Művelődés, 1982 (35. évfolyam, 1-12. szám)

1982-05-01 / 5. szám

nyelve. A kérdésnek — úgy vélem — két oldala van. Az egyik, hogy a nyelvnek mint alapvető kommuni­kációs eszköznek, döntő jelentősége van a színjátékban, tehát a néző szá­mára érthetőnek, hallhatónak, lé­nyegre nyesettnek kell lennie. Azon­ban, miután népszínházaink nemzeti­ségi intézmények, még egy többlet­feladat is hárul rájuk: az anyanyelv ápolása, fenntartása, közvetítése a­­ színpadról. Nemcsak arról van tehát­­ szó, hogy a színjátékban végső re­dukcióban, a szóból lesz a világ, az ember, sőt sorsa is helyzeteken és jel­lemeken görögve halad előre. Hanem arról is, hogy a színpad — tán sokkalta tágabban és hatásosabban, mint az iskola — a nyelvművelés, nyelvter­jesztés, anyanyelv megőrzés nyilvá­nos fóruma. Óriási a színjátszók fele­lőssége ezen a téren, a népszínházaké különösképpen. Hibásan használni szavainkat, rossz mondathangsúlyok­kal élni, a szöveg ezer árnyalatát ki nem használni nemcsak vétek, több annál: bűn. És a színpadi beszédet, mely — rendszerint — egy sűrítet­­tebb, tömörítettebb és feltöltöttebb változata a mindennapi beszédnek, bizony szorgalmasan meg kell tanulni. Eleve zsákutcába jut a legkiválób­ban átgondolt és kivitelezett előadás­­ is, ha a nyelvi közeg megmunkálása hiányos, elnagyolt, mellékes a ren­dező számára. Végezetül egy-két gondolatot hiva­tásos színházaink és a népszínházak viszonyáról. Gondolom, a valóság, tények és lehetőségek teljes félreérté­sét jelentené, ha egymás riválisának, versenytársának tekintenénk egy­mást. Ellenkezőleg: a szövetség a le­hető legszorosabb, noha mindkét in­tézményrendszernek körülhatárolt tevékenységi területe van, azonban missziójukban miben sem különböz­nek, egyaránt a közönség, a nemzeti­ség művelődésének szolgálatában ál­lanak. A népszínházak közönsége fel­tétlenül közönsége a professzionális színházaknak is, az ívek nem metszik, hanem összesimulón kiegészítik egy­mást. Örömmel üdvözlöm tehát — immár a sepsiszentgyörgyi színház­­ társulata nevében is — a Kézdivá-­­­sárhelyi Népszínházát, s kívánok ál­dozatos munkájukhoz sok-sok kitar­­í­tást, türelmet, hitet, cselekvőerőt. [ Nemkülönben a két korábban mega­lakult testvérszínháznak, a székelyud­­v­a­várhelyinek és a Csíkszeredáinak is. VERESS DÁNIEL, a Sepsiszentgyörgyi Állami Magyar Színház irodalmi titkár­a Nem csinnadratta, kivilágos kivir­­radtig tartó mulatozás közepette ala­kult meg. A háromnapos ünnepség valameny­­nyi rendezvénye elsősorban az ala­kuló félben lévő népszínház szellemi­szakmai gyarapodását szolgálta. A szomszédos megye két népszínházá­nak előadása, majd a színjátszók meg­beszélése a népszínházak funkciójá­ról, sajátosságairól, közönségszolgá­latáról — mind-mind már az útépí­tés kezdeteit jelezték. Egyrészt a kézdivásárhelyi színjátszók föltarisz­­nyálását jelentette azokkal a szakmai tap­aszal­atokkal, gyakorlati-szervezeti megoldásokkal, amelyeket a két test­vér-népszínház rövid története so­rán máris egybegyűjthetett és önzet­lenül tovább is adományozott. A kézdivásárhelyeik pedig fölvillanthat­ták az eljövendő népszínház sajátos arcélét, esti előadásukon pedig jelen lehettünk egy új közművelődési ala­kulat, a Kézdivásárhelyi Népszínház születésének köszöntő rendezvényén, majd bemutatkozó előadásukon. Közművelődésünk elvi-gyakorlati szemszögéből hasznosnak