Művészet, 1966 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1966 / 8. szám

Angol ipari forma. Kiállítás az Ernst Múzeumban Az angol formatervezők budapesti bemu­tatója a norvég, finn és más formatervezési kiállítások sorát követve, ezúttal valamivel kevésbé modern törekvések tükröztetője, mint az előző, említett kiállítások. Mintha a brit ízlés csak tisztes távolságból követné a hipermodern irányzatokat, s egyszerű vonal­rendszeréből azt látjuk, hogy nem annyira a formát tartja elsődlegesen fontosnak, mint inkább az ember és áru valamiféle szerves esztétikai kapcsolatát. Úgy kell ezt érteni, hogy a tárgyak rendeltetését, hasznossági célját, minőségét tartja e formatervezés min­­denekfelett lényegesnek, és e felismeréshez, mint alaphoz igyekszik kialakítani az opti­málisan harmonikus vonal- és formaszépsé­get. Kiegyensúlyozott esztétikai igényét végigviszi úgyszólván minden iparilag elő­állított tárgyon, a bútoroktól kezdve, sport­szereken és gépeken keresztül egészen a nyomtatványokig és plakátokig. Azt kell mondanunk, hogy miként az angol betűkul­túrában, az antiqua betűk szeretetében vala­miféle klasszicitásra való törekvés mutatko­zik, úgy itt, az ipari formatervezésben is bi­zonyos férfias tartózkodás nyilatkozik meg, mely sokban emlékeztet a régi Róma köztár­sasági korszakának formai fegyelmére. Aki a lendületes, vérbő fantáziájú olasz, francia, amerikai ipari formákat kedveli, talán olykor kissé száraznak is tarthatja eze­ket a rendkívül meggondolt, szépséget cél­szerűséggel társító formákat. Ám hódító ere­jük éppen egyszerűségükben van, akár az angol férfidivatnak. Végigjárva a kiállítás termeit a körülmé­nyesen részletező feliratokból pontosan tájé­kozódhatunk a brit ipari formatervezés dif­ferenciált, átgondolt szervezetéről, melyen belül az Ipari Formatervezés Tanácsa és a Formatervezés Kiállítási Központja szoros együttműködésben fáradozik részint terve­zőművészek és szakemberek tömörítésén, továbbképzésén, részint pedig a formaterve­zés ügyének népszerűsítésén — az ipar, ke­reskedelem és fogyasztóközönség felé egy­aránt. Ez a szervezet tapasztalatcserét, szak­mai tanácsadást, tanfolyamokat, nemzetközi kongresszusokat és kiállításokat tesz lehe­tővé és két évtizedes munkájának eredmé­nyeként az Angliába érkező műértő turista ma már valóban azt a benyomást kapja, hogy a szigetországban a nem kielégítő, kevésbé ízléses ipari formák egyre szőkébb területre szorulnak és általában igen magas esztétikai színvonal uralkodik. KIÁLLÍTÁSOK Az angol formatervezésben méltán feltű­nik az a gondosság, amely egy-egy ipari ter­mék technikai-esztétikai kiérlelésében meg­nyilvánul. Tanulságosak azok az ábrák, me­lyek az első tervtől a végső forma kialakítá­sáig vezetik a szemlélő figyelmét. Jó példája ennek a vázlatos munkarajzoktól elinduló tervezés-dokumentációnak egy telepes vil­lanyborotva készülék kialakulásának bemu­tatása. A kiállításon a gépek, sporteszközök, iro­dafelszerelések s nem utolsósorban a szer­számok formaszépségére fordított figyelem a legszembetűnőbb. Egy sárgarézből készült gyári óra nemes formái, egy asztali magneto­fon puritán eleganciája, egy műanyag vitorlás remek vonalai mind olyan tárgyakra utalnak, melyekhez hasonlót eddigi formatervezési kiállításainkon hiába kerestünk volna. Egy nikkel alkatrészekkel „díszített” szürkés­drapp doboz fényképezőgépnek bizonyul; egy harmonikus arányú fehér zománcszek­rényről pedig kiderül, hogy mosógépet és centrifugát egyesít szépen metszett, kubikos formái mögött. Remekbe formált zománco­zott villanytűzhelyek, vagy modern vonalú mikroszkópok arról győznek meg, hogy a hétköznapi hasznosságú tárgyak is magas­rendű esztétikum hordozói lehetnek. Meg­bízhatóan szépek az iroda felszerelés tár­gyai, az eredeti és ötletes gyermekszoba­­berendezések, a praktikus lakókonyhák, a szőnyegek és függönyök az otthon esztétikai fontosságát húzzák alá. (Szép lett volna mindazonáltal egy jellegzetes angol lakószo­ba eredetiben való bemutatása — természe­tesen kandallóval!) Az irodabútortervezésre inkább az egyszerűség és anyagszerű, szolid használhatóság jellemző. A szőnyegek mintái és színei általában nem túlságosan sok fan­táziáról tanúskodnak; hasonlóképpen mintha kissé száraz konzervativizmus jelentkezne a porcelánok régies mintáinak kultuszában, a jelenkor számára történt életre­ galvanizálá­­sában. Szépek, igen jó nemzetközi színvona­lat megütően modernek az üvegáruk; sok, tervezési figyelemről, aprólékos kiviteli gond­ról tanúskodnak az evőeszközök és szerszá­mok. Érett szépségű és egyben praktikus for­mákat mutatnak az égetett agyagáru edények: formaszépségük mindig a jó kezelhetőség pa­rancsával áll harmonikus összhangban. Az óriásfényképeken bemutatott közlekedési eszközök (repülőgépek, villanymozdonyok, autók) áramvonalas eleganciájuk ellenére is megőriztek valamit a nagymúltú angol ipar formai konzervativizmusából. A kiállítást a Tervező és Művészeti Veze­tők (Designers et Art Directors) szövetségé­nek 3. kiállításán szerepelt anyag egészíti ki. Folyóiratok, prospektusok, sajtóhirdetések mutatják itt a művészeti vezetők, fotóművé­szek és grafikusok bonyolult összmunkáját a szabatos esztétikai hatás érdekében. A kö­zös munkával létrehozott termékek színvo­nala magas és egyben azt a tanulságot is

Next