Lyka Károly szerk.: Művészet 5. évfolyam (Budapest, 1906)

3. szám - Lederer Sándor: A Szépművészeti Múzeum olasz mesterei I.: A velencei festők

Lederer Sándor: A szépművészeti múzeum olasz mesterei mása, hogy a valóságot egyénien utánafor­málta, hogy a pőre igazságot bevitte a művé­szetbe, hogy volt bátorsága a bájt a jellemzés­nek, az idealizmust a legdemokratább forma­nyelvnek feláldozni: akkora lelkesedést keltett, hogy a mester, mint Vasari írja, visszavágyott Firenzébe, mivelhogy sokalta a páduaiak túl­ságos és feltétlen dicséreteit. A mi Pietánk jellemvonásai emlékeztetnek a Squarcione-iskolának ama korszakára, amely már Donatello pregnáns jellemző erejének hatá­sát érezte. A kompozíció drámai összpontosí­tást mutat. Szerzője nyilván művészi szaba­tosságra törekedett, az igaz, kifejező taglejtést kereste, a gyötrelem fájdalmas sikolyát igye­kezett megragadni. Plasztikai él van a Mária­alakon, de patetikus és báj nélkül való, Krisz­tus orcája naturalisztikusan fanyar, megannyi emléke Donatello és Mantegna stílusának, ter­mészetesen lefokozott méretekben. Krisztus egyenesen Mantegna Szt. Jakabjára emlékeztet (falfestmény az Eremitani kápolnában). Hasonló­képp Mantegna redőzetére emlékeztet a nyakon párhuzamosan tovafutó temérdek keskeny ruha­redő. A dicsfények mintázottak. Mária köpenye violaszínű, az ujj zöld, a függöny mellett fel­hők gyapotszerűen göngyölődöttek. Gondoljunk hozzávetőleg Mantegna veronai S. Zeno-oltár­képének keresztrefeszítést ábrázoló predellájára (ma a Louvreban, 250. sz.), amely az Eremitani­freskók után készült 1460-ban (Braun, 11373), hogy egy méreteiben kicsiny, de a kort annál inkább jellemző fontos képen tisztába jöjjünk azzal, hogy mit ért el ez az évtized. Kockázatos dolog volna e kép szerzőjét néven nevezni. A sok ki nem kutatott Squar­cione-tanítványt, akiknek felderítése Crowe és MADONNA PIETRO ALEMANNO BUDAPEST, MAGÁNTULAJDON MADONNA, RÉSZLET CARLO CRIVELLI FESTMÉNYE LONDON, NATIONAL GALLERY 1 Mantegnán kívül a fontosabbak : Ansuino da Forli, Mareo Zoppo, Gregorio Schiavonc, Dario da Treviso, Niccolo Pizzolo, az idősb Girolarao da Treviso, Carto Crivelli s mások. 181

Next