véljük rész­letezni a három népszínház megbe­szélésének főbb gondolati köreit, lévén hogy ezúttal népszínházaink műkö­désének szinte valamennyi olyan kér­dését érintették, amelyek e közműve­lődési alakulat társadalmi funkcióját és szakmai sajátosságait főbb vona­laiban meghatározzák. Melyek egy népszínház alapkövei ? A fundamentum — a kézdivásárhe­­lyiek, miként társai esetében is — egy erős, képzett, állandóan működő színjátszó együttes. Olyan játszó közösség, amelynek ugyanakkor min­den tagja egyéni felelősségtudattal vállalja a munkát, a tanulást... a szín­padot. Hasonló együttesek csaknem mindenütt a helység színjátszó ha­gyományainak a folytatói. A kézdi­vásárhelyi iskolai színjátszás írásos dokumentumai 1696-ig vezetnek visz­­sza. A népszínház megalakulása te­hát tisztelgés a több mint három­száz esztendős színjátszó hagyomá­nyok előtt. De egyben tisztelgés a mai kézdi­vásárhelyi közönség előtt, amely, amint Sylvester Lajos, a Sepsiszent­györgyi Állami Magyar Színház igaz­gatója megfogalmazta: „már rég meg­érdemelte a népszínházát". Maga a színház is hét bérletes előadást tart Kézdivásárhelyen, de telt ház várta a Székelyudvarhelyi és Csíkszeredai Népszínházát is, és nem maradt üres szék a Kézdivásárhelyi Népszínház bemutatkozó előadásán sem. A telt ház pedig — az utóbbi esten — nem az egyedi eseménynek szólt, hiszen, amint a megbeszélésen is elhangzott, az utóbbi időszakban „a színjátszó csoport és a közönség közelebb ke­rült egymáshoz“. Alapozni lehet tehát arra, hogy a közönség ezután is, im­már továbbra is kiérdemli népszín­házát... Tudja továbbá azt a népszín­ház valamennyi tagja, hogy minden gondjában­ bajában számíthat a műve­lődési ház, az állami és pártszer­vek támogatására. Funkciója szerint, társadalmi ha­tóköre alapján egyetlen népszínház tevékenysége sem korlátozódik csu­pán székhelyre. Mind a játszóterüle­tet tekintve, mind a játékrendet „az általános közönségelvárások szint­jén kell haladnia“. És nem jelent ellent­mondást, ha hozzátesszük, hogy ezt a funkcióját úgy kell betöltenie, hogy ugyanakkor kialakítsa és fejlessze sajátos arculatát. A kézdivásárhelyi színjátszó csoport a kísérleti színját­szást művelte, játékrendjén regény­­dramatizálások szerepeltek túlsúly­ban. A közönség tetszéssel követte színjátszóit eredeti produkcióikban, miként a székelyudvarhelyiekből a nézők az első darabok után most már elvárják, hogy továbbra is ősbemu­tatókkal gyarapítsa közönsége színi kultúráj­át. A játékrend dolgában a továbbiak­ban megoszlottak a vélemények. Sza­bó Szende, a Kézdivásárhelyi Nép­színház irodalmi titkára ismertette az első évad játékrendjét. Indítaná­nak Méhes György: 33 névtelen levél c. darabjával, amely aztán behozná a közönséget Kocsis István: Meg­számláltatott fák című, egészen más stílusú előadására. Utána eljátsza­­nák Paul Everac Szekrény c. kor­társ vígjátékát, amelyet versműsor követne. Szóba került az is, hogy vá­lasztani lehetne a kézdivásárhelyi színjátszó hagyomány egykorú darab­jaiból, amelyeket aztán „merész met­széssel" a mához lehetne igazítani. Olyan vélemény is elhangzott, hogy játékrend dolgában nem lehet sajá­tosságra törekedni, mivel alig akad­nak a népszínházak számára megfe­lelő darabok. A vélekedést épp a szé­kelyudvarhelyiek példájával cáfol­ták, de Veress Dániel is felajánlotta. Színház Kézdivásárhelyen

Next