Művelődés, 1972 (25. évfolyam, 1-12. szám)

1972-10-01 / 10. szám

PETŐFI Ahogyan Teleki Sándor látta A Petőfivel kapcsolatos máramaro­si vonatkozású emlékanyag felelevenítését nem zárhatjuk le anélkül, hogy ne térnénk ki a koltói „vad gróffal" va­ló barátságának magyarázatára és ar­ra, hogy miként látta Teleki a világ­forradalom költőjét. A maga korában és később is, amíg nem vált világossá Teleki egyénisé­ge, elveinek szinte tántoríthatatlan szilárdsága, sokak számára bizonyára szokatlannak és főleg érthetetlennek tűnt a költővel való barátsága. Cso­dálkoztak főleg Petőfin : hogyan en­gedhetett egy olyan ember közeledé­sének, aki grófságával a társadalmi ranglétra olyan magas fokán állt, a­­honnan általában viszolyogva, ellen­ségesen fogadnak minden megmozdu­lást, amely a sérthetetlennek tartott rendet kívánta alapjaiban megváltoz­tatni. A történelem azonban nem szű­kölködik olyan személyiségekben, akik politikai és társadalmi helyzetüknél fogva „nem voltak hivatottak“ részt venni a társadalmi átalakulásért folyó küzdelmekben. Mégis közülük sokan a forradalom hívei mellé, gyakran azok élére állottak. Egyesek pedig hűek maradtak elveikhez akkor is amikor az összefogott nemzetközi reakció sár­ba tiporta a szabadságharc zászlaját. Ilyen egyéniség volt Teleki Sándor is. Egyedül Habsburg-ellenes és demokra­tizmusra hajló magatartása magyaráz­hatja meg, hogy plebejus költőnk szá­mára miért lehetett Teleki Sándor az első eleven gróf, akivel beszélt. Ba­rátságuk kezdetéről első cikkünkben már szóltunk. Most ugorjuk át a köz­beeső éveket, és állapodjunk meg 1848-nál. A forradalom előestéjén Teleki Sándor Kővárvidék kapitánya. A sza­badságharc kezdetén beállt közhon­védnek és lement Becskerekre harcol­ni. Innen hívta Kossuth Pestre. Mint főkapitány és kormánybiztos tér visz­­sza Erdélybe. Itt Bem tábornok ve­zérkarában vállalta a sereg-élelmezés megszervezésének gondjait. Ebből az időből így ír a költőről : ,, Pető­fi mindig, gondolkodó, komol­y volt s a jövendőre gondolva, tátkán volt jókedélyű, de minden jóért, szé­pért végtelenül lelkesült, s különösen midőn verseit szavalta, egy varázsló bűbáj sugározta arcát s mindenkit el­ragadott, arca elváltozott, szemei ra­gyogtak s szája körül ajkait vadamb, méla mosoly környezte, mely rokon­­szenvet keltett, édes csengő, mennydör­gő hangja szívünkig hatolt s megráz­ta idegeinket ...“ A továbbiakban elmesél egy törté­netet, amikor székely atyafiak kérték Telekit, győzze, meg a költőt hadd szavaljon nekik. Petőfi elszavalta Er­délyben című versét. Annyi pátosszal, átéléssel, hogy a végén maga Teleki is meghatódva kiáltott fel : „Egyen meg a fene ! hogy lehettél te rossz komédiás!“ (Morzsák Petőfiről­, Nagy­bánya és Vidéke 1882. november 14.) Petőfivel utoljára a segesvári csata napján találkozott Teleki. Bem tábor­nok magához rendelte ezredesét, és Marosvásárhelyre küldte, hogy Kemény Farkas ezredest hozza segítségül. Te­leki hívta a költőt, tartson vele, de Petőfi nem akarta elhagyni helyét, Bem parancsa ellenére sem. S ezzel beteljesült a költő álma, ott esett el a harc mezején. Teleki nem maradt hűtlen barátsá­gukhoz, a forradalom eszméihez, s né­zetei mellett kitartott hazatérte után (1866) is. „Politikával ez idő szerint nem foglalkozik. Én úgy ismerem, hogy nem az opportunitás, hanem az elv-politikának, a híve­ kompromisz­­szumok által az eszméket összezavarni nem hajlandó, és azért, hogy gyakor­lati politikusnak tartsák, soha nem tudná magát az alkalmazkodó hajlé­konysághoz szoktatni. Szerinte is, be­csületes ember annak az eszmének, melyet szolgált, nem lehet sírásója, hogy eltemesse, nem lehet Macbeth, hogy eszméit meggyilkolja“ — írja róla Sámi László, kolozsvári tanár­barátja 1882. január 3-án. Teleki egy év múlva így vall önmagáról : „ Az öreg, de még eleven gróf, ki keveset ad grófságára, melyet a vak véletlen adott ; de sokat ezredességére, melyet két nép szabadság harcainak csatate­rein kiérdemelt ...“ (Levél Júliához, Nagybánya és Vidéke 1883. január 30.)­­ 1882. október 24-én ezekkel — a fenti gondolatokra is utaló — sorok­kal adózik „Petőfi emlékének“ : „És, — a te nagy lelked is elhalt ? Vagy és örökkön örökké ? Ki tudná megmondani ? De azt tudom, hogy ha él, ott van Homér, Aeshylos, Horác, Dante, Shakespeare, Moliére társaságában, mind azokkal, kiket az emberi ny­év gyarló kifejezéssel lángelmének di­csőít, s éltet örökké ; emléktek halha­tatlan, mert a népek azt szívük me­legével, s agyuk gondolatával éltetik. ... A mai nap 33. évfordulója Ara­don, Pesten; egy földig levert nem­zet a börtönben, üldözések, megaláz­tatások, rémuralom, magánbosszú, tö­meges kivégeztetések ... Emlékszobrodat leplezik le. Szegény barátom ! dugd be bronz füleidet, hogy ne halljad a harsogó zenét, a „Gott erhalte“-t, ott az Alb­recht úton; ne halljad a hivatalosan kikért katona bandát a mostani Le­per er­től“. Félreérthetetlen állásfoglalása ez a „vad grófnak“ az 1848-as szabadság­­harcot követő időszakról, a kiegyezés szülte állapotokról. Mivel zárhatnék sorainkat, hogy — ha lehet — még szemléletesebben idézzük a világforradalom költőjének és a koltói grófnak a barátságát ? Talán a tőlük származó méltatással : „Nemzetemnek első költője, — a szerelemnek, szabadságnak, hazafiság­­nak, emberiségnek és a természetnek nagy dalnoka — teremtője egy bűbá­jos szépségű­ nyelvnek, melyet előtte (Folytatása a 64. lapon) RÁCZ ALBERT Petőfi Sándor: Balogh Péter szobra (Petőfi Művelődési Ház, București)

Next