Művelődés, 2021 (74. évfolyam, 1-12. szám)

2021-02-01 / 2. szám

enciklopédia készítette gyertyatartóját ma is őrzik Kassán .” Továbbá csodálattal ír az ottani me­diterrán éghajlatról, a szép és dús nö­vényzetről, amelyet nem mulasztja el összehasonlítani az erdélyivel . Gyakran beszámol szeretett nénjének olvasmá­nyairól, egy-egy tanulságos epizódot ki­ragadva . Nem ritkán reflektál az euró­pai vagy török politikai változásokra . Mikes szűnni nem akaró honvágya, emésztő gondolatai szülőföldjére száll­tak – a 13 . levélben írta még 1718 máju­sában: „A való, nehéz Zágon nélkül el­lenni, nehéz minden esztendőben 12 hónappal vállamot terhelni” . Egy év múlva pedig így fogalmazott a 30 . levél­ben, amikor még Ázsia partjain bizony­talanul tengődtek: „Azon nem törődöm, hogyan éltek a bithiniai királyok a ró­maiak idejében, hanem hogy nem Há­romszéken vagyok .” 1720 májusában keserűen tréfálkozott: „Úgy szeretem már Rodostót, hogy el nem felejthetem Zágont .” (37 . levél) Nem kerülték el a figyelmét a nyugat­európai országokban végbemenő gazdasági változások, a korai polgárosodás jelei. A hazaszeretet, a szülőföldhöz való hűség legmeghatóbb művészi megnyi­latkozásai a következő sorai a 142 . le­vélből: „A várossal átellenben szakad a Dunába az édes Olt vize . Azt sem láthat­tam suhajtás nélkül, mert olyan édes hazából foly ki, ahonnét 31 esztende­je vagyok kirekesztve .” Amikor a pasa egy levéllel Jászvásárba küldte a vajdá­hoz, útközben a Keleti-Kárpátok bérce­it szemlélve szomorú szívvel vetette pa­pírra: „...ha Erdélyt meg nem láthatom is, de a köpenyegit meglátom, mert az erdélyi havasok mellett megyünk el . Ha Zágonban sert nem ihatom is, iszom a Bozza víziből .” (146 . levél) Bármiről írt, mindig az elvesztett szülőhaza képe le­begett előtte . Idéznék egy újabb példát: „Mi haszna vagyon egy éhenhalónak abban, hogy Kolozsvárt jó kenyeret süt­nek .” Sötét humorú megjegyzés . A háromszéki éles eszű ifjú nemes a fejedelem szeme előtt, az ő példáját követve érett művelt, világlátott, sokat tapasztalt, olvasott férfiúvá, aki felis­merte a tanulás, a tudás értékét, fon­tosságát . A 147 . levélben ezt írja: „Az ész tanulás nélkül csak olyan, mint amely föld parlagon áll .” Nem kerülték el a figyelmét a nyu­gat-európai országokban végbemenő gazdasági változások, a korai polgáro­sodás jelei: „az országokban (...) min­denféle tudományok és mesterségek virágoznak .” Mikes társadalomszem­lélete, erkölcsfilozófiája és lelki-érzel­mi világa sokat változott az emigráció hosszú évei alatt, miközben állandóan képezte magát, nyelveket tanult (len­gyelt, franciát) . Még a távolból is nem­zetének, országának haszna és jövő­je foglalkoztatta a polgárias igények szempontjából . Igen érdekes megál­lapítása, miszerint: „Egy országnak a boldogsága az ifjiakot való jó nevelte­tésekből áll – a tudományokat és mes­terségeket amikor kezdik tanulni” . Majd így folytatja: „A mi boldogtalan országunkban mindezekre alkalmatos­sága nincsen egy iffiúnak, noha mind­ezekre olyan alkalmatos volna, mint akármely nemzet .” A 62 . levélben rend­kívül haladó nézeteket hangoztat: „Egy nemes deáknak idővesztés 13 esztendő­kig a deák