Művészet, 1966 (7. évfolyam, 1-12. szám)
1966 / 8. szám
Angol ipari forma. Kiállítás az Ernst Múzeumban Az angol formatervezők budapesti bemutatója a norvég, finn és más formatervezési kiállítások sorát követve, ezúttal valamivel kevésbé modern törekvések tükröztetője, mint az előző, említett kiállítások. Mintha a brit ízlés csak tisztes távolságból követné a hipermodern irányzatokat, s egyszerű vonalrendszeréből azt látjuk, hogy nem annyira a formát tartja elsődlegesen fontosnak, mint inkább az ember és áru valamiféle szerves esztétikai kapcsolatát. Úgy kell ezt érteni, hogy a tárgyak rendeltetését, hasznossági célját, minőségét tartja e formatervezés mindenekfelett lényegesnek, és e felismeréshez, mint alaphoz igyekszik kialakítani az optimálisan harmonikus vonal- és formaszépséget. Kiegyensúlyozott esztétikai igényét végigviszi úgyszólván minden iparilag előállított tárgyon, a bútoroktól kezdve, sportszereken és gépeken keresztül egészen a nyomtatványokig és plakátokig. Azt kell mondanunk, hogy miként az angol betűkultúrában, az antiqua betűk szeretetében valamiféle klasszicitásra való törekvés mutatkozik, úgy itt, az ipari formatervezésben is bizonyos férfias tartózkodás nyilatkozik meg, mely sokban emlékeztet a régi Róma köztársasági korszakának formai fegyelmére. Aki a lendületes, vérbő fantáziájú olasz, francia, amerikai ipari formákat kedveli, talán olykor kissé száraznak is tarthatja ezeket a rendkívül meggondolt, szépséget célszerűséggel társító formákat. Ám hódító erejük éppen egyszerűségükben van, akár az angol férfidivatnak. Végigjárva a kiállítás termeit a körülményesen részletező feliratokból pontosan tájékozódhatunk a brit ipari formatervezés differenciált, átgondolt szervezetéről, melyen belül az Ipari Formatervezés Tanácsa és a Formatervezés Kiállítási Központja szoros együttműködésben fáradozik részint tervezőművészek és szakemberek tömörítésén, továbbképzésén, részint pedig a formatervezés ügyének népszerűsítésén — az ipar, kereskedelem és fogyasztóközönség felé egyaránt. Ez a szervezet tapasztalatcserét, szakmai tanácsadást, tanfolyamokat, nemzetközi kongresszusokat és kiállításokat tesz lehetővé és két évtizedes munkájának eredményeként az Angliába érkező műértő turista ma már valóban azt a benyomást kapja, hogy a szigetországban a nem kielégítő, kevésbé ízléses ipari formák egyre szőkébb területre szorulnak és általában igen magas esztétikai színvonal uralkodik. KIÁLLÍTÁSOK Az angol formatervezésben méltán feltűnik az a gondosság, amely egy-egy ipari termék technikai-esztétikai kiérlelésében megnyilvánul. Tanulságosak azok az ábrák, melyek az első tervtől a végső forma kialakításáig vezetik a szemlélő figyelmét. Jó példája ennek a vázlatos munkarajzoktól elinduló tervezés-dokumentációnak egy telepes villanyborotva készülék kialakulásának bemutatása. A kiállításon a gépek, sporteszközök, irodafelszerelések s nem utolsósorban a szerszámok formaszépségére fordított figyelem a legszembetűnőbb. Egy sárgarézből készült gyári óra nemes formái, egy asztali magnetofon puritán eleganciája, egy műanyag vitorlás remek vonalai mind olyan tárgyakra utalnak, melyekhez hasonlót eddigi formatervezési kiállításainkon hiába kerestünk volna. Egy nikkel alkatrészekkel „díszített” szürkésdrapp doboz fényképezőgépnek bizonyul; egy harmonikus arányú fehér zománcszekrényről pedig kiderül, hogy mosógépet és centrifugát egyesít szépen metszett, kubikos formái mögött. Remekbe formált zománcozott villanytűzhelyek, vagy modern vonalú mikroszkópok arról győznek meg, hogy a hétköznapi hasznosságú tárgyak is magasrendű esztétikum hordozói lehetnek. Megbízhatóan szépek az iroda felszerelés tárgyai, az eredeti és ötletes gyermekszobaberendezések, a praktikus lakókonyhák, a szőnyegek és függönyök az otthon esztétikai fontosságát húzzák alá. (Szép lett volna mindazonáltal egy jellegzetes angol lakószoba eredetiben való bemutatása — természetesen kandallóval!) Az irodabútortervezésre inkább az egyszerűség és anyagszerű, szolid használhatóság jellemző. A szőnyegek mintái és színei általában nem túlságosan sok fantáziáról tanúskodnak; hasonlóképpen mintha kissé száraz konzervativizmus jelentkezne a porcelánok régies mintáinak kultuszában, a jelenkor számára történt életre galvanizálásában. Szépek, igen jó nemzetközi színvonalat megütően modernek az üvegáruk; sok, tervezési figyelemről, aprólékos kiviteli gondról tanúskodnak az evőeszközök és szerszámok. Érett szépségű és egyben praktikus formákat mutatnak az égetett agyagáru edények: formaszépségük mindig a jó kezelhetőség parancsával áll harmonikus összhangban. Az óriásfényképeken bemutatott közlekedési eszközök (repülőgépek, villanymozdonyok, autók) áramvonalas eleganciájuk ellenére is megőriztek valamit a nagymúltú angol ipar formai konzervativizmusából. A kiállítást a Tervező és Művészeti Vezetők (Designers et Art Directors) szövetségének 3. kiállításán szerepelt anyag egészíti ki. Folyóiratok, prospektusok, sajtóhirdetések mutatják itt a művészeti vezetők, fotóművészek és grafikusok bonyolult összmunkáját a szabatos esztétikai hatás érdekében. A közös munkával létrehozott termékek színvonala magas és egyben azt a tanulságot is