Művészet, 1969 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1969 / 12. szám

szépet. E szobrok modernsége nem a vájtfülűek modernsége, mo­dernkedése, hanem az emberi, humanista művészet modern vál­tozata, mely mindenkihez szól és mindenki által befogadható. Matzon Frigyes művei között azonban találunk olyanokat is, melyek közvetlenül nem vezethetők vissza létező természeti for­mákra. Egyes esetekben a formák fogalmakat szimbolizálnak, mint például Madách-emlékműtervében. A földresújtott, de felemelkedő, reálisan megmintázott Ádám-alak mögött a természeti és társadalmi erőket, törvényszerűségeket jelképező hatalmas elipszoid-örvény­­test utal a Tragédia cselekményére, az emberiség történetére. Készültek Matzon Frigyes műtermében más „non­figuratív” alkotások is. Ezek egy része, mint már föntebb szó volt róla, felület­játék- és formakísérletek, tér- és tömegkompozíciók lehetőségeinek kutatása közben készült. Más részük gondos megfigyelés, elmé­lyedt tanulmányozás után elárulja természeti eredetét. Ennek a cso­portnak egyik jellegzetes darabja — jobb hijján — a „Tengeri Herkentyű” címet kapta, amely csak az első pillantásra tűnik ko­molytalannak. Aki huzamosabban szemléli, kézbeveszi, forgatja e szobort, valamiféle ritka és csodálatos tengeri állatra, polipra vagy szabálytalan vízicsillagra gondol. Nem valószínű, hogy egy ilyen állat ábrázolásának szándéka lebegett a művész előtt, amikor min­tázott, de tény, hogy nem szakadt el teljesen a természettől, midőn a formákat létrehozta, és helyére tette. Közelebb áll az emberhez, ha nem is a természeti formákhoz a „Concerto” c. kőfaragvány, me­lyet Bartók műve inspirált. A zenedarab kompozicionális egységét, disszonáns hangulatát, zenei erővonalait tette át kőbe a művész el­ismerésre méltó átérzéssel. Matzon Frigyes művészi munkássága széles kört ölel fel, ennek ellenére következetesen egységes. Egysége részben anyagából, részben szemléletéből fakad. Ha agyaggal, fával vagy rézlemezzel dolgozik is, a végső változatot kőből képzeli el, „kőben gondolko­zik”. Ebből következik a szemléleti egység: végsőkig leegyszerűsí­tett formákkal adni a lényeget, egységes térélményt kelteni a szem­lélőben. Pogány Gábor Matzon Frigyes: Tanulmány-Étude-drruod BORBÉLY LÁSZLÓ KIÁLLÍTÁSA A Ferencvárosi Pincetárlaton mutatta be műveit Borbély László. A művész fiatalember, a harmincadik életév alatt. Művészettörté­nészi és pedagógiai hivatása mellett képzőművészeti tevékenysége is állandó és intenzív. Bensőséges kutató, kísérletező alkotómunka jellemzi. Minden, ami érzékeit, érzelmeit, szemét, szívét megra­gadja, alkotásra készteti, mindent átszűr érzékenyen reagáló egyé­niségén. Nagy elfoglaltságot jelentő pedagógus hivatása keretet szab mun­kásságának. Nagyobb felületek szervezése helyett inkább kisméretű, intenzívebb jellegű feladatok megoldására vállalkozik. Képi köz­lendőinek megfelelően, mindig mértéktartó stílusérzékkel válogatja meg technikáit. Előnyben részesíti a monotípiát, a filc- és a szén­­rajzot. Főleg a természeti táj vagy a falu, és sokszor a városkép köti le figyelmét. Kezdetben a falusi környezet hangulatai Vörösbe­­rényben, a Balaton változatos panorámája, a füredi vitorláskikötő nyújtották festményeihez, grafikáihoz a témát. A későbbiekben gaz­dagodott érdeklődési köre. Képalkotásra ösztönözték az oroszlányi bányatelep, majd külföldi utazásai nyomán a Tátra égre szökő or­mai, Kassa, a Szepesség, Prága, Krakkó történelmi hangulatú terei, utcái. Legújabban pedig itáliai és franciaországi útjainak élményeit dolgozta fel megragadó őszinteséggel, érett alkotó módszerekkel. A kiállított művek, a grafikák, a gouacheképek ezt a széles tema­tikát ölelik fel, pregnánsan szemléltetve a művészi fejlődés tenden­ciáit. Ezek a konkretizáló természetelvűségtől, a posztimpresszio­nista oldottságon át, a puha fény-árnyék ellentéteken, illetőleg a világos-sötét differenciáltságán át a konstruktív redukcióig ívelnek. Borbély László sajátosan spontán egyszerűséggel jelentkező rea­lizmusa minden esetben az érzelem motívumaival telített. S ez gyakran ötvöződik korszerű romantikával — például Magas-Tátra, Lőcsei utca, Gótikus torony (Tour Saint Jacques) c. műveiben. Fokról fokra mélyed el a világ, a környezet lényegének, konstruk­ciójának mesterkéletlenül tiszta feltárásában. A művész vizuális élményei sűrítetten tárultak fel a kiállítóhelyi­ség falain. Közülük kiemelkedtek a Ponte Vecchiot ábrázoló puha festőiségű, klasszikus szépségű feketebarna monotípiája, a világos­sötét ellentétekre épített Füredi vitorlások, az egyszerű vonalak M­atzon Frigy­es: Tengeri Herkentyű szellemes variációjaként megoldott Marseille-i halászhajók, valamint a maga egyszerűségében is történeti levegőt árasztó Normandiai házak című lapja. Sajátos hatást kelt a külszíni fejtés fekete réteg­gyűrődéseivel, kicsillanó fehérével. Egyetlen csendéleti témáját, a Kaktusz-dáliákat, amely a városkép kompozíciókkal alkotómód­szerbeli rokonságban áll, kétféle (egy barna-fekete és egy színes) variációban oldotta meg. A legtöbb képen, ha közvetlenül nem is szerepel ember, vagy ha igen, csupán staffázs figuraként, mégis döntően érezzük jelenlé­tét, a társadalom atmoszféráját. Borbély László derűs, tiszta forma- és világlátása egy humá­nummal telített őszinte művészember képét tükrözi. Olyan művé­szet, a­kinek céltudatosan fejlődő, mélyen kulturált, pedagógusi és művészettörténészi hivatásával ötvöződő művészi munkásságát jelentőségéhez mérten kell értékelnünk. Bízunk benne, hogy a reá jellemző lobogás, dinamikus előrehaladás gazdag életművet fog eredményezni. Domonkos Imre

Next