Lyka Károly szerk.: Művészet 3. évfolyam (Budapest, 1904)

3. szám - Bayer József: A pesti műegylet kezdeményezői és első megtámadói

Bayer József magyar művészet pártolására fordítja — és hogy ez szép volt tőle s meg is dicsérték érte, de hiába, mindez abból a fonák felfogás­ból származott, hogy „örülnünk és hálálkod­nunk kell, ha saját zsírunkból egypár csepp saját pirítatlan kenyerünkre is csurgattatik ..." E nagy lelkesedéssel kezdeményezett, de hivatásában rosszul körvonalazott, az idegen elem befolyásának könnyelműen átengedett, a magyar művészek összetartásának hiányából korlátlanul zsarnokoskodó egyesület nemcsak nem fejlesztette „zsenge kezdeteit" a magyar művészetnek, hanem elkeserítvén annak lelkes munkásait, inkább hátráltatta a honi művé­szetet kifejlődésében. Hacsak sejtik is ez el­fajulást, aligha állottak volna a kezdeménye­zők közé egy Desewffy Aurél, egy Eötvös, Jósika, Lukács Móric, Trefort. A legnagyobb hiba mindenkép a pesti magyar művészek össze nem tartásában keresendő. A Frankenburg elítélő véleményén kívül egy más kiváló publicistánk felfogását is ismerjük ez egyesületet illetőleg. Ha a szempont, a­melyből a Műegyletet bírálat alá veszi, más is a Frankenburgénál, a végeredménynél, t. i. hogy a Műegylet nem felelt meg hivatásának, találkoznak. E kiváló publicista Gerando Ágost, ki franciául írott első műveivel: Essai histo­rique sur l'origine des Hongrois (Páris, 1844) és La Transylvanie et ses habitants (Páris, 1845), magára vonta hazánk legkiválóbbjainak figyel­mét és ezt egy később írott (Pest, 1848) magyarra is lefordított művével a „Politikai közszellem Magyarhonban, a franczia forradalom óta", még jobban kiérdemelte. Ő egy névtelenül megjelent kis röpiratában­­ beható birálat alá vette a pesti Műegylet egész eljárását. Szer­zőnk általános szempontokból indul ki. Az egyesület­ alapítási mániát és főképen a pénz és munkás erők ügyetlen elfecsérelését támadja meg. Kíméletlenül ostorozza az utánzási kört, mely a hazai viszonyok szükségeire figyelem nélkül, oly intézményeket létesít, melyeknek nincs meg nálunk a kifejlést biztosító jó talajuk és javítani akarván a helyzeten, oly zsák­utczába juttatják a közönséget, a­honnét nincs szabadulás. A meglévők fejlesztése helyett idegen kultúrák elemeit oltjuk a nemzet tes­tébe és ahelyett, hogy ettől megerősödnek, elcsenevészik az egészséges, lassú, természe­tes kifejlődés rovására. Odamutat a sokfélé­nek lázas kultiválásában rejlő veszélyre és a kevésbé való igaz elmélyedést ajánlván, a honi talajban gyökerező intézmények kimíve­lése érdekében tör lándzsát. „Valóban kár - írja szatirikusan — látván ezen ország szegény állapotát és a jóra törekvő ügyeke­zetet, valóban kár, hogy annyi munkásság és annyi pénz vesztegettetik s mindez csak azért, mivel a pesti magyarok londoni, párisi vagy berlini stb. magyarok. A hollandok a kafferek országában az emberevés ellen állí­tottak társaságot. Mit gondolnál, ha itt hasonló társaság alapítását javalnám? Nevetnél. S mégis az itteni társaságok egynémelyike nem szük­ségesebb ..." Ilyennek tekinti a szerinte nagy bajjal felállított „művészet-serkentő" társa­ságot, a pesti Műegyletet. Mi volt például a legutóbbi jutalomkép ? Egy rézmetszet, Wald­müller „Ébredő sejtelme" nyomán. „Valóban nem lehet szebb szándék - írja — és nem lehet kevésbbé alkalmas, gyerekesebb ered­mény ..." Távol áll tőle a művészet kicsinylésének még a gondolata is. A művészetek és műve­lőik a legnagyobb becsületre és tiszteletre mél­tók. Az a törekvés, hogy a bennünk rejlő szépet és jót meg akarjuk valósítani, isteni egy eszme. Ezért mondják isteni Raphael, isteni Plató. Arról azonban nem szabad meg­feledkezni, hogy a művészet „egy nemzet mű­veltségének utolsó kifejezése". A művészet csak akkor létesül, amikor a nemzet dicső­sége fénypontját érte el. Akkor magától sarjad, természetesen, mint a virág a maga évszaká­ban. Nem melegházi növény, mely sarjadzik, mivel erővel úgy akarjuk ..." A művészetben lehetetlenség a középszerűség és mivel fény­űzési tárgy, vagy legyen fenséges, vagy ne legyen. A műveltség azon fokán, a­melyen állunk, hiába erőlködünk, mert nem nevelhetünk sem­mit melegházban. „Egy évszázadnál több idő is foly le még, minekelőtte művészeink lesz- e Pest. Egy tiszaháti magyar őszinte megjegyzései a hazafiság, utánzási kór és nevelés felett. 1840. Lipcsén (!) 8 r. 24. lap. 174

Next