Művészet, 1968 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1968 / 2. szám

ÖT KIÁLLÍTÁS Daumier és a francia karikatúra Daumier-t szívesen nevezik a karikatúra Michelangelójának. Ez az összehasonlítás semmivel sem kevésbé jogos, mintha Michalengelót a szobrászat Daumier-jének neveznék, hiszen monumentalitásuk, belső hevületük mindent elsöprő feszítőereje a két mestert a művészi rang azonos piedesztál­­jára emeli. Egyébként anyaguk is összekap­csolja őket: a mészkő volt mindkettőjük anyaga, kifejező eszköze, de míg az egyik „Éj”-t és „Pietá”-t faragott fehér márvány­ból, addig a másik Lajos Fülöpöt és Pyg­ * maliont kanyarított csúfondáros krétájával a solenhofeni litográfkőre. Daumier kifejező­erőben sem marad el Michelangelo mögött: oly zabolázhatatlan temperamentummal, érzelmi hevülettel gyúrta át modelljeit em­beri szörnyetegekké, melynek azóta sem tudott senki nyomába lépni. Az autodidakta Daumier művészetének szépséges magva a „hozzáállás”, az állás­­foglalás. Ez sokkalta inkább jellemzője és lé­nyege, mint kétségkívül magas szintű mes­terségbeli tudása, melyet főként nyomdász­műhelyekben volt alkalma elsajátítani. Szig­­vérig politikus művész, a politika eszmé­nyien társadalomformáló értelmében. Hitt a francia forradalomnak az emberek szabadsá­gát, egyenlőségét és testvériségét proklamáló eszméiben — vagyis hitt az emberi méltóság, tisztesség és jóság rangot adó kiváltságaiban. Tagadja a rendi kiváltságokat és ez a férfias meggyőződése hívja harcba az emberi pipo­­gyaság, gyávaság, cinkos haszonlesés és nyárspolgári ultramaterializmus haladás­gátló erői ellen. Kezdetben bátran is politi­zál — ember még királyt ily maró gúnnyal KIÁLLÍTÁSOK nem tett nevetségessé —, majd mikor a poli­tikai karikatúra tilalmassá válik, lankadatlan lendülettel zúzza pozdorjává a társadalom nagyképű, szószátyár, hetvenkedő és cím­­kórságos figuráit. „Écrasez l’infame!” — Sújts le a becstelenre! — hirdeti rajzolókré­tája. Kárörvendő és csúfondáros típustorzí­tásokkal fejezi ki örömét afelett, hogy a jelle­mek hitványságának többnyire megtalál­hatni torzító vetületét a hitvány karakterű ember fiziognómiájában is. A jellemek fiziognómiai nevetségességét azonban még tovább fokozza a helyzetkomikumokkal tör­ténő aláhúzás. Éles megfigyelőképessége a hitvesi ágyban, az uszoda deszkabódéi közt, a vasárnapi vadászaton egyaránt meglesi a törpe jellemű embert, s a bírói talár ugyanoly kevéssé készüt tiszteletre, mint a katonai fennhéjázás díszes uniformisai. Előadásmód­jával a kőrajz minden lehetőségét kiaknázza, kitágítja annak korábban szinte csak bárso­nyos hatásokra, finom átmenetekre építő tónus-sajátságait. Markáns, karcolásokkal tűzdelt, keresztbeszövődő vonású rajzmodo­rával ellenállhatatlan dinamizmust, élességet visz a rajzokba. Rögtönző kompozíciós mo­dora a képszerű felépítés kereteit lazítja, s ezzel a karikatúra, a szatirikus rajz friss vonalmimikáját, ideges vibrálását teremti meg. Ha kortársaira gyakorolt hatását keres­sük, valójában Gustave Dorét kellene néhány jellegzetes rajzzal mellé állítani, mert Gavar­­nira gyakorolt hatása inkább elvi, mint stílus­beli. Gavarni finom szatírája, részletező helyzetmegfigyelése, türelmes és cizellált arcábrázolása, kezek, lábikrák puha húsos­ságában gyönyörködő finom erotikája más irányból közelíti meg a nagyváros előkelő, s kevésbé előkelő világának