nyelvet tanulni, mivel amel­lett más egyéb hasznos tudományt is tanulhatna .” Továbbá szorgalmazza a physica, geometria és geográfia tanulá­sát . „Nézzük meg, hogy annyi tanulás után mit tud, és hogyan használhat-e valamit tudományával az országnak és magának?”, „Ha csak egy könyvet fordí­tana meg (le!) életében, azzal mind ma­gának, mind másoknak használna, és látná gyümölcsét annyi esztendeig való tanulásának .” Szellemesen, de ironi­kusan beszél a magyar nemek dőzsölő, tunya életmódjáról, mely a kártyázás­ban, „a sok hejjehujjában és a virra­datig tartó részegségben”, némelykor vadászatokban ölt testet . A gondolat­menet így folytatódik: „Egy parasztem­ber gyermekének még haszontalanabb a latin tanulás, és jobb volna, miként írni, olvasni tud, valamely mestersé­geket tanulni, mivel a mesterségek és a kereskedések hajtanak hasznot egy országban”, valamint: „Egy tudatlan ta­nácsúr olyan egy országban, mint egy üres hordó a pincében .” Megállapítható, hogy a mikesi életideál legfőbb tartal­ma a munka . Az ő szemében a henyélő élet üres, csak tunyaság és tudatlanság hordozója . A munka és tanulás Mikes műveiben az emberi élet két alapvető tényezője . Ez a 62 . levél a még ifjú, harmincöt éves, de egy tapasztalt, képzett ember bölcsességével bíró jó hazafi életszem­léletének kinyilatkoztatása: „Mint ha­zafi, azt akarnám, hogy a tudomány oly közönséges volna nálunk, valamint a tudatlanság!” Végül ejtsünk szót Mikes Kelemen másik, nálunk akkor még teljesen szokatlan, rendkívül haladó nézeté­ről: a leányok iskoláztatásáról . Az író fájlalja, hogy azok írni-olvasni sem tudnak . A nemes lányok csak a hím­zéshez és tánchoz értenek, a szegény­leányok belehalnak a munkába, már zsenge koruktól keményen dolgoztat­ják . Végkövetkeztetésként megállapítja: „Az ifjiak taníttatása mellett a leányok taníttatása is éppen olyan fontos az or­szágnak .” (Folytatjuk) Irodalom: Hopp Lajos: Mikes világa . Kriterion Könyv­kiadó, Bukarest, 1973 . Mikes Kelemen: Törökországi levelek . Iro­dalmi Könyvkiadó, Bukarest, 1963 . A beve­zetőt írta Szigeti József Mikes Kelemen Összes Művei. Törökországi levelek és Misszilis levelek . A budapesti Aka­démiai Kiadó gondozásában . 1966 . Romániai Magyar Irodalmi Lexikon 3 . köt . Kriterion Könyvkiadó, Bukarest, 1994 . Főszerkesztő Dávid Gyula Veress Dániel: Így élt Mikes Kelemen . Bu­dapest, 1978 . Veress Dániel: A rodostói csillagnéző . Ka­lauz Mikes Kelemen Leveleskönyvéhez . Kismonográfia . Dacia Könyvkiadó, Ko­lozsvár, 1972 . Lászlóffy Aladár: Mikestől – magunkig . 300 éve született Mikes Kelemen . Helikon – 1971/35 . szám Molnos Lajos: Levél Rodostóba . 300 éve született Mikes Kelemen . Helikon, 1971/35 . szám Mikes Kelemen élete és néhány váloga­tott levele . Tamási Áron Mikesről szóló bevezető tanulmányával , Szentimrei Jenő előszavával . Hasznos Könyvtár 6 . szám, Brassó, 1936 . Négyesy László: Képes magyar irodalom­történet . I . kötet, Budapest, 1906 . Webográfia: https://www .arcanum .hu/hu/on­line- kiadvanyok/MagyarIrodalom­magyar­ irodalomtortenet-1/magyar­irodalomtortenet-pinter-jeno-5116/4-a­magyar-irodalom-a-xviii-szazadban-F17/ LXXIV. évfolyam 2021. február • 15

Next