­gyári tisztviselő és más haladó művészek a megújho­dásra vettek irányt. Akkoriban aratott Antoine Szabad Színházában nagy sikert Tolsztoj mostanában ismét sű­rűn felújított parasztdrámája, A sötétség hatalma, mely jóformán egész Európát megrázta. (Egyesek szerint az ifjú Justh is tolsztojánus volt.) 1891-ben kezdett az alig harmincéves fiatalember nép­rajzi tanulmányokhoz Orosházán és Tornyán, a sokat em­legetett „viharsarok“ környékén. Könyvtárakat alapított a dohánytermelő gányóknak. Író- és művészbarátaival, Bródy Sándorral, Czóbel Minka költőnővel, Feszty Árpád festőművésszel felolvasásokat rendezett népének és sokat tanult tőle. Sokat és újat. Téli és nyári színházat épített nekik, a nyárit ógörög amfiteátrumok mintájára köralakúan, piros vászonnal bevont ülőhelyekkel. És csupa helyi és környékbeli parasztszereplővel Plautust (A kincs, Fecse­­gők), Moliére-t (Képzelt beteg, Botcsinálta doktor), majd Shakespeare-t (A makrancos hölgy), és Sophoklest (Elektra) játszik, vagy maga ír kis darabokat művészei­nek (Siralomház, Asszony szava, Isten szava, Hárman voltak), Czóbel Minkával (Délibáb). Egyetlenben egy népszínművet vett fel műsorára, A falu rosszát. A falvak, tanyák, puszták népe nyolc kilométer körzet­ből seregük fel az ingyenes előadásokra. Az anyák szo­pós gyermekeikkel „És semmi rendetlenség, egyetlen kiál­tás nem hallható. A kocsmák egymás után sorra buknak, ezek a drámai előadások olyan mámorba ejtik a népet, melyet többre becsül ... A Képzelt beteget és a Bot­csinálta doktort olyan hévvel és animéval adták, hogy a közönség majd megpukkadt nevettében A padok törtek és szakadtak úgy, hogy erősebbekkel kellett kicserélni“ — írja Justh egyik barátjának. Meg csak annyit, hogy egyik főszereplője és nótaszerzője, Kulcsár Pál — pa­­rasztszocialista vezér volt. Justh ezt tudta róla, mégis szívesen vállalta gyerekének születésekor a komaságot Csak annyit tegyünk hozzá: Justh Zsigmond egy volt, s őt is korán elvitte a tüdőbaj. A KÉT HÁBOREJ KÖZÖTT az egyházak állottak le a műkedvelés patrónusainak „Magyar kötelesség“ címén éhbérért dolgoztatták a felekezeti tanítókat. Megengedték azonban egyeseknek, hogy műkedvelő előadásokat ren­dezzenek az iskola, a lelkészlak tatarozására és — ha jut — a tanító megsegítésére. A kalotaszegi Kiskapus tanítója és a lelkész felesége voltak a betanítói az első, országos hírre vergődött népi műkedvelő együttesnek. A falu rosszát játszották s valóban volt egy Finom Ró­zsijuk, aki szépen énekelt és életet tudott vinni játékába. Gyönyörű volt a színpad viseletük színes pompájától. Kolozsvárt közönség és sajtó túlzott elragadtatással fo­gadta vendégfellépésüket — először. (Parasztemberek szá­jából az uriasan finomkodó ah, ah' felkiáltások bizony hamisan, nevetségesen hatottak.) Bejárták az országot Brassóig s tán még azon is túl. A tanító amerikai tur­néról ábrándozott. A második hazai vendégjáték-körút azonban már leégéssel végződött. Csak arra volt jó, hogy felébressze a többi falvak népében a magamutogatás vá­gyát s mivel tartalmából többre nem futotta, a fentebb említett második jelentkezési formához, az igénytelen­ dilettantizmus elharapódzásához vezetett. 50

Next