bírálható oldalait. A kiállításon szereplő többi, ugyancsak Daumier hatását magába szívott mester in­kább fantáziájának sokrétűségével, s a társa­­dalombírálat burkoltabb formáinak (állat­mese illusztrációk stb.) virtuóz alkalmazásá­val járult hozzá ama karikatúra-korszak kiteljesedéséhez, melyet a múlt század máso­dik felének világhírűvé vált párizsi élclapjai jelentettek. Rajz és akvarell Franciaországban Matisse-től napjainki­g Három teremre terjedő, de jelentőségében tán az 1966-os francia kiállítást is túlszárnyaló kiállításban gyönyörködhetett Budapest mű­értő közönsége a Műcsarnokban. A cím is jelzi, hogy nem a francia művészet reprezen­tációjáról van szó, hanem annak a kulturális olvasztótégelynek finom párlatairól, melyet Franciaország és különösen Párizs a világ művészei számára jelent. A nagyszerű nem­zetközi mezőnyből Picasso spanyol, Chagall, Zadkine orosz, Kupka cseh, Hartung né­met, Vasarely magyar származású, művésze­tük kiteljesedését mégis Gallia páratlanul kedvező szellemi klímájában találták meg. Kísérletező művész valamennyi, vállalója a nagy ugrás kockázatának, mit a hagyomá­nyos valóság­elvű művészet felől az avant­­garde különböző irányzatai a formamegújító, sőt formabontó irányzatokig a különféle stílustörekvéseken belül magukra vállaltak. Szerencsés tárlattá­ ötvöződésüknek a rajz és az akvarell ad kedvező keretet, mely maga is kísérleti műfajnak tekinthető, a végleges mű előkészítésének, fokozatos érlelődésének szel­lemében. A kísérletező művészek e kísérleti műfajára mi sem jellemzőbb, mint az, hogy egy sor elsődlegesen plasztikai koncepciójú mester kitűnő rajza is szerepel, amilyenek: Maillol, Despiau, Brancusi, Giacometti, Arp stb. Az első terem a „klasszikus” avant­­garde mestereit foglalja magában. Matisse páfrányos interieurje, a fauvizmuson keresz­tül kissé a szecesszió újításának szellemét sugározza, míg Picasso pohárkompozíciója a kubizmusnak a maga korában forradalmi formaboncolásából ad ízelítőt. Benne még nincsen semmi fantasztikum és semmi misz­ticizmus, míg Chagall és Kupka — bár más­más utakon — egy kétségkívül rokon, kozmi­kus döbbentségű formai transzszubsztanciá­­cióhoz, átlényegítéshez jutnak el. (Szinte az avantgarde lírikus-romantikus ágának kel­lene őket nevezni.) Dinamizmusuk spirituá­­lisabb, belülről kifelé ható, még korántsem gesztuális. Éppen ezért pompásan kompo­nálnak és nem a véletlen esetlegességeire, az ecset­járás szeszélyeire bízzák esztétikai „lele­ményüket”. Léger és Dufy a­kiktől igézetes szépségű, monumentális igényű alkotásokat (templomablak- és freskóterveket) láthatunk a kiállításon, ugyancsak a kompozíció mes­terei. Összefoglalóan szinte kritikai irrealiz­­musnak kellene neveznünk a világ adott for­máival elégedetlen eme művészek magatar­tását a tárgyi valósággal szemben: hol ér­zelmi expresszivitásuk sodrával (Gonzales, Pignon), hol pedig forma- és színviszonyla­tok átrétegzésére törő analízisükkel (Delau­nay, Estéve) törnek rést a hagyományokon. Egy jelentős csoport a kelet-ázsiai ihletésű kalligrafikus fasizmus szellemében organi­zálja újjá a képsíkot, mint Manessier, Har­tung, a magyar Hajdú, Kim­o, Soulage és mások. A természet hatalmas ihlető ereje tükröződik E. Max szikláin, Olson Bengt Munch-ra emlékeztető hangulatú kompozí­cióján, Ch. Lapique: Tenger című képén. Daumier: A súgó — Le Souffleur Cyfß.'iep

Next