Lyka Károly szerk.: Művészet 3. évfolyam (Budapest, 1904)

3. szám - Bayer József: A pesti műegylet kezdeményezői és első megtámadói

A pesti műegylet kezdeményezői és első megtámadói nek." Bármily' túlzottnak látszik is e vélemény, a kor viszonyaival ismerős szemlélő inkább hajlott a pesszimisztikus, mint az optimista felfogás felé. Erős meggyőződése, hogy mit se fogunk létesíthetni a művészet terén, „míg időnk el nem jött és mikor reánk kerül a sor, egyesülettel vagy anélkül is teremtünk." Ha hazánkban, jelen viszonyait tekintve, egy Raphael vagy Rubens tehetségével bíró festő születnék, „fogadok - - írja — nem nevelheted lángeszű festőnek", mert az ember mindig a külső viszonyoktól függ. Érdekes, hogy a Taine révén közforgalomba jutott mil­en­elméletnek már magyar hirdetője volt! Egy dolgot maga is helyesnek tart, azt hogy míg e kor első, a nemzetet a művé­szettel meg kell ismertetni. Csakhogy igazi művészettel kell ízlését formálni, mert honnan fejlődjék a művészi ízlés, ha semmi művészeti tárgyat nem lehet látni. Más országokban még a „legcsekélyebb ügyességgel felruházott ember" is a múzeumoknak közepette növekedik föl. Csak a szemeit kell felnyitnia, ha szépet akar látni. „De itt ? mi mívelje az ízlést? semmi." Fölhívja a nemzet figyelmét a pestmegyei közgyűlés 1845. évi azon határozatára, mely körlevél útján a többi megye figyelmébe is ajánltatott, hogy­ antikokat vegyenek gipsz­másolatokban. Szerezzenek, ha nem is ere­detieket, legalább hű másolatokat, a minőket Olaszországban eleget árulnak. „ Állítsatok egy­szóval művészeti múzeumot, melyben meg­fordulván ifjaitok, ízlések képződjék." Ha ez sokba kerülne, utazási ösztöndíjakkal Német-és Olaszországba kellene a tehetséges magyar ifjakat küldeni. Ez is elő fogja kifejlődésüket mozdítani. „Csak ne hívjátok vissza egy vagy két év múlva, gondolván, hogy már most ki­tanuljanak. Vagy engedjetek nekik időt művé­szekké tenniök, vagy ne tegyetek semmit ..." És — kérdi — mit teszünk mi azon cégér alatt, hogy a művészet érdekeit mozdítjuk elő ? Minden műegyleti tagnak az­­ „Ébredő sej­telmet" adjuk ! Hiszen, ha a művészetnek szava volna, a füleitekbe kiáltaná, hogy az ilyes­mivel „különösen lealázzátok" s megmondaná, hogy „azon rézmetszvénynél soha rosszabbat nem csináltak! A tárgy ízlés és fölemelkedés nélküli, vért felforraló aljasságú és ti ezt választ­játok , és mikép metszik ? nem kell igen jár­tasnak lenni a dologban, annak átlátására, hogy az utolsó e nemű művész jobban dol­gozhatott volna." A háttérben egy asszony áll, mintha csak a falhoz volna lapítva. A szö­vetek és a leányka teste rajzából minden mű­gond hiányzik. „Mondjuk fenszóval, ez nyo­morú művészet, oly művészet, melynek el kellene rejteznie. Ez gerjeszszen aztán jó ízlést! — kérdi a rúthoz szokást bizonyára i s ez sike­rült.'' Mindenki csodálta, a­ki a kezében tar­totta. „Gyönyörű eredmény valóban, sokat haladtatok, mikor oly embernek, kinek talán semmi fogalma nem volt, rosszat adtatok. Job­ban tettétek volna, őt békében hagyni. Micsoda jót teszen azon egyesület, melynek oly szépek és dicséretre méltók szándékai?" Azt hiszi tán, hogy sokra ment képkiállításaival ? A mi közön­ségünknek nincs kifejlett műízlése s ezért ízlé­sét nem is fejlesztik oly festmények, a minőket mi készítünk, vagy a minőket Bécsből külde­nek. Egy képkiállítás nem ér többet nálunk, mintha „gőzerőmű"-kiállítást rendeznénk fran­cia és angol mintára. A nyugati népek ily kiállításokon s az ahhoz értő közönség kikép­zésén évszázadokig dolgoztak, mi elég gyön­gék vagyunk azt hinni, hogy mihelyt kiállítást rendezünk, mindazon fejlődési fázisokon is már keresztül mentünk, mint azon nemzetek, melyek­től átvettük a kész dolgot. Gerando szerint olyan ez, „mintha a hinduk nagy hadakozók­nak hinnék magukat, mivel úgy öltöznek és úgy fegyverkeznek, mint az angolok, meg­győzőik. Mi mindig végén kezdjük a dolgot. Gyermekkorunkban férfiruhát öltünk". Mint látjuk, Gerando Ágost a természetes, lassú fejlődés eszméjének híve. Meglátja ő is nemzetünknek azt a hibáját, a­mit gróf Szé­chenyi István igy fejezett ki: „szeretünk min­dent a­­ második lépéssel kezdeni". Nem elvi ellensége ő a műegyesületeknek és kép­kiállításoknak, csakis az olyanoknak, mint a pesti. Vezetőiknek sejtelmök sincs a művészet való feladatairól s az ízlés-fejlesztés igaz esz­közeiről, a hazai viszonyok fejletlen voltára meg éppen nincsenek tekintettel. Gerando való­ban nagy szolgálatot tett, midőn őszinte nyílt­sággal kijelentette, hogy a Műegylet ügyénél „dicséretre méltó munkásságunk minő sajná­

Next