Művészet, 1969 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1969 / 12. szám

CSIZMADIA ZOLTÁN KERÁMIA TÁBLÁI A múzeumok kerámia tárgyait szemlélve sokszor találkozunk olyan agyagedényekkel, amelyeket láthatóan valahonnan ismert fémedények formáit másolva korongozott készítőjük. S nem is mindig a túlfejlett kultúrák produktumai ezek — amikor olyan jól ismerték a készítők a technikát, hogy szinte már mindent tudtak agyagból formálni. A fazekasok ilyen ténykedésének különböző gazdasági, történeti okai lehettek: kimerült fémbányák, primitívebb körülmé­nyek közé szorított kultúrák, vagy csak egyszerűen a szegényebb sorsiaknak készítettek ilyen edényeket a gazdagok nemesfém edé­nyeinek formáit mímelve. Akármik is voltak az indító okok, még­sem lebecsülendő az a tény, hogy a kerámia tud olyan formát fel­venni mint a fém, bár ha ilyenkor nélkülözi is saját formalehetősé­gének indítékait. Szegényedett és gazdagodott is a kerámia a fém edények utánzásával. A görög vázák formáiban is fellelhető a fém­edény formák emléke. A fém és az agyag forma együttélésével ta­lálkozunk Csizmadia Zoltán színes kerámia tábláiban. E táblákon együtt él a két anyag formavilága, ami eredetileg fémforma volt, itt most agyagból van, és egy jóízű dekoratív hangzásban szövet­kezve szinte bele­szervül a köréje ágyazott, befogadó és így az igazi jelentést adó kerámia formákba. Mert ez a jóízű, az agyagot az élet örömszeivel ékesítő jelentés a fontos, a festőművész Csizmadia Zoltán színes kerámia táblaképein, melyeken a domborműves plasztikák azért is vannak, hogy a tüzes, borús, fényes színeket hor­dozzák. De honnan jöttek a fémformák ezekre a táblákra? Nem fémedényről, vagy valamilyen konkrét fémből készült tárgyról erednek. Azok a kerek alakú, majd hosszúkás, soklyukú testek, amik e kerámia kompozíciókban elénk jelenített alakok öltözékének díszét adják, maguk is agyagból készültek: műszaki kerámia ele­mek és a hódmezővásárhelyi kerámia gyár termékei, a hazai és kül­földi elektromos ipar számára gyártódnak. A kerámia, az agyag legősibb anyaga az embernek, közösség ki­alakító és közösség megtartó. Az ember és a föld egyanyagúságának sokformájú bizonyítója. S íme a mai szuper technika világába is elkíséri az embert az agyag. A kerámia, a mai technikának is nélkü­lözhetetlen segítője. A műszaki felhasználású kerámiák a technika fegyelmezte fémformákhoz alkalmazkodva alakulnak, ahol egy új­féle szokatlan rendeltetés parancsát teljesítik. Funkciója fontosabb ebben az új szerepében a kerámiának, s esztétikai lehetőségeire nem jut akkora figyelem, mint régebben. Pedig a kerámia már meg­szokta története folyamán, hogy az ember eszményeiben is részel­teti őt, hogy az emberi szép eszmények részese, hordozója legyen. Az Alföldön született Csizmadia Zoltán festő jó pár éve telepe­dett meg Veszprémben, ahol megcsodálja a Pannon szépségeket, magába fogadja új környezete varázsát. Ám az év egy részét Hód­mezővásárhelyen tölti, ahol a kerámia gyárban régi ismerősként fogadják. Csizmadia bár vérbeli festő, mégis erősen foglalkoztatja őt nemcsak a kerámia szín, hanem a kerámia formalehetősége is. A hatvanas évek elején több, Gádor István munkáinak szellemével rokon kerámia képet égetett itt Vásárhelyen. Aztán arra is figyelt, hogy a vásárhelyi új műszaki kerámia gyár hogyan is csinálja a mű­szaki kerámiákat. Szeme előtt zajlott le az új termékek kialakításá­nak egész műszaki processzusa. Közelről láthatta, hogy ebben az új üzemi felhasználásában miként veszti el a kerámia hajdan kivívott embertől emberhez szóló üzenet közvetítő társadalmi funkcióját. De azt is meglátta, s ez a meglátás művészetének jó erénye, hogy a műszaki fegyelembe szorított agyag ez új szerepben is mennyi esz­tétikumot, szép lehetőséget rejt. Csizmadia gesztusa — mondhat­juk, hogy helyettünk és nevünkben is érvényes gesztusa — volta­képpen az, hogy felfedezte a műszaki kerámia díszítő motívum lehetőségeit, s bátran alkalmazta, beleszervezte azokat a maga alakította kerámia táblakép kompozícióiba, s így a gyár termelte műszaki fémformák a művészi alakítás eszközévé váltak. Mindez így kimondva egyszerű ötletnek látszik. A gesztus őszinteségét és mélységét művek mutatják meg, melyekben valóban humanizálód­­nak a technikai formák, emberi üzenetközvetítő művészi kifejező feladatot teljesítenek. A Csizmadia formálta kerámia táblaképekben ismét részese lesz az agyag az ember eszményének, részese lesz az élet kiteljesülő pillanatai nagyszerűségének ünnepélyes hirdetésé­nek: királyfi a vőlegény, szelíd virág a menyasszony, kinyílt virág a menyecske, a vőfély is bokrétás, a jó pásztor szelíd arcú, s az asz­­szonyságok virágoznak. Olyan hasonlattal szólnak ezek a művek az emberi élet mindig megújuló és mindig csodálatos állapotairól, mely hasonlatok a népművészet jelentéseiből ismerősek előttünk, így talált Csizmadia a folytonosságra, talán nem is rátalált, hanem egyszerűen kifejezte azt a kapcsolatot, amely az emberiség és a ke­rámia anyag között évezredek alatt kialakult. Ősi jelbeszéddel szól-

Next