Művészet, 1963 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1963 / 10. szám

KÉPZŐMŰVÉSZET A ROMÁN NÉPKÖZTÁRSASÁGBAN A román művészetről szóló rövid tanul­mány, amelyet a „Meridiani” fiatal buka­resti kiadó jelentetett meg oroszul, fran­ciául, németül, ismerteti a mai művészek munkásságát, a román képzőművészet ha­gyományait, a művészeti élet szervezeti alapjait és összefoglalja azt az újat, amit az elmúlt évtizedek hoztak a román képzőmű­vészet különféle ágaiban és műfajaiban. A mai román művészetben megvannak a „valódiságnak” mindazok a vonásai, amelyek a szilárd és kedvező alapokon nyugvó művészetet jellemzik. A román művészeket — állapítja meg a tanulmány — „a világfelfogás tisztasága, a művészi kivitelezés kiegyensúlyozottsága, az emberi melegség és az árnyalt érzékelés, a formák hangoskodó túlzása nélküli sokrétűsége, KÖNYVEK a színek napfényes harmóniája jellemzi.” Corneliu Baba „paraszti” festményeit, portréit és akvarelljeit, M. H. Maxy festé­szetét, Jules Perahim grafikáját és Gy. Szabó Béla fametszeteit külföldön is jól ismerik. És noha a világi témájú festészet csak a múlt század elején, a szobrászat csak a múlt szá­zad végén jelent meg Romániában, a mo­numentális díszítőművészetet pedig egyál­talán nem ismerték, ma már beszélhetünk ezeknek a műfajoknak, valamint a grafikának a sikeres fejlődéséről. A felszabadulás után nagyon sokat tettek Romániában a művészetek fellendítése érde­kében. A Képzőművészeti Alap létrehozása, a Képzőművész Szövetség megalakítása, múzeumok, képtárak és kiállítási csarnokok megteremtése, a Tudományos Akadémia mellett működő Művészettörténeti Intézet felállítása, új folyóiratok megindítása, a sajtóban folyó sok nyilvános vita — mindez megteremtette a magas színvonalú művészeti élet előfeltételeit, hozzásegítette az idősebb nemzedékhez tartozó művészeket ahhoz, hogy meghatározzák helyüket az életben, hogy megtalálják azt az utat, amely a világ­háborúk közötti évek gyakran utánzó, gyakran formalista szalonművészetétől a nép életével szoros és aktív kapcsolatban álló művészethez vezet. „Korunk arra késztet bennünket — vallja Corneliu Baba —, hogy olyan telített életet éljünk, amilyent még sohasem élt az emberiség.” A tanulmány megállapítja, hogy „az akadémizmus, az impresszionizmus és a neo­­impresszionizmus valamennyi képlete és receptje is nyilvánvalóan elégtelen ahhoz, hogy kifejezzük korunkat és megoldjuk azokat a feladatokat, amelyeket ez a kor a művészek elé állított”. A tematikus kép iránt megnőtt érdeklő­dés, a munka emberének monumentális megjelenítése a portrén, amely felváltja az előző időszak arcképének eltúlzott intimitását, a munkának szentelt és ipari tájakat ábrázoló alkotások dinamikája Ale­xandra Cucurencu, Marius Bunescu, Henri Catargi és mások legjobb munkáiban — ez jellemzi a mai román festészetet. A ro­mán szobrászat, mind az idősebb nemzedék­hez tartozó mesterek (Ion Giala, Cornel Medrea stb.,), mind a nagyszámú fiatal szobrász munkásságában az élet mélyen­­szántóbb és igazabb tükrözésének útján halad és elutasítja a részletek vázlatszerű­ségét, mely az előző időszak plasztikájában uralkodott. A román városokban felállított új emlék­művek, Oscar Han, Ion Irimescu, Boris Caragea és Mac Constantinescu szobor­­kompozíciói, a renicei kohászati kombinát­nak, a galați folyami kikötő épületének és a bukaresti művelődési házaknak a freskói, Jules Perahim és Cuutefan Constantinescu mozaikjai az UNESCO egyik genfi épüle­tében — „mindez a román monumentális művészetben jelentkező új korszak jele” — állapítja meg a tanulmány. A mai román grafikát a rajz kultúrája, a technika tökéletesítése iránti törekvés, a legkülönfélébb technikák iránti érdeklődés hatja át, valamint a közönség széles körű érdeklődése maga a grafika iránt. Jules Perahim grafikai sorozata 1944. augusztus 23-a eseményeiről és illusztrációi John Reed: Tíz nap, amely megrázta a világot c. köny­véhez, Erdős Pál temperamentumos falusi rajzai, Ligia Macovei akvarelljei és tájképei, C. Medre a Akt - Nu OCHaotceHHaa

Next