Művelődés, 2019 (72. évfolyam, 1-12. szám)

2019-06-01 / 6. szám

Báró Radák Istvánné, szül gróf Rhédey Kláráról (1809-1868) - mert róla lehet szó - Barabás több arcképet festett az évtize­dek során. Az első portrét 1831-ben készí­tette Kolozsváron 16 forintért, és fel is írta a képjegyzékébe: „G. Rhédei Klára (mini­atűrben) 16 Cfl.” Ha ezt a bejegyzést az itt közölt kisméretű női arcképre vonat­koztatjuk, akkor a kép a 22 éves Rhédey Klárát ábrázolja egy kerti padon ülve, könnyű, kék színű ruhába öltözve. Jól szemügyre véve a festményt (festményt írok, bár a technika szerinti muzeográfi­­ai besorolása grafika lenne), biztosak lehetünk, hogy ez a munka a legcseké­lyebb mértékben sem játszhatott sze­repet a festő művészi hírnevének meg­alapozásában. Ebben a képben nyoma sincs a „biedermeier kedvességének, és láthatóan nem sikerült „az ábrázolt po­zitív vonásainak kiemelése”, azok a jel­lemző vonások, amelyek már Barabás korai munkáiban felfedezhetőek. A ru­hakelmék, ékszerek, hajviselet megele­­venítésében sem ismerhetünk a mi fes­tőnk ecsetvonásaira, holott mindezt a legtöbb portréján rutinosan oldotta meg már 1831-ben. De hát mindenkinek van­nak rossz pillanatai! Lépjünk tovább, mert ebben a rö­vid írásban inkább Gróf Rhédey Klára - akiről manapság alig hallunk - ké­sőbbi emberi kiteljesedését szeretném a kortársak szavaival felidézni, és két idősebb kori arcképét is közölni, ame­lyekből az egyik szinte ismeretlen. „1850-ben Haynau kijelentette, hogy szeretné, ha a magyar intelligencziának csak egy feje volna, hogy azt egyszerre levágathatná, ez időben tudvalevőleg a legbátrabb férfiak is külföldre menekül­tek vagy egészen félrevonultak. Egyedül egy asszony, báró Radák Istvánné, szüle­tett gróf Rhédey Klára vette fel a harczot a szörnyeteggel; koczkára tette életét és ami még több, kitette magát annak a ve­szélynek is, hogy nyílt piaczon veszszeü­­tésekkel büntetik meg, ha hazafias buz­­gólkodását leleplezik. (...) Mig Haynau a honvédeket üldözte és akasztatta, addig Radákné istápolta őket, a szerencsétle­neket, az özvegyeket és árvákat vigasz­talta. Egy titkos szövetkezetet is szer­vezett, melynek czélja volt az üldözött hazafiak segélyezése, szökésük előmoz­dítása és a családjukról való gondosko­dás. (...) Radákné nem engedte, hogy az öngyilkosság gondolata a kétségbeesett honvédek közt lábrakapjon. Megérdemli, hogy nevét a legnagyobb magyar honleá­nyoké közt említsék és később, mikor az utókor higgadtan fog ítélni, az ő neve fog az elsők közt tündökölni.” Az utókor higgadt ítéletére várva hoz­záteszem, az idézett szöveg az 1860-ban megjelent Szigeti Albumból való, szerző­je pedig P. Szatmáry Károly (1831-1891), aki a díszes kötetben közölt írásához illusztrációként Barabás Miklóstól kért portrét a híres nagyasszonyról. Nem ismerem az eredeti portrét, amely Barabás képjegyzéke szerint olajfestmény lehetett, viszont a hölgy díszes ruhája alapján, amely a Szigeti Albumban látható, arra gondolok, hogy a közölt kőnyomat az olajfestmény nyo­mán született. Ugyanebben az időben készült egy másik portré is Rhédey Kláráról, úgy tu­dom, ez szintén a kolozsvári múzeum­ban lappangott eddig. S ha már a nagy­asszony szép ruháját hoztam szóba, mellékelem azt a képet, amely a gödöllői Grassalkovich-kastélyban őrzött ünnepi viseletről készült, és valaha gróf Rhédey Klára öltötte magára. Talán épp ebben örökítette meg őt a festő? Ide tartozik még Tompos Lilla leírása a ruháról: „Az alkóvban (a szobán belül elkülönülő ablaktalan fülke) bemutatott női díszviselet a magyar történelem ér­tékes művészettörténeti darabja, melyet gróf Rhédey Klára (1809-1868) viselete­ként ismerünk. (Rhédey Klára unoka­­testvére volt Rhédey Claudiának, Erzsé­bet brit királynő ükanyjának.) A ruha halvá­nykék habosselyemből és lam­­paszselyemből készült, ezüstlamellás hímzéssel, arany-ezüst lampasz szala­gokkal és hímzett selyemtüllel díszített. Legrégibb részei 1750 körül készültek, azóta többször átalakították. A díszvi­selet családi ereklyeként, magántulaj­donban maradt fenn.” P. Szatmáry Károly csak futólag emlí­ti Rhédey Klára érdemei között az iroda­lom pártolását, ám aligha feledkezhe­tünk meg arról, hogy ha a grófnő nem találta volna meg a család ózdi kasté­lyában Petrőczy Kata Szidónia (1658- 1708) kéziratos kötetét, nem tudnánk a magyar barokk első ismert költőnőjé­nek szomorú verseiről. Itt néhány sort idézek az Áldott vagy mihecske című versből: „Vetem szeme­imet kerti virágokra, / Tavasszal zöl­dellő árnyékos ágakra, / Szép folyó vi­zekre, csörgő patakokra, / De az is nem használ, minden fordul búra. / Ez vilá­gi pompát könyves szemmel nézem, / Tündöklő szép voltát, noha én szemlé­lem, / De semmi örömem nincsen abba nékem, / Semmi vigasztalást nem lelhet bús szívem.” Jegyzetek 1 Barabás Miklós akvarelljei. Magyar Nemzeti Galéria, 1985. Az előszót írta és a katalógust összeállította Szvobo­­da D. Gabriella. Budapest. 2 http://mek.oszk.hu/.. ./06162/html/ara­­div02633/aradi­v02633.html 3 Kolozsvár, Művészeti múzeum. Lel­tári szám MA 3316. Akvarell, tus pa­píron: 0,204 x 0,158 cm. Jelzés nélkül. A munka 1954-ben került át a Törté­nelmi Múzeumból. Radákné Rhédey Klára portréja az 1860-ban megjelent Szigeti Albumban Radákné Rhédey Klára időskori portréja LXXII. évfolyam 2019. június • 29

Next