Művészet, 1968 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1968 / 9. szám

A mai török grafika Szegeden Az elzárkózás után jó tíz évvel már, ter­mészetessé válik számunkra lassan, hogy ere­deti alkotásaikban ismerhetjük meg Picassót, Henry Moore-t, Légert. De felfedezés most, új, ismeretlen öröm ez a szegedi tárlat. A török grafika sokféleségét tárja — azt hi­szem nagyon szerencsés válogatásban — né­zői elé. Fethi Karakas linói (Ördög, Család) és Alye Berger színezett monotypiája (Figu­rák) kakasaival és madaraival, u­tán a gyerekrajzokhoz és Chagall szürrealizmusá­hoz állnak legközelebb. Nurullah Berk Vasalónő­je és Ercamend Kalamuk Élet­öröm-e viszont csak címében picassói. A Vasalónő vaskosabb, korántsem olyan tö­rékeny, mint a francia mesteré, és az Élet­öröm színesebb, tágabb Picassó alkotásánál. Mustafa Ash­er Reggeli felkelés­e is méltán sorakozik az előbb említett színes linók mel­lé, a kiállítás rendezői is egy paravánon mu­tatják be őket. Ali T. Germaner színezett, nonfiguratív monotypiái megrajzolt formák nélkül is, piros, sárga, barna és zöld színe­ikkel a török népművészetet idézik. Ezen Eyüböglu Parasztasszonyok-ja dekoratív re­alizmusával (ecsettel készült tusrajz) mintha a közeli Vásárhelyen született volna. Allan Gurman, a kép felső részén zöld alapon fehér szabálytalan folttal, alul piros és fe­hér harántsávokkal alakított op-art Tájkép­e különösségében emlékezetes. Meg kelt­em-Radmila Radojevic: Kerámia-tál Plat. Céramique — KepaMmechoe G­uodo KIÁLLÍTÁSOK I­t­énünk még Fethi Kayaalp egyszínű feke­te, az alakokat alig sejtető, nonfiguratív mo­­notypiáit is. A felsorolás nem teljes, de tán visszaadja így is a mai török grafika sokféleségének Szegeden — és megelőzően Budapesten a Kulturális Kapcsolatok Intézetében — lá­tott örömét. , ,,.. ., Ízes Mihály Szabadkai kiállítások Szegeden Szeged és a szomszédos Szabadka képző­művészei — figyelembe véve az elmúlt évi találkozásukat—, az idén immár másodíz­ben rendeztek egymással cserekiállításokat. A szegediek március végén, a szabadkaiak pedig egy hónapra rá tárták műveiket a két város közönsége elé. A tárlatlátogatók jól­­esően tapasztalhatták, hogy az idei kiállítá­sok nemcsak méretben növekedtek meg, de színvonaluk is magasabb értékű a ta­valyinál. A nemzetközi jellegű tárlatokat most is a helyi magyar—jugoszláv tanácsi szervek és területi képzőművészcsoportok hozták létre. A kifogástalan szervezési munkálatok a szabadkaiak részéről Devits Imre, Szilágyi Gábor, Torök Sándor és Béla Duránd­ neveihez kötődtek. Szegedi vonatkozásban viszont a Tisza-parti művé­szek tárlatát megnyitó D. Fehér Zsuzsa, valamint Pintér József és Varga József ren­dezői tevékenységét illeti elismerés. A ver­­nisszázsokat mindkét városban hasznos eszmecseréket kiváltó műteremlátogatá­sokkal kötötték össze. A minőségbeli emelkedés a szegedieknél azzal magyarázható, hogy a Szabadkai Téli Szalonban szerepelt munkáikat abból a reprezentáns anyagból válogatták ki, amely nem régen a Nemzeti Galéria kilenc termét megtöltötte. Az idei szabadkai tárlat gazda­godása viszont azzal függ össze, hogy ju­goszláv kollégáink most számbelileg is töb­ben és igényesebb alkotásokkal jelentkez­tek a Móra Ferenc Múzeum képtárában, mint egy évvel ezelőtt. Ennek kapcsán ter­mészetes, hogy a kiállítások fogadtatásá­nak is kedvezőbbé vált a visszhangja. Ács József, az ismert újvidéki festő és kritikus szerint „ . . . a szegedi művészek a társadal­milag elkötelezett művészet hívei, de ezt a legkülönfélébb stílustörekvések útján kíván­ják továbbfejleszteni.” Ács a szegedi tárlat­ról írt — Magyar Szó­ban megjelent — cikkében többek között elemezte Erdélyi Mihály, Winkler László, Pintér József , Fontos Sándor, Dér István, Zombori László festő­művészek, valamint Tápai Antal és Tóth Sándor szobrászok alkotásait, érintve azok­nak lényeges tartalmi, formai eredményeit. Ami a szabadkai képzőművészek szegedi kiállítását illeti, ez méginkább igazolta azo­kat a megállapításokat, melyek a tavalyi be­mutatkozásuk kapcsán bennünk kialakultak. Elsősorban a kifejezési módok sokfélesége volt a feltűnő, amelyek nemcsak az egymás­tól elütő stílusvariációkban, de az alkotások műfaji megjelenítésének gazdagságában is megnyilvánultak. Kiállított munkáikban volt valami erjedő, forrásban levő. A modern művészet formaeredményeit, ha nem is min­dig sikeresen, de nagy igyekezettel törek­szenek összeegyeztetni sajátosan szenvedé­lyes érzésvilágukkal, a korszerűen érzékeny ábrázolási nyelvezetet a délszláv népek ősi, parázsló-lobogó temperamentumával. Ter­mészeti-társadalmi élményeiket és mondani­valóikat többen egyetemes szinten kísérel­ték megfogalmazni. A népművészeti elemek kamatoztatását főleg a keramikusok, így Kalmár Magdolna, Togyerás József és Ivan Jandric alkotásai­nál vehettük észre. De, amint Sáfrány Imre virágcsendéletei mutatták, a stilizált, naiv, népi szemlélet nem idegen a jugoszláv fes­tők körében sem. Jó néhányuknál azt lát­tuk, hogy a délvidéki táj és ember jellegze­tes világát modern szín- és formahangsze­reléssel igyekszenek tükröztetni. Példának Szilágyi Gábor kulturált felfogású bácskai tájait és Jovan Devic darabos beszédű „Parasztanyá”-ját hozhatjuk fel. Képeikkel egyesek erősen kötődtek a helyi környezeti valósághoz, lett légyen az szabadban vagy a műtermek csendjében, mint Milan Pozno­­vija, Marco Vukovic, Magyar János, Dudás Antal és Kubát József. Mások viszont el­vont formaeszközökkel próbáltak festmé­nyeiken teret, időt és emberi viszonylato­kat érzékeltetni, mint Petrik Pál és fia, Pet­­rik Tibor, valamint Torok Sándor, Faragó Endre és Török István. A grafikusoknál csakúgy mint a szobrászoknál, kifejezésbeli végletességek mutatkoztak. Bíró Miklós groteszk felfogású figurális tollrajzainak Poznovija-Vila Razija geometrikus folt­hatásokra épített három kompozíciója volt az ellentétpárja. Ezek, Kerekes Sándor amorf alakzatú pác-temperáival együtt, a mai ju­goszláv grafikusművészet törekvéseiből ad­tak ízelítőt. Kalmár Ferenc hegesztéses tech­nikával készítette elvont szellemű vas-terra­kotta halfigurációit. Ezzel szemben Gyurcsi Lajos fából domborított nőalakjait naturáli­san faragta meg. Feltűnő színfoltja volt a 38

Next