Művelődés, 2011 (64. évfolyam, 1-12. szám)

2011-07-01 / 7. szám

hály, Benedekfi Mihály, Kisseb Kis György, Kis Mik­lós, Nagy István) van számon tartva Dósa András fő­hadnagy századában. (Benedekfi Mihály neve után, egy más kéztől írva a „Szeben alá veszett” megjegy­zés található.) Lázár Imre főkirálybíró nemesi száza­dában (fél száz) kerül lustra alá Thorbozlai Berecz­­ki István (Szökl. ÚS VIII, 270, 276). Péterfi Lajos református lelkipásztor 1904-ben összeállított történelmi vázlata szerint 1663-ban Torboszló református gyülekezete még a bereke­­resztúri református templomhoz tartozott, nem lehet tudni, mikor vált el anyaegyházától és lett Nyárádszentimre filiája (Péterfi 1904. 53). A bereke­­resztúri anyaegyházhoz való tartozás több ízben is felbukkant azóta Bekecsalja nevezetességeivel, egy­­házas helyeivel foglalkozó irodalomban (Keresztes 1998 • Léstyán 2000), ám feltehetően a református Névkönyv adataira támaszkodva csupán. Orbán Balázs megállapítása szerint Berekeresztúr a vidék falvainak egyik központi egyházközsége volt már a 14. század elején, sőt még a reformáció után is, mert még a 17. század elején is a szomszédos falvak (Berekeresztúr, Székelybere, Nyárádselye, Kendő, Márkod, Mája, Nyárádmagyarós) egy egyházközsé­get alkottak, kitetszik mindez egy 1602-ben kelt ha­­tározványból {Deliberatum), mely szerint nevezett évben Vágási György marosszéki református espe­­res-vicarius és berekeresztúri lelkész elnöklete alatt a nevezett hét falu elöljárói, presbiterei egybegyűl­vén, különféle rendszabályokat hoztak az egyház­­község és gyülekezet működéséről és fenntartásá­ról, a prédikátor megválasztásáról, az iskolamester és egyházi szolgák fizetéséről és kötelességeiről, az egyházi épületek karbantartásáról, a lehetséges egyenetlenségek kiigazításáról, kihágások bírsá­gairól, temetkezési, ülési rendszabályokról stb. .A templom czinterem imádságnak háza és hellye - idézzük a Deliberatum 12. pontját - , senki azért prédikáczió alatt semmit ne áruljon, kiváltképpen égett bort, kalmárárut, hanem húst éneklés előtt, és azután mindent szabad legyen árulni, de visz­­szavonás, szitkozódás, verekedés vagy vérontás, se a templomban, se a czinteremben, se a czinterem előtt egy hajtásni földön ne legyen, ki ha lenne 12 forinton maradjon az indíttó, a kalmárárut, égett­­bort mit, embert hagyván hozzá a megye elvehes­sen minden pénz nélkül, ha a végezéshez nem tar­tanák magukat, senki künn ne merészeljen ülni, hanem betakarodjék a templomba, mert ha valaki cselekedne, künn híjában és haszontalan dolog­ban töltené el az időt a prédikáczió alatt, tehát a megye kézi kalodát csinálván, abba rakják és az egy napot abban töltse el, mikor a praedikátor az isten házába bemegyen, mind férfiak, mind pedig asszonyok bemenjenek a praedikátor után megye bírsága alatt’ (Bocz 788). Mindez arra mutat, hogy a messziről jövő hívek itt templomozás után étkez­ni, mulatozni szoktak. A határozatokat az 1624. március 11-én Petrus Békési, Balthasár Dobokai és Petrus Borzási vizi­­tátorok jelenlétében egész Berekeresztúr egyház­megyéje megerősítette, „egyik faluból is ellene nem mondván, szám szerint huszonegy esküdt emberek tizennégy egyházfiaival egyetemben confirmálták, és minden punctumokban megtartani magokat kö­telezték." A becsületes Fogarasi Mihály prédikátor­­sága idején, 1658-ban kártyára íratták és II. Rákóczi György fejedelemmel megerősíttették. A marosi egyházmegye legrégebbi matrikulájá­­ban olvasható 1687-ben írt egyházközségi összeírás az egyházmegyének azt az állapotát rögzíti, amelyet a reformáció gyülekezetszervező munkája alakított ki a középkori alapok felett, ekkor Torboszló (és Seprőd) Nyárádszentimre filiája (Juhász 27). Az Ámé és Bárót patakok egybefolyásánál fekvő Nyá­rádszentimre 1332-ben már önálló egyházközség, e vidék településeinek anyaegyháza, máig meglévő gótikus temploma ekkor már minden bizonnyal létezett. A pápai dézsmák regestrumában 1332-ben „Sebestianus sacerdos de Sancto Emerico solvit III banales antiquos” bejegyzéssel szerepel. 1334-ben „Sebe de S. Emerico” 1. régi banalist fizetett, majd még egyszer 3 régi banalist (Entz 1994.137). A Nyá­­rádszentimrével szomszédos Seprődön kívül szá­zadokon át a hegyháton túli Torboszló népe is ide járt templomba; központi táji fekvésének köszön­hetően azonban a térségi központ szerepét Bere­keresztúr még a 14. századot követően is sokáig megtartotta. SZATMÁRI LÁSZLÓ Irodalom Balogh Judit: A hatalomépítés útjai: a homoródszentpáli Kornis család története. Századok 2008. 142. évf. 4. 849- 896. Balogh Judit: A székely nemesség kialakulásának folya­mata a 17. század első felében. Erdélyi Tudományos Füze­tek 254. sz. Erdélyi Múzeum-Egyesület, Kolozsvár, 2005 Benkő József: Transsilvania specialis. Erdély földje és népe I—II. Ford., bev. és jegyz. Szabó György. Kriterion Könyvkiadó, Bukarest-Kolozsvár, 1999 Bocz József: A berekeresztúri Deliberatum. Történelmi Tár. Magyar Történelmi Társulat - MTA Történelmi Bi­zottsága, Bp., 1885.783-791. Demény Lajos: Demográfiai sajátosságok Marosszéken az 1614. évi Bethlen-féle összeírás tükrében. In Emlékkönyv Jakó Zsigmond születésének nyolcvanadik évfordulójára. Szerk. Kovács András, Sipos Gábor, Tónk Sándor. Erdélyi Múzeum-Egyesület, Kolozsvár, 1996,148-158. Demény Lajos: A fejedelmi székely politika és a székely­­földi népesség-összeírások (1575-1627). In Szekl. ÚS IV. 5-31. Demény Lajos: Marosszék és a fejedelmi székely politika. (1595-1629). In A Maros megyei magyarság történetéből. Tanulmányok. Szerk. Pál-Antal Sándor-Szabó Miklós. Mentor Kiadó, Marosvásárhely, 1997. 28-39­ BOE II.­­ Monumenta Comitialia Regni Transsylvanie. Erdélyi Országgyűlési Emlékek. Történeti bevezetések­kel az MTA Történelmi Bizottsága megbízásából szerk. Szilágyi Sándor. Második kötet (1556. szeptember­ 1576); MTA, Bp., 1876 BOE V. , Monumenta Comitialia Regni Transsylvanie. Er­délyi Országgyűlési Emlékek. Történeti bevezetésekkel 19

Next