Művelődés, 2012 (65. évfolyam, 1-12. szám)

2012-01-01 / 1. szám

nyire tartják velük a kapcsolatot. A válaszadók 98 százaléka ismeri őket (beleértve a román nemze­tiségűeket is), tudják, hol laknak, azonban nagyon ritkán szoktak velük beszélgetni, találkozni. A 2. kérdéskörben (4-6.) a Jánó testvérek alkotásaival kap­csolatosan kérdeztünk. A 16 és 25 év közöttiek 12,5 százaléka (nyolcból egy), a 25 év felettiek 47,05 százaléka (17-ből nyolc), az idősebb korosztályhoz tartozók­nak pedig mindenike (100 szá­zaléka) látott már a munkáikból. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy melyek a legismertebb alkotások. A legtöbben a feszületeket isme­rik. Továbbá felmértük egy 1-től 10-ig számozott skálán, hogy mennyire tartják ezeket a műve­ket értékesnek, szépnek. Az ered­mények átlaga 7,51. A 3­ kérdéskörben (7-9.) a Jánó fivérek fogyatékáról és gyer­mekkoráról érdeklődtünk az ala­nyoktól. Erre vonatkozóan csak az idősebb korosztálytól kaptunk használható információt. A meg­kérdezett idős emberek 80 szá­zaléka azt állította, hogy apjuk vérbajos volt, ebből származhat rendellenességük. Ezzel kapcsola­tosan tisztáztuk, a vérbajt legtöbb esetben a szifiliszre értették. Az idősek elmondták, hogy az isko­lában csúfolódtak velük, utánoz­va beszédüket. Gyula Gukkinak ejtette nevét, ezért ragadványként rajta is maradt. Elemér már gyer­mekkorában kisautókat, játékokat faragott, amelyeket Gyula kifestett. Utolsó, 10. kérdésünkre adott vá­laszokból kiderült, hogy a faluban élő emberek tisztában vannak a testvérpár nehézségeivel, amiben csak tudják, segítik őket. Reflexiók A Jánóéknál tett látogatás után azt kérdeztük magunktól: ho­gyan képesek látni a fényt ilyen mostoha körülmények között? Erre sokféle megközelítésből le­hetne választ adni. Szakemberek véleményét is kikértük. Gyergyai Réka pszichológus szerint a be­szédben megfigyelhető rendel­lenes beszédfejlődés, a nehézkes járás, a kommunikációs készség fejletlenségének okai (mindkét testvérnél megfigyelhetőek ezek a tünetek) az örökletes ténye­zőkben keresendők. Ami külön­leges mindezen tünetek mellett, hogy képesek olyan alkotásokat létrehozni, amelyek a kreativitás (mint általános képesség) fejlett­ségéről árulkodnak. A testvérpár sajátos fejlődési útjára jellemző, hogy rendelkeznek olyan képes­ségekkel, mint például a tárgyak és jelenségek részleteinek pon­tos megfigyelése, alkotói képes­ség, szépérzék, amelyek meg­különböztetik őket más hasonló fogyatékossággal rendelkező személyektől, és lehetővé teszik e különleges, egyedi és eredeti alkotások létrehozását. A képek, a szobrok és más jellegű műve­ik magukban hordozzák sajátos világnézetüket, azt, ahogyan ők a valóságot érzékelik. Feltételez­hető, hogy ezen képességüket édesanyjuktól örökölték, akinek varrónőként ugyanezekkel az adottságokkal kellett rendelkez­nie. Egyfajta tanulási folyamat és a környezet nevelő hatása is meg­figyelhető a munkáikon. Feltehe­tő, hogy ha megfelelő képzésben részesültek volna, akkor minden, ami személyiségük erőssége, ma­gasabb fejlettségi szintet mutatna. E két eset is bizonyítja, hogy fo­gyatékossággal együtt élve is lehet maradandót, egyedit alkotni. Befejezésül a Vetró András kézdivásárhelyi szobrászművész­szel folytatott beszélgetésünk egy részletét idéznénk, a művész ugyanis így vélekedett: „Őket ne­vezném én őstehetségeknek, hi­szen teljesen önképzőek voltak. Engem megérint, amikor eszem­be jut Tollas Tibor börtönköltő­nek A törpe hegedűs című verse, amiben egy félig-meddig nyomo­rék ember börtönbe kerül, és ösz­­szetákol egy hegedűt, ami őt élet­ben tartja. Aztán bekövetkezik a tragédia: a börtönőr összetöri a hegedűjét, ami addig meg is szó­lalt, és öngyilkossággal végződik a történet. De az ebben a költe­ményben megrajzolt embertípus nagyon hasonlít a két testvérhez. Én személyesen ismerem őket, s bravúros dolgokat faragtak, most nem csak a templomra gondo­lok, mert készítettek ők láncokat is egyetlen fából kifaragva, tehát szakmai tudással is rendelkez­nek. Több mint valószínű, hogy ezt a két embert egy megszállott hajtóerő tartja életben. Az a kis múzeum, ami ott körülveszi a be­lépőt, bizonyítja, hogy ezeknek az embereknek az élete ebből áll. Ez tartja őket életben, úgy, mint a törpét a hegedűje. Megfarag­nak ősmagyar és archetipikus motívumokat egyaránt. Például sok feszületet, amit láttak a teme­tőkben, s ami nagyon elterjedt a székely falvakban (többek közt én is készítettem egy másolatot a havalyi székely Krisztusról). S az is meglepő, hogy egyik feszü­letük, corpusuk, nagyon részle­tesen van megmintázva, tehát bizonyos anatómiai ismeretekre is ráéreztek. Ez a két ember rend­kívül nyitott szívű, ezt az is mutat­ja, ahogyan titeket fogadtak. Egy­szerűen beengedik a szemlélőt a legbensőbb világukba”. BUDAI KINGA UGRÓN NÓRA Adatközlők: András Jenő (42 éves), Andorkó Éva (71), Balog Károly (36), Bodán Mária (68), Bo­kor Stefan (41), Borcsa Benedek Rozália (72), Stelian Ciulei (20), Duka Ilona (39), Fábián Gizella (73) , Fejér Béla (65), Fejér László (28), Fülöpné Borcsa Mária (72), Garai János (38), Garai Magdolna (74) , Garai Csengele (16), Horvá­th Magdolna (68), Horváth Rita (23), Elisa Denisa Iutuc (18), Iutuc Koszta Éva (43), Kelemen Jolán (66), Kelemen György (66), Ke­resztes Rozália (67), Kocsis Gyula (63), Kocsis Erzsébet (62), Koszta István (38), Koszta Lajos (70), Ko­vács Erika (34), László Ilona (32), Lázár István (41), Lázárné Koszta Otília (40), Lengyel Mária (31), Máthé Julianna (61), Máthé Zol­tán (21), Makai Magdolna (68), Mihály Piroska (37), Papp Gizella (40), Ranczné Koszta Vilma (72), Sinkler Árpád (39), Szabó Mária Etelka (19), Szejke Gizella (75), Szőke János (73), Tuzson Orso­lya (26), Tuzson Mihály (27), Vass Attila (17), Veres Ernő (72). XI

Next