Művelődés, 1982 (35. évfolyam, 1-12. szám)

1982-05-01 / 5. szám

szerepét a nemzetiségi művelődés­ben, mely nélkül a színház utánját­szóvá, másodlagosságban eklektici­­zálódóvá,­s ily módon ,, kitartottá“ válik. Hazai drámairodalom nélkül — vállalva az élő hazai szerzők be­mutatásával járó minden erőfeszítést és vitathatatlan kockázatot is! — autochton hazai nemzetiségi színját­szás egyszerűen nem lehetséges. A színház, mely legyintéssel elintézi a bukdácsolva vagy verejtékezve ki­vajúdott — mondjuk ki nyugodtan: ilyen-olyan — hazai magyar drámai termést, a klasszikusok színpadra emelése és a külföldi remeklések után­­játszásának parádéja ellenére a leg­fontosabbról feledkezik meg: jelen­kori szocialista színházkultúránk istápolásáról, a kortárs tárgyvilágú és szellemű művek bemutatásával. Játsszunk tehát csak hazai műve­ket? Erről szó sincs! Mind a dráma­­irodalom, mind a színjátszás élő-ele­ven folyamat, és e folyamaton belül a sokféleség egysége. Justh Zsigmond szentetornyai, úgynevezett „paraszt­színházában", szinte száz esztendő­vel ezelőtt, a falu és a környékbeli majorok parasztjai, béresei, kertész­legényei és leányai, javarészt 15—20 éves fiatalok, nemcsak népszínműve­ket játszottak, hanem pl. Moliére képzelt beteg­ét és Shakespeare Mak­rancos hölgy­ét. Tehát ha a nép­színháznak mondanivalója van Szo­­phoklész Philoktetészével, tűzze mű­sorára, úgysem kényeztetnek el a professzionális színházak a görög klasszikusok remekműveivel. Felmerül egy kézenfekvő kérdés: mennyire tekinthető „kísérleti szín­háznak“ a népszínház? Annyiban, amennyiben minden színház kísér­leti műhely is, s minden egyes előa­dás eszközbeliségében kísérlet is. Ám másolni, másutt már régen divat­ja múlt avantgarde eszközöket most „felfedezni", s azzal a naiv nézőt el­képeszteni, nem túlságosan igényes vállalkozás, s talán túlságos jóízlésre sem vall, nem beszélve arról, hogy csak annak a drámának lehet közön­ségbázisa, mely meg tud mozgatni egy csomó rejtett idegcsomót a mai, az itt élő, a saját — gyakran saját­ságos — problémáival tusakodó-vi­­askodó nézőben. Ha a műnek a mi életformánkban, gondolkodásmó­dunkban, hagyományainkban nincs — akármilyen vékony — hajszál­gyökere, a végeredmény nem lehet más, mint másolása annak, ami má­sutt valóság, közérzet, létérzés, de mifelénk — hol kárunkra, hol sze­rencsénkre nem honos. Az egyetemes színházi világban vérre menő viták folynak a drámaíró és a színjáték, a rendező és a színész, a színjátszás és a szöveg stb. stb. vi­szonyáról. Változatlanul — mint ed­dig is! — legszemélyesebb véle­ményemet mondom: rendkívüli ren­dező egyéniség, igen nagy formátu­mú színész alakíthat ki maga körül sajátos úgymond „iskolát“, sőt tár­sulatot. Azonban ez világszínvona­lon is ritkaság. A színjátszás nagyjá­ban és egészében az együtteseken mú­lik, azokra alapozódik, művészetpo­­litikailag pedig egy rugalmas koncep­ción. Bennünk a kortársi világszín­játszásról lényegében dalképzetek él­nek. A magyarázat kézenfekvő: csak a sikerdarabok fordításai jutnak el hozzánk, csak a kiemelkedő előadá­sok visszhangjával találkozunk, csak a korszakos rendezőkkel, színészek­kel foglalkozik a szaksajtó. Tehát az átlagon és általánosan belül az egye­diekkel, a kivételekkel. A világszín­játszás — mértani középarányosa — nem kevesebb, de nem is több, mint a hazai színjátszásé. Ismétlem, az általános és az átlag. Talán sokszí­nűbb, noha pl. Bécsben, München­ben, Londonban, sőt a nyugati szín­házi avantgarde fővárosában, Chica­góban olyan naturalista előadásokat volt alkalmam látni, melyen a hazai kritika nagyon elverte volna a port, azzal a jelszóval, hogy túlhaladott, nem modern stb. Az előadások ön­körükön belül — ha elfogadjuk a kó­dolást — tökéletesek voltak profesz­­szionális szempontból. És láttam a híres Broadway-en olyan musicalt, amely csak szakmai tudás — tánc, ének — szempontjából múlja felül a mi vidám műsorainkat, de a színpad­ra emelt mű nevetségességig naiv és kezdetleges volt. Ne mitizáljuk tehát a világszínjátszást: tanuljunk abból, amiből tanulni kell s lehet, anélkül hogy kritikátlanul járható útnak tart­­hatnánk minden vonatkozásban, a­­mit tesznek. Népszínházról lévén szó, nyilván sereg — egyáltalán el nem hanyagol­ható — személyes tényezőt is figye­lembe kell venni. A rendezés és szín­játszás elhivatottság kérdése, de nem kevésbé a szakmai — tehát megta­nulandó, elsajátítandó — tudásé is. Torz dolgok születnek, ha például egy elnyomottság tudatban szenvedő rendező a társulatocskát öncélú és a személyes érvényesülés eszközének tekinti. Nemkülönben, ha a színját­szók elsődleges feladatuknak azt lát­ják, hogy a professzionális színészek­kel rivalizáljanak. Ezzel, persze, eszem ágában sincs azt mondani, hogy nem tudok elképzelni olyan amatőr színjátszót, aki le tud „körözni" akár egy főiskolát végzett színészt. Vége­zetül ez belső hajlam, tehetség és önfegyelmezett munka kérdése. Az, ami a játékban a leglényegesebb, a személyiség kisugárzó varázsa, azt sem­milyen főiskolán sem lehet megta­nítani. Ehhez a gondolatmenethez kap­csolva — s a népszínházaink munkája megjavítására, minőségének emelésé­re gondolva — merült föl bennem az ötlet, hogy nem kellene-e népszínhá­zaink művészei részére egy amolyan inkább gyakorlati, mint elvontan csak elméleti kurta kurzust tartani, mely a színjáték művészetébe avatná be őket. Egy kurzust, ahol megismer­kedhetnének a drámaesztétika alap­fogalmaival mint a drámaszerkezet, konfliktus, azok feloldása, az alap- és reálszituációk feladata a játék e­­gészében, a drámai mű képi megfo­galmazásának eszközei, mint a meg­jelenés és mozgás térben és fényben stb. Tapasztalataink szerint a leg­több probléma a mozgás — a szín­játék koreográfiája —, valamint a színpadi beszéd körül adódik, mind a hivatásos, mind a népszínházaink ese­tében. Mi tűrés-tagadás a színját­szók mozgása gyakran merev, nem természetes, művi, suta, bizonytalan, öncélú. A másik kérdés a színpadi beszéd, a színházi gyakorlatban a dráma A Kézdivásárhelyi Népszínház tagjai Barabás Géza felvételei